OFV enig i hovedprinsippene bak E134 som ny hovedvei mellom øst og vest

Forslaget om en ny, kortere og sikrere E134 som fremtidens hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet får stadig bedre tilslutning. Blant dem som i hovedtrekk deler prinsippene bak forslaget er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), fremgår det av et intervju med OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen, nylig publisert av Vegforum Øst–Vest.

– For oss har en god og sikker hovedveiforbindelse mellom øst og vest lenge stått høyt på agendaen. Vi har merket oss at Statens vegvesen nå går inn for E134, og ser at svært gode argumenter taler for denne løsningen, uttaler Solberg Thorsen i intervjuet på Vegforum Øst–Vests nettsider.

Veipolitiske prinsipper

Han understeker at detaljerte trasévalg ikke er en type problemstillinger OFV ønsker å gå inn i. Organisasjonen er heller ikke en forkjemper for bestemte strekninger, men for at en serie viktige veipolitiske prinsipper må legges til grunn.

– Regjeringen må velge en løsning som er pålitelig og trafikksikker året rundt. Veien bør også ha små høydeforskjeller og en standard som gjør det mulig å holde jevn fart, både av økonomiske årsaker og miljøhensyn. Det er også et viktig prinsipp for oss at nye hovedveier skal legges slik at strekningene blir kortest mulig, altså så tett opp til en rett luftlinje som det lar seg gjøre. Og vi er for alle tiltak som kan få ned kjøretiden, uttaler Solberg Thorsen i intervjuet. Dermed trekker han frem prinsipper som er identiske med dem Vegforum Øst–Vest har lagt til grunn for sitt løsningsforslag for ny E134, og som forøvrig også Aksjon Bedre Vei deler fullt ut.

Vil prioritere én hovedvei

OFV-direktøren er også enig i at man i første omgang bør kanalisere midlene mot én hovedtrasé, selv om Statens vegvesen i utgangspunktet ser for seg at det kan bygges ut to kryssinger på strekningen Oslo–Bergen.

– En realistisk vurdering av ressurstilgangen, sammen med behovet for rask utbygging, tilsier at det må investeres i én tilfredsstillende forbindelse mellom Norges to største byer før man bygger ut en til, sier han.

OFV ønsker ellers at overordnede nasjonale hensyn, og ikke lokale særinteresser, skal være avgjørende for valg av løsning og trasé:

– Hittil har det siste vært en utbredt praksis her i landet. Det er imidlertid svært viktig at regjeringen nå velger løsninger med høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet, og at veinettet som binder landet sammen legges utenom byer og tettsteder, som til gjengjeld bør få en enkel og rask forbindelse til hovedveien.

God løsning

I et nasjonalt lønnsomhetsperspektiv ser OFV de regionforstørrende effektene av forslaget til ny E134 som interessante.

– Oslofjord-kryssingen i øst med tilknytning til E18 og E6, og ikke minst løsningen i vest med forgreninger til Haugesund og Bergen, gir god mening for oss. Det er snakk om kostbare traseer, men samtidig vil dette bidra til å øke den totale samfunnsnytten av prosjektet, sier Solberg Thorsen.

Særlig trekker han frem at de to tilknytningspunktene til E39 gjør E134 til en naturlig vei videre mot øst for hele strekningen fra Stavanger til godt nord for Bergen.

– Det er kanskje å gå langt å kalle løsningen et columbi egg, men den vil kunne få mange positive virkninger for store deler av landet. Og det er selvsagt viktig at trafikkprognosene regjeringen bruker som beslutningsgrunnlag får med effektene av at regioner bindes sammen på en ny måte, sier han i intervjuet.

OFV

Opplysningsrådet for Veitrafikken er en medlemsorganisasjon som representerer veibrukere, kollektivtransport, trafikksikkerhetsorganisasjoner og en rekke andre organisasjoner og bedrifter med tilknytning til vei og trafikk. OFV arbeider på politisk uavhengig grunnlag for å få politikere og myndigheter til å bygge tryggere og mer effektive veier i Norge. I tillegg er organisasjonen en viktig leverandør av vei- og bilstatistikk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

«Byråkratene styrer for mye i samferdselspolitikken»
Har byråkratene og fagetatene for mye makt når Nasjonal transportplan utformes? Er politikerne prisgitt fagfolkets utredninger og meninger?
folkebladet.no 14.03.19 
19 Samferdselsministeren besøkte Foamrox: – Et selskap flere og flere begynner å merke seg
Arendalsfirmaet Foamrox har lansert konstruksjonsmaterialer for tunneler som skal utfordre betong i framtiden. Statsråd Jon Georg Dale mener samferdselssektoren tvinges til å se på nye løsninger i løpet av kort tid.bygg.no
bygg.no 13.03.19 
Stort engasjement for nytt utdanningssenter
– Dette skal vi virkelig stille opp på! Det sier professor Olav Bolland ved NTNU etter å ha fått presentert planene om et nytt utdannings- og kompetansesenter for samferdsel.
samferdselinfra.no 13.03.19 
Lysene slukkes 6. april 2019
Alle lyssignal i bomstasjoner over hele landet slukkes samtidig 6. april 2019.
vegnett.no 13.03.19 
Sønnen ligger i koma etter trafikkulykke: – Myndighetene kunne forhindret dette
Sønnen har ligget i koma i over to måneder etter en alvorlig trafikkulykke. Tirsdag vitnet moren Ramona Lind i rettssaken mot den tiltalte vogntogsjåføren fra Litauen, som nå kan bli utestengt fra norske veier.
nrk.no 12.03.19 
De store byggherrene inviterer anleggsentreprenørene til bransjedag
2. mai inviterer Bane NOR, Statens vegvesen og Nye Veier til bransjedagen 2019 på Scandic hotell St. Olavs Plass i Oslo.
bygg.no 12.03.19