– Nasjonal Transportplan (NTP) er grei nok, men det er statsbudsjettet som er fasiten, sier Stig Kjærvik, leder for sekretariatet i Vegforum Nord. Han påpeker at forventningene til statsbudsjettet som nå kommer, er meget høye i Nordland, Troms og Finnmark – ikke minst på bakgrunn av den nye Regjeringens løfter om sterkere infrastruktursatsing.
Det var i 2008 at Stig Kjærvik tok initiativet til etableringen av Vegforum Nord, som omfatter de tre nordligste fylkene, Nordland, Troms og Finnmark. – Vi fikk først med NHO og LO i de tre fylkene, og senere kom andre til, som for eksempel Norges Automobilforbund, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA), Nord Norske Entreprenørers Serviceorganisasjon (NESO), Norges Lastebileier Forbund (NLF), Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) og Næringsarena Hålogaland. På sitt kontor i Tromsø, kan sekretariatsleder Stig Kjærvik, nå konstatere at Vegforum Nord har over 7 156 bedrifter og 198 331 medlemmer bak seg.
Stort etterslep
– Det er vel og bra med de forslag som ligger i Nasjonal Transportplan (NPT) når det gjelder veivedlikehold og investeringer, men for de tre nordligste fylkene er etterslepet 20 milliarder kroner. Det betyr at i statsbudsjettet for 2015 og de kommende års statsbudsjetter må det bevilges mye mer enn hva som har vært tilfelle de siste årene. På bakgrunn av at vi nå har en ny regjering og de signaler og løfter politikere fra Høyre og Fremskrittspartiet har gitt, er det ingen grunn til å legge skjul på at våre forventninger til det kommende statsbudsjettet er meget store, sier Stig Kjærvik, som også er medlem av VFNs styre og representantskap. I slutten av oktober er det allerede avtalt et møte mellom Vegforum Nord og stortingsrepresentantene for de tre nordligste fylkene, for å sikre de nødvendige bevilgninger til landsdelen på neste års budsjett.
Nordområdesatsing uten moderne veinett?
– Flere regjeringer har snakket mye om nordområdesatsing, men da spesielt innenfor sektorene olje- og gass, fiskeri og reiseliv, sier Stig Kjærvik, som påpeker at uten en storstilt utbygging av veinettet kommer myndighetene ikke langt med sine planer om å utvikle nordområdene.
– Skal vi beholde våre etablerte bedrifter og ikke minst trekke til oss nyetableringer, må vi sikre at infrastrukturen er den beste. En riktig satsing nå, kan bety etablering av mange nye arbeidsplasser i årene som kommer. Derfor må også veiutbygging bli en integrert del av regjeringens satsing på nordområdene, sier Kjærvik.
Omfattende prioriteringsliste
Stig Kjærvik forteller at Vegforum Nord har satt opp en prioriteringsliste over veiprosjekter i de tre fylkene. – Vi er blitt enige om å prioritere de prosjektene som gir størst effekt for næringslivet. I alle de tre fylkene står den videre utbyggingen av E6 helt sentralt, sier Kjærvik, og presenterer denne prioriteringslisten for de tre fylkene:
FINNMARK
- E6 Tana bru
- RV94 Skaidi – Hammerfest
- RV93 Kløfta (Alta – Kautokeino – Finland)
- E69 Skarvbergtunnelen
- E6 Hesseng – Kirkenes
- E105 Hesseng – Storskogen
- E6 Talvik- Alta
- RV893 Finland – Neiden
TROMS
- E6 Nordnes – Skardalen
- E6 Sørkjosfjellet (tunnel)
- E8 Riksgrensen – Skibotn
- E6 Nordkjosbotn – Hatte
- E6 Kvænangsfjellet
- E8 Sørbotn – Laukslett
- E8 Laukslett – Tromsø
- RV83 Tjeldsund – Harstad
- RV 866 Skjervøy – E6
- RV 855 Buktamo – Finnfjordbotn
NORDLAND
- E6 Helgeland sør (sør for Korgfjellet)
- E10/rv85 strekningen Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt
- E6 sør og nord for Kråkmofjellet samt bygging av tunnel i Ulvsvågskaret
- E6 Helgeland nord (nord for Korgfjellet)
- RV77 Tjernfjellet – Junkerdalen
- E6 Hålogalandsbrua
- E10 Lofast – Å
- E10 Rassikring Vest- Lofoten
- E6 Narvik sentrum
- RV80 Røvika – Strømsnes
- RV80 Vegpakke Salten, fase 2
- E6 – Økt frekvens på fergesambandet Drag – Tysfjord
- E6 Nord- Trøndelag grense – Lien- Mosjøen
- E6 Majavatn
- E6 Brenna – Brattås – Lien
- E6 Harran – Nes bru
- E6 Rognan – Fauske m/omlegging Fauske sentrum
- E6 Værnes – Strømsnes
Godt samarbeid i nord
– Har det vært vanskelig for de tre fylkene å bli enige om hva det skal satses på?
– Nei, samarbeidet om dette har gått meget godt, og det er jo nok av prosjekter å bruke penger på her i Nord-Norge. Vegforum Nord har også et godt samarbeid med myndighetene i de tre fylkene. Dette er vi svært tilfreds med, fordi fylkene har overtatt mer og mer av ansvaret for veinettet fra Staten, påpeker Kjærvik. Stig Kjærvik minner om at Statens vegvesen tidligere har offentliggjort en rapport hvor vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier ble estimert til mellom 45 og 75 milliarder kroner. – Bare for Troms fylkeskommune utgjør dette etterslepet mellom 5 og 7 milliarder kroner, sier Kjærvik og fortsetter:
– – Vi er bekymret for at gapet mellom riksveiene og fylkesveiene vil øke ytterligere, og at vi får et veinett med store regionale forskjeller. Dette reduserer muligheten for effektiv transport mellom landsdelene. I tillegg påvirker forfallet trafikantenes sikkerhet og konkurranseevnen til lokalt næringsliv. Han opplyser også at Vegforum Nord er representert i referansegruppen til sekretariatet for Nasjonal Transportplan (NPT).
For mange flyplasser
Samfunnsutviklingen i Nord-Norge har også medført at Vegforforum Nord (VFN) har utviklet seg fra å være en pådriver for kun veiutbygging til å bli en påfriver for hele infrastruktur-feltet: Bane, sjøfart, fly og vei. For 50 år siden, da Høyres Håkon Kyllingmark (født i Honningsvåg) var samferdselsminister, hadde det å bygge ut “kyllingmarkene”, småflyplassene, høy prioritet.
– Nå er situasjonen litt annerledes. Etterhvert som vi får bygget ut veinettet og reisetiden går ned, har vi nok ikke behov for alle småflyplassene. Da er det bedre å konsentere oss om færre, men større enheter, sier sekretariatsleder Stig Kjærvik i Vegforum Nord.