Fylkesutvalget i Hordaland parkerer Rv7 – med full oppslutning fra Høyre

E134 over Haukeli med arm til Bergen bør bli den sørlige av to hovedforbindelser mellom Østlandet og Vestlandet, E16 over Filefjell den nordlige. Og arbeidet med en konseptvalgutredning for bergensarmen må få en snarlig oppstart! Dette er hovedkonklusjonene fra fylkesutvalget i Hordaland, vedtatt før helgen som høringssvar til Statens vegvesens konseptvalgutredning for Rv7 over Hardangervidda og Rv52 Gol–Voss. Og det mest interessante – vedtaket ble gjort med full oppslutning fra Høyres representanter.

Med dette vedtaket fulgte utvalget anbefalingen fra fylkesrådmann Rune Haugsdal, og stilte seg dermed bak Statens vegvesen (SVV) i valg av sørlig forbindelse, men ikke av nordlig. Der mente fagetaten at Rv52 var beste løsning, men både fylkesrådmann og fylkesutvalg valgte altså Filefjell. På begge punktene viste utvalget til samfunnsmessig lønnsomhet som hovedbegrunnelse.

Når det gjelder Rv7 ser ikke fylkesutvalget dette som et aktuelt alternativ som hovedforbindelse. Det kan imidlertid bli aktuelt å vurdere bygging av Dyranuttunnelen som ledd i en oppgradering av veien, dette av hensyn til villreinkryssing og best mulig vintersikkerhet, fremgår det av vedtaket.

Høyre på gli

Vedtaket ble fattet med 13 mot 2 stemmer. Bare MDG og SV var imot, og dette er særlig interessant på bakgrunn av at fylkestinget i Hordaland i april 2015 enstemmig gikk inn for Rv7 over Hardangervidda.

Siden har SVVs beregninger av samfunnsmessige nytteverdier tydeligvis gjort inntrykk: Med en positiv avkastning på 26 milliarder kroner er E134 med bergensarm et av de mest lønnsomme veiprosjektene som kan bygges ut i Norge, mens Rv7 over Hardangervidda er et nasjonalt tapsprosjekt på minus 12 milliarder kroner. Dette har fått fylkespartiene til å tenke nytt, det ene etter det andre. Nå ser det ut til at også Høyres representanter fylkesutvalget har mistet troen på Hardangervidda, i og med at de vil ha arm mellom E134 og Bergen og stiller seg bak kravet om snarlig igangsetting av en konseptvalgutredning, slik at det blir mulig å finne beste trasé.

Ny vurdering i regjeringen?

Det pikante her er at regjeringen i vår sa nei til SVVs ønske om en slik konseptvalgutredning, angivelig fordi en utbygging av arm vil ligge svært langt frem i tid. Samtidig bestilte regjeringen enda en utredning av løsningen om Hardangervidda. Det er vanskelig å se noen rasjonell begrunnelse for dette, bortsett fra et ønske om sikre Rv7s kandidatur som hovedforbindelse mellom øst og vest, en løsning sterke krefter i Høyre, særlig i Bergen, tidligere har gått inn for. Og SVV har gjort det klart at bergensarm og Hardangervidda er alternative løsninger for hovedforbindelse, veiene ligger for nær hverandre til at det vil være aktuelt å bygge ut begge.

Men nå har altså Høyres lokalpolitikere i fylkesutvalget i Hordaland kommet til en annen konklusjon. Det er forhåpentligvis en indikasjon på at partiets Rv7-tilhengere begynner å ta inn over seg at både økonomiske og trafikale realiteter viser at løsningen vil være et feilgrep. Formelt har Høyre ikke tatt stilling til bergensarm versus Rv7, og med de nye signalene fra Hordaland kan det være håp om at særinteressene i partiet som vil kjøre om Hardangervidda ikke vinner frem. Så er det tydeligvis fortsatt en jobb å gjøre for å få frem hvorfor Rv52 med en senere utbygging av Rv5 er en bedre løsning enn Rv16.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

No kjem ferjekutta – nesten alle samband i Møre og Romsdal vert råka
Kutta kan berre vere byrjinga, ifølgje politikarane. Senterpartipolitikar fryktar avfolking og rasering av kysten.
01.03.23 nrk.no
Distriktene og de med dårlig råd er taperne langs veien: – Mer enn hver fjerde bilist har måttet kutte ut fritidsaktiviteter på grunn av økte drivstoffpriser
– Kostnadene til nødvendig bruk av bilen og veien prises så høyt at mange ikke har råd til å bruke veiene, og nye, mer effektive og trafikksikre veier blir så dyre at mange må kjøre mer trafikkfarlige omveier, skriver Geir A. Mo.
28.02.23 ringblad.no
Hvorfor krever vi inn så mye bompenger?
Mens momsen bakes inn og gjemmer seg i prisen på alt vi kjøper, er bom¬penge¬skiltene godt synlige.
28.02.23 aftenbladet.no
Lastebileierne fortviler: – Du kan ikke sykle rundt med 1000 kilo melk
Mener det er urealistisk med et bensin- og dieselforbud om to år.
27.02.23 nettavisen.no
Asfalterte veier kan bli erstattet av grusveier i Trondheim
Opp mot 170 kilometer av veiene i Trondheim kan bli gjort om fra asfalt til grusveier. Årsaken er pengemangel.
24.02.23 nettavisen.no
For mange partier har glemt bilistene…
Av Hilberg Ove Johansen
24.02.23 folkebladet.no
Scroll to Top