«Helge Hopens glitrende argumenter for ‘Fergefri arm’ til Bergen»

Helge Hopen har tretten bedrifter i ryggen. Det står i sterkt kontrast til de 5000 bedriftene, med 30.000 ansatte og en samlet omsetning på 300 milliarder kroner, som krever 'Fergefri arm' til Bergen, skriver . Foto: Statens vegvesen/Hordalandsdiagonalen

Helge Hopen har tretten bedrifter i ryggen. Det står i sterkt kontrast til de 5000 bedriftene, med 30.000 ansatte og en samlet omsetning på 300 milliarder kroner, som krever ‘Fergefri arm’ til Bergen, skriver Arnfinn Førsund. Illustrasjon Statens vegvesen/Hordalandsdiagonalen

«På oppdrag av 13 bedrifter har sivilingeniør Helge Hopen skrevet en rapport til forsvar for Rv7 over Hardangervidda. Hans trafikkanalyser tegner et bilde der en fullverdig E134 (med ‘fergefri arm’ til Bergen) utgjør en alvorlig trussel mot så vel Rv52 over Hemsedal som Rv7. Det ironiske er at han faktisk legger for dagen noen av de beste argumentene for at den «fergefrie armen» bør bygges – og jo før jo heller!» skriver Arnfinn Førsund,  leder i Hordalandsdiagonalen AS, i en kommentarartikkel i Porten.no. «Hopen viser til at E134 med ‘fergefri arm’ til Bergen er 30 minutter kortere en Rv7, og Øst–Vest-utredningen dokumenterer at samfunnsnytten ved å bygge ut Rv7 er minus 12 milliarder, mens det er hele 14 milliarder i positiv nettonytte for armen. Likevel konkluderer han med at det er mer fornuftig å bygge ut Rv7 enn å koble Bergen til E134 med en ‘fergefri arm’. Det er jo ganske utrolig!»

Les hele innlegget i Porten.no 11.09.16

Ingen kommentarer enda.

Legg igjen en kommentar