Ny stamvei Oslo–Bergen: Nå eller aldri!

«Det er nå eller aldri!» Skal Norge endelig få en skikkelig hovedvei mellom landets to største byer? En slik vei vil gi raskere og billigere transport – og dermed helt nye muligheter.

 

 

 

 

Av Erik Heirung og Jarle Strand, sivilingeniører

 

Avgjørelsen skal tas i nærmeste halvår. En ny nasjonal transportplan for de kommende årene skal behandles på Stortinget, det skal fattes omfattende vedtak.

Er politikerne klare til å vedta utbygging av stamvei mellom Østlandet og Vestlandet, etter all sannsynlighet det viktigste veiprosjektet i «vår tid»?

Regjeringen fattet vedtak i 2015 om at den nye stamveien skal gå over Haukeli, og nye E134 vil dermed gi en total reisestrekning på ca. 380 km mellom Oslo og Bergen, mens tilsvarende for dagens eksisterende hovedvei over Fillefjell er ca. 515 km. Dette gir en reduksjon i kjørelengde på mer enn en fjerdedel.

Den vintersikre nye E134 er tenkt planlagt med høy standard med sikte på motorvei (firefelts vei) som langsiktig løsning, vil få 860 moh. som høyeste punkt og blir en vesentlig flatere vei med slakere stigninger. Dette er avgjørende for lavere energibruk og utslipp, særlig for lastebiler og ekspressbusser, og vil medvirke til at transportnæringen naturlig velger denne ruten. En moderne motorvei har få og myke kurver, færre av- og påkjørsler, og blant en rekke trafikale fordeler må veisikkerheten fremheves.

Det foreligger klare indikasjoner (ref. nylig utbygging av E18 gjennom Vestfold) på at moderne motorveier gir sterk reduksjon i antall alvorlige ulykker, det refereres her til Vegdirektoratets «Sikkerhetsvisjon».

Med kjøretider på ca. 4 timer mellom Oslo og Bergen (og tilsvarende til Haugesund) vil både gods- og persontransport få sterkt reduserte kostnader, som følge av:

  • kortere kjøreavstand (25 %) som gir tilsvarende redusert drivstofforbruk, og dermed reduserte utslipp, til fordel for miljøet
  • reduserte vedlikeholdskostnader for kjøretøy som følge av en kortere moderne motorvei
  • vare- og persontransport vil gjennomføres på kortere tid, noe som medfører reduserte sjåførkostnader og mer rasjonell bruk av lastebiler og busser

Andre positive effekter:

  • en hurtigere og billigere godstransport vil gi store innsparinger for næringsliv og bedrifter, år etter år i lange tider fremover
  • for næringslivet på både Østlandet og Vestlandet vil dette også gi en rekke nye muligheter, med forbedret adgang til nye og større markedsområder
  • for persontransport vil moderne ekspressbusser med hyppige avganger fra sentrum til sentrum gjøre det mer attraktivt å la bilen stå igjen hjemme, med øket kollektivtrafikk som følge, og dermed reduserte utslipp
  • for hele transportsektoren vil en kortere reisetid muliggjøre tur/returreise på samme dag, noe som medfører bedre utnyttelse av kjøretøyparken
  • nye E134 (Oslo–Bergen) vil bety at totale driftskostnader blir redusert med minst 30–40 %
  • kollektivtrafikk basert på ekspressbusser vil naturlig avlaste flytrafikken mellom Oslo og Bergen (evt. også Oslo–Haugesund/Stavanger) og dermed bidra til en videre utslippsreduksjon

Stamveien mellom Østlandet og Vestlandet åpner også for øket utnyttelse av norske havner

Som nevnt planlegges stamvei med høy standard med sikte på utbygging til motorvei (firefelts vei) som langsiktig løsning mellom Oslo og Bergen, men det blir viktig at denne utbyggingen skjer slik at gevinster ved den kortere kjørestrekningen kan tas ut så tidlig som mulig.

I forbindelse med målet om reduserte utslipp fra fossilt drivstoff kan det nevnes at det allerede nå er utviklet elektriske busser som kan kjøre mer enn 500 km på én lading.

Stamveien mellom Østlandet og Vestlandet åpner også for øket utnyttelse av norske havner. Bergen havn vil styrke sin posisjon som sentral vestlandshavn og kan få oppgang i nordsjøtrafikken som følge av at store markedsområder på Østlandet nå blir mer tilgjengelige.

Denne nye veien vil nødvendiggjøre en bedret krysning av Oslofjorden

Men også de andre vestlandshavnene vil få øket aktivitet. Havner i Vestfold, Telemark og Aust-Agder vil få øket trafikk som følge av at større markedsområder på Vestlandet «kommer nærmere».

