OFV enig i hovedprinsippene bak E134 som ny hovedvei mellom øst og vest

Forslaget om en ny, kortere og sikrere E134 som fremtidens hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet får stadig bedre tilslutning. Blant dem som i hovedtrekk deler prinsippene bak forslaget er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), fremgår det av et intervju med OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen, nylig publisert av Vegforum Øst–Vest.

– For oss har en god og sikker hovedveiforbindelse mellom øst og vest lenge stått høyt på agendaen. Vi har merket oss at Statens vegvesen nå går inn for E134, og ser at svært gode argumenter taler for denne løsningen, uttaler Solberg Thorsen i intervjuet på Vegforum Øst–Vests nettsider.

Veipolitiske prinsipper

Han understeker at detaljerte trasévalg ikke er en type problemstillinger OFV ønsker å gå inn i. Organisasjonen er heller ikke en forkjemper for bestemte strekninger, men for at en serie viktige veipolitiske prinsipper må legges til grunn.

– Regjeringen må velge en løsning som er pålitelig og trafikksikker året rundt. Veien bør også ha små høydeforskjeller og en standard som gjør det mulig å holde jevn fart, både av økonomiske årsaker og miljøhensyn. Det er også et viktig prinsipp for oss at nye hovedveier skal legges slik at strekningene blir kortest mulig, altså så tett opp til en rett luftlinje som det lar seg gjøre. Og vi er for alle tiltak som kan få ned kjøretiden, uttaler Solberg Thorsen i intervjuet. Dermed trekker han frem prinsipper som er identiske med dem Vegforum Øst–Vest har lagt til grunn for sitt løsningsforslag for ny E134, og som forøvrig også Aksjon Bedre Vei deler fullt ut.

Vil prioritere én hovedvei

OFV-direktøren er også enig i at man i første omgang bør kanalisere midlene mot én hovedtrasé, selv om Statens vegvesen i utgangspunktet ser for seg at det kan bygges ut to kryssinger på strekningen Oslo–Bergen.

– En realistisk vurdering av ressurstilgangen, sammen med behovet for rask utbygging, tilsier at det må investeres i én tilfredsstillende forbindelse mellom Norges to største byer før man bygger ut en til, sier han.

OFV ønsker ellers at overordnede nasjonale hensyn, og ikke lokale særinteresser, skal være avgjørende for valg av løsning og trasé:

– Hittil har det siste vært en utbredt praksis her i landet. Det er imidlertid svært viktig at regjeringen nå velger løsninger med høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet, og at veinettet som binder landet sammen legges utenom byer og tettsteder, som til gjengjeld bør få en enkel og rask forbindelse til hovedveien.

God løsning

I et nasjonalt lønnsomhetsperspektiv ser OFV de regionforstørrende effektene av forslaget til ny E134 som interessante.

– Oslofjord-kryssingen i øst med tilknytning til E18 og E6, og ikke minst løsningen i vest med forgreninger til Haugesund og Bergen, gir god mening for oss. Det er snakk om kostbare traseer, men samtidig vil dette bidra til å øke den totale samfunnsnytten av prosjektet, sier Solberg Thorsen.

Særlig trekker han frem at de to tilknytningspunktene til E39 gjør E134 til en naturlig vei videre mot øst for hele strekningen fra Stavanger til godt nord for Bergen.

– Det er kanskje å gå langt å kalle løsningen et columbi egg, men den vil kunne få mange positive virkninger for store deler av landet. Og det er selvsagt viktig at trafikkprognosene regjeringen bruker som beslutningsgrunnlag får med effektene av at regioner bindes sammen på en ny måte, sier han i intervjuet.

OFV

Opplysningsrådet for Veitrafikken er en medlemsorganisasjon som representerer veibrukere, kollektivtransport, trafikksikkerhetsorganisasjoner og en rekke andre organisasjoner og bedrifter med tilknytning til vei og trafikk. OFV arbeider på politisk uavhengig grunnlag for å få politikere og myndigheter til å bygge tryggere og mer effektive veier i Norge. I tillegg er organisasjonen en viktig leverandør av vei- og bilstatistikk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Utreder verdens lengste flytebru på E39
Aas-Jakobsen, COWI og Multiconsult med Johs Holt skal bistå Statens vegvesen med å finne den mest fordelaktige bruløsningen på E39 over Bjørnafjorden i Hordaland. Dette arbeidet skal gjøres i parallell med en annen, uavhengig prosjekteringsgruppe. Den planlagte flytebrua på 5 km blir verdens lengste.
ntbinfo.no 09.11.18 
Nye Veier vil bygge verdens mest klimaeffektive veistrekning
Nye Veier skal i samarbeid med ZERO realisere verdens mest klimaeffektive veistrekning.
bygg.no 09.11.18 
Norconsult og Olav Olsen får stort fjordkryssingsoppdrag
Arbeidsfellesskapet etablert av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS signerte 8. november en kontrakt på «Konseptutredning flytebru E39 Bjørnafjorden». Kryssingen er en del av fergefri E39 og ligger på strekningen Stord – Os.
mynewsdesk.com 09.11.18 
Uansvarlig bilavgiftspolitikk
Kristelig Folkeparti setter arbeidsplasser på spill og sender i tillegg en ny regning til distriktene. Å foreslå å øke bilavgiftene med over to milliarder kroner er uansvarlig i dagens situasjon. Dette vil redusere bilsalget og det er bare i teorien at dette vil føre til mer inntekter til staten, ikke i praksis.
ntbinfo.no 09.11.18 
Riksvei 23 blir Europavei
Riksvei 23 mellom Vassum i Akershus og Lier i Buskerud blir en del av E134. Strekningen bytter navn fra rv. 23 til E134. De første skiltene er på plass fra mandag 12. november
vegvesen.no 08.11.18 
Fra kyst til marked
Hvert år går det over 50 000 vogntog med sjømat på veiene i Nord-Norge. I tillegg kommer transport fra viktige næringer innen blant annet mineral, skogbruk, jordbruk og kraftforedlende industri. Infrastrukturen i Norge må utvikles sånn at det skapes flere arbeidsplasser og støtter næringsutvikling.
an.no 08.11.18