“På oppdrag av 13 bedrifter har sivilingeniør Helge Hopen skrevet en rapport til forsvar for Rv7 over Hardangervidda. Hans trafikkanalyser tegner et bilde der en fullverdig E134 (med ‘fergefri arm’ til Bergen) utgjør en alvorlig trussel mot så vel Rv52 over Hemsedal som Rv7. Det ironiske er at han faktisk legger for dagen noen av de beste argumentene for at den «fergefrie armen» bør bygges – og jo før jo heller!” skriver Arnfinn Førsund, leder i Hordalandsdiagonalen AS, i en kommentarartikkel i Porten.no. “Hopen viser til at E134 med ‘fergefri arm’ til Bergen er 30 minutter kortere en Rv7, og Øst–Vest-utredningen dokumenterer at samfunnsnytten ved å bygge ut Rv7 er minus 12 milliarder, mens det er hele 14 milliarder i positiv nettonytte for armen. Likevel konkluderer han med at det er mer fornuftig å bygge ut Rv7 enn å koble Bergen til E134 med en ‘fergefri arm’. Det er jo ganske utrolig!”
“Helge Hopens glitrende argumenter for ‘Fergefri arm’ til Bergen”
Foto: Statens vegvesen/Hordalandsdiagonalen.
- Publisert
Billigere bomvei kan gi bedre sikkerhet
Lindesnes kommune foreslår å redusere bompengesatsene når det er snøkaos i landsdelen. Sikkerheten kan bli bedre når bilister bruker nye E39 fremfor den gamle, mener ordfører.
Norge må ha busser som går på vinteren
Frank Sve Samferdselspolitisk talsmann (FrP)
No må det bli alvor av tunnelplanane!
Av Asbjørn Birkeland og Hanne Marte Vatnaland, Gruppeleder Sauda Sp og gruppeleder og Senterpartiets fylkestingsgruppe
Det største antallet konkurser på fem år i 2024 – 1.000 konkurser i bygg og anlegg
Totalt 3954 bedrifter gikk konkurs i 2024. Dette er det høyeste konkursomfanget på fem år, med et snitt på 16 konkurser hver eneste virkedag.
Høyre og Ap vil ha bompenger selv om de lovet velgerne noe annet
En politikk som fører til bompenger i Drammen tar Frp avstand fra.
Karakterbok: Støre-regjeringens tredje år
Én toppkarakter og fire stryk er dommen etter et år der regjeringens oppslutning ligger på et bunnpunkt.