Denne nye veien vil nødvendiggjøre en bedret krysning av Oslofjorden, slik at den korte stamveien kan knyttes direkte til E6 sydover (mot kontinentet) og til E18 mot Stockholm på en smidig måte, for raskere godstransport til utenlandske markeder. Som returtrafikk åpnes også mulighetene for at svensk last kan skipes ut fra havner på Vestlandet.

Som nevnt ovenfor, den nye stamveien åpner for nye forretningsmuligheter knyttet til øket markedstilgang, som vil bidra til bedret konkurranseevne og dermed muligheter for øket produktivitet og øket sysselsetting.

Dette veiprosjektet er (ifølge Statens vegvesen) nasjonaløkonomisk svært gunstig og vil utvilsomt påvirke samferdselsmønsteret i hele Syd-Norge i positiv retning.

Vi får en stamvei mellom øst og vest som i overskuelig fremtid:

  • er kortest mulig
  • gir større trygghet for veibrukerne
  • øker kollektivandel i persontransporten
  • gir stor utslippsreduksjon
  • gir billigere transport
  • medfører mange nye forretningsmuligheter for transportsektoren og næringslivet forøvrig i store områder på begge sider av landet.

Våre politikere må nå fatte de riktige vedtakene slik at den nye stamveien over Haukeli blir realisert mellom Oslo og Bergen snarest mulig. Det blir spennende å se hvilke politikere (og partier) som vil sette fart i dette prosjektet for etablering av en stamvei mellom Oslo og Bergen.

Innlegget er også publisert i «Samferdsel», utgitt av Transportøkonomisk institutt, og  på Vegforum Øst-Vests nettsider.

59 hendelser på “Ny stamvei Oslo–Bergen: Nå eller aldri!”

  1. 3 ani (si-o luna) de mac. In full. L-am injurat putin la inceput pentru ca nu ma adaptasem. Ca si tine, cand eram incepator in ale Mac-ului, am cautat o alternativa la TotalCommander. Am gasit . Am renuntat rapid. Finder e tot ce ai nevoie. Poate un care e un Finder mai cu “motz”.Revenind la problema ta: in 3 ani (si-o luna 🙂 ) n-am avut nevoie de nimic de PC pentru munca mea. Doar de games (aici PC-ul are nota 10 – oricate jocuri ar fi portate pe Mac, versiunea lor de PC se va ‘misca’ intotdeauna cel mai bine).Aaa.. si de testat site-urile in IE6. :)Daca ai bani de iMac go for it! Pentru un designer e raiul pe pamant.

  2. Plecarea încântătorului actor Iurie Darie nu È™terge, ci potenÈ›ează imaginea sa de simbol al României întregite. Solidaritatea Casei Regale de România cu familia sfâșiată de durere ne readuce în suflet convingerea – atât de dragă lui Mihai Eminescu – că “ÃŽn unire e puterea!”Să nădăjduim că bunul Dumnezeu ne va da forÈ›a de a duce mai departe valorile româneÈ™ti peste generaÈ›ii!Viorica Bălteanu

  3. Keep the 5-star rating!!the new like/dislike seems like we are very dumb to rate the videos with stars! It's like taking away the "Ebay Feedback" star!! It's just not good. All you guys want is all the Money so that videos that are 1-2 stars can't be ignored like they are now!!

  4. Bella intervista, mi ha dato un chiaro concreto del vostro settore senza ricorrere a barbose statistiche e articoli infarciti di lungaggini.Credevo che il vostro campo fosse un po' più "privilegiato", mentre vedo che anche voi dovete – sostanzialmente – tirare la carretta.Ma c'è un lavoro creativo che in Italia viene rispettato e pagato come Dio comanda?

  5. متاسفانه مشکل از اینترنت خودمون هست بیشتر که سرور ها رو لیست نمیکنه درصد کمی هم ممکنه مربوط به سرور اصلی التر رو باشه که در وقت مناسب جوابی نمیگری و سروری برات لیست نمیشه.

  6. Long time reader and first time commenter here. I just wanted to say how much I love your blog, and how refreshing it is to see the style of such vibrant ladies! Style truly sees beyond age. P.S. I think I saw that blazer you wore on RL at Reminiscence (my all time favorite store in NY), you wear it so well!!

  7. When I initially commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you’ll be able to remove me from that service? Thanks!

  8. I have got 1 idea for your site. It appears like right now there are a couple of cascading stylesheet troubles while opening a selection of web pages inside google chrome and internet explorer. It is operating alright in internet explorer. Probably you can double check this.

