Hordalandspolitikere vil ha E134, sier nei til Rv7 og Rv52

Atle Kvåle (Ap) legger vekt på at E134 med arm til Bergen er samfunnsøkonomisk lønnsom, i motsetning til alternativene over Hardangervidda og Hemsedal. Foto NRK.

Atle Kvåle (Ap) legger vekt på at E134 med arm til Bergen er samfunnsøkonomisk lønnsom, i motsetning til alternativene over Hardangervidda og Hemsedal. Foto NRK.

Det bør bare satses på én hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet. Og denne veien må være E134 over Haukeli med ”arm” til Bergen. Dette mener fylkespartiene for Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti i Hordaland, i følge en artikkel i Bergens Tidende for 1. november. Dermed vraker de både Rv7 over Hardangervidda og Rv52 gjennom Hemsedal.

Avisen skriver at Ap, Sp og KrF, som utgjør styringskoalisjonen i Hordaland, i dagens fylkesutvalgsmøte går inn for at veistrekningen Bergen-Odda – også omtalt som hordalandsdiagonalen – skal inngå i den fremtidige stamveien mellom øst og vest. Både Frp og Venstre har tidligere gjort det klart at også de støtter ”armen” fra Bergen til E134 nær Odda, en løsning som er i tråd med anbefalingene fra både Statens vegvesen (SVV) og fylkesrådmannen i Hordaland. SVV har imidlertid anbefalt to fremtidige traseer mellom øst og vest: Hemsedal i nord og Haukeli i sør. Ap, Sp og KrF i Hordaland mener en i stedet for å ruste opp Hemsedal heller bør satse på Filefjell, samt ruste opp strekningen mellom Lærdal og Voss.

pal-karbo-foto-hordalnd-fylkesk

Vi har ikke alle mulige milliarder å bygge veier for, sier varaordfører Pål Kårbø (KrF) om vrakingen av Hardangervidda og Hemsedal. Foto Hordaland fylkeskommune.

– Hvis vi hadde satset på Hemsedal og Rv. 7, da ville vi fått tre eller fire samband mellom øst og vest. Det er ut fra en ressurssituasjon urealistisk. Nå går vi for to samband som dekker Vestlandet på en fin måte”, sier Atle Kvåle (Ap) til avisen, og viser til at E134 med bergensarm er et samfunnsøkonomisk meget lønnsomt prosjekt,  mens både Hardangervidda og Hemsedal har negativ nytteverdi.

– Dette er ganske realistisk. Vi har ikke alle mulige milliarder å bygge veier for, sier varaordfører Pål Kårbø (KrF) om vrakingen av Hardangervidda og Hemsedal.

Høyre ser bort fra lønnsomhet

Regjeringspartiet Høyre ser annerledes på den økonomiske siden, og argumenterer  med at kostnadene ved ”armen” mellom Bergen og Odda er så store at det neppe er realiserbart i nær fremtid. Istedenfor prioriterer partiet Hardangervidda, til tross for at strekningen har negativ nytteverdi, i motsetning til den meget lønnsomme armen. Det er altså nå klart at dette er en vurdering partiet er nokså alene om blant fylkespolitikerne i Hordaland.

Håper på Stortinget
Fylkesordfører Jenny Følling (Sp) i Sogn og Fjordane er skuffet over manglende støtte til Hemsedal, men glad for at flertallet i nabofylket sier nei til Hardangervidda og ja til Haukeli. Foto Senterpartiet.

Fylkesordfører Jenny Følling (Sp) i Sogn og Fjordane er skuffet over manglende støtte til Hemsedal, men glad for at flertallet i nabofylket sier nei til Hardangervidda og ja til Haukeli. Foto Senterpartiet.

Jenny Følling (Sp), fylkesordfører i Sogn og Fjordane, er skuffet over at Ap i Hordaland har gått bort fra partiets støtte til Hemsedal-alternativet, men håper at dette likevel vinner frem når Stortinget skal behandle saken. Hun mener imidlertid at det aller viktigste er at hordalandspolitikerne nå har sagt nei til Hardangervidda som hovedvei mellom Vestlandet og Østlandet, og bare går inn for en mer begrenset oppgradering av strekningen. Blant annet ser de en seks kilometer lang Dyranut-tunnel til to milliarder som tilstrekkelig . Dette vil ikke være til hjelp for trailertrafikken, men vil avhjelpe villreinproblematikken.

Blir vektlagt

Hordaland fylkeskommune er bare høringsinstans i denne saken, men Bergens Tidende mener det er grunn til å tro at deres synspunkt vil bli vektlagt når regjeringen skal ta en endelig avgjørelse. Spesielt siden det nå i Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane ser ut til å være enighet om å satse på Haukeli med arm til Bergen, samt å si nei til Hardangervidda.

Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge frem en prioritering av trasé i Nasjonal transportplan 2018–2029. Høringsfristen er 15. desember 2016.

Les hele artikkelen i Bergens Tidende (betalingsmur)

Ingen kommentarer enda.

Legg igjen en kommentar