Ifølge statsbudsjettet for 2013 skal Samferdselsdepartementet bygge veier for 9,3 milliarder kroner betalt av bilistene gjennom bompengeavgifter. Det er langt mer enn statens eget bidrag – og svært dårlig økonomi.
– Dette er første gang i historien at bompengene – som i realiteten er en ekstra beskatning av bilistene – utgjør en større del av veibyggingsbudsjettet enn statens eget bidrag, sier Nils Terje Furunes, styreleder i Aksjon Bedre Vei
De 9,3 milliardene som skal investeres er mer enn de totale bomavgiftene i løpet av ett år, og beløpet er basert på at bompengeselskapene tar opp store lån. Disse lånene er i hovedsak tatt opp i utlandet, og til langt høyre rente enn avkastningen Statens oljefond utland, oljefondet, kan håpe på å oppnå.
– Dette betyr i realiteten at vi låner ut penger til utlandet billig, og låner dem tilbake dyrt for å bygge veier. Slik blir veiprosjektene mye dyrere. Dette er totalt meningsløst: Finansdepartementets hovedargument for ikke å bruke mer av oljeinntektene på veiinvesteringer over statsbudsjettet er at dette vil bidra til overoppheting av norsk økonomi. Men en eventuell opphetingseffekt er den samme om veibyggingen finansieres med penger lånt dyrt i utlandet, sier Furunes.