  9. I have a very important question regarding the fundamental pattern of sagittal stability: Does the engagement of the “core” and the initiation of IAP create a feeling of global spinal flexion, or extension, or neither? It seems that if you’re anchored at the TLJ and trying to lift the buttocks, you would be flexing the spine. Is that correct. How does this play out when you’re on the belly and support points shift to ribs and pubic bone?Thanks Steve

  10. Me alegro mucho por ti y evidentemente (y egoistamente) por todos los que te seguimos y que ya tenemos ganas de comprar tu libro. Nunca he puesto de manifiesto mis opiniones aquí, pero, mira por donde, el haber echado de menos tus aportaciones durante este tiempo me ha motivado a expresarme abiertamente por primera vez.Mi más sincera enhorabuena.

  11. Hi, Gregory, I will publish this post to a facebook page. after a few hours. i will copy it in another language so i will have to rewrite it as it’s here. i will sure leave a link declaring this page and Passive Panda. Liked your post very much. Mena, will keep you posted when i publish.

  12. Noraniza Abd Ghani Manusia hanya dapat menjangkakan saje bumi akan bergelap selama 3 hari pada tarikh tersebut. Kita jgn percaya kepada tarikh yg diberikan kerana semua kejadian adalah dlm pengetahuan Allah. Sebagai manusia, kita perlu tambahkan amal ibadat kita dan istiqomah dlm melakukan ibadah. Kiamat pasti berlaku. Allah bg tanda2 tu supaya kita sentiasa mengingatiNya. Wallahuaklam.

  13. years old na running.Never fails to surprise every time we’d get a lead from the almost abandon multiply page.sherylblossom.multiply.combut to use Multiply as a ecommerce site… haya.an ko nlang muna ma.una ibang tao to see how it goes. hope the mutiply team would be leaning to the right direction.

  14. Oftentimes, the abusive pattern starts off with subtlety. Teasing comments that subtly humiliate the victim. Continual verbal quips that dismiss and demeans the opinion of the victim. And then there is the isolation factor. Abusers seek to eventually isolate the victim from any support mechanism, and making the victim more and more dependent upon the abuser for financial, emotional, and physical support. Once the dependency is rooted, the abuse can really begin.Great comments by others Red. Interesting topic for a Saturday night.Phil recently posted..

  15. With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement? My site has a lot of unique content I’ve either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any techniques to help stop content from being ripped off? I’d certainly appreciate it.

  16. 6 juillet 2012Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something enlightening to read?  

  17. Hocam… Ä°stanbul’un en kuzeyinde 50 derece hissediliyor… Karadeniz’in kıyı şeridi boyunca bağıl nem dikkatinizi çektimi? 2 yer dışında %50 nin üzerinde.Nem sensöründe sorun olduğunu düşündüğümüz Kilyos (Kumköy) ve Bilecik-Bozüyük istasyonlarını haritalanacak istasyonlar listesinden çıkarttım (artık o 50 derece gözükmeyecek yani). MGM’nin kendisinin hatayı fark edip oradan gelen nem değerlerini yayımlamaması lazım ama otomatik istasyonlar sayfasındaki “hata bildir” formunu bile kaldırmışlar. Bizim devlete ve memurlarının çoğuna hatalarını söyleyince alınıyorlar biliyorsunuz. – Ozan

  18. The Constitution wasn't the result of a democratic process.The Second Amendment largely was. The Federalists wanted to appease the anti-Federalists, who had just lost the ratification battle, and the Bill of Rights was the Federalist concessions to the issues raised by the anti-Federalists.

  19. jon-computers were not "funded" by the government.the government was a customer.that is TOTALLY different.the government did not form companies or start an industry, they had issues they wanted solved and private industry came up with a solution.further, aren't computer dependent on electricity? that was privately developed. so was metallurgy, etc. your whole augment there gets pretty absurd if you apply it iteratively.

  20. Vigorous application of a 2' stick will likely result in concussions and broken bones, and in comparison, the Taser is a lot safer.In comparison.As a related side note, it is good to see that beanbag and baton rounds are now called "less-lethal" instead of "less-than-lethal".

  21. I precisely wanted to appreciate you once more. I’m not certain what I would have made to happen in the absence of the techniques revealed by you over my subject. It actually was a very frightful setting in my view, however , taking note of the professional strategy you managed the issue made me to jump for happiness. Now i am thankful for the advice and as well , hope that you comprehend what a great job you were putting in training the others through the use of your blog. I’m certain you haven’t encountered any of us.

  22. I absolutely love grilled flatbread. My boyfriend and I make a whole wheat one that has yogurt and oil in the dough and we wrap it around spicy chicken thighs and greek salad. My favorite bread of the summer. I’m jealous of your grill! ours is a super cheap gas one and it takes forever to get it hot enough to get the pretty grill marks on it

  23. Aku stuju ngan ko Pu3.. Kan kita maintain slalu in anyting.. Dun Wurry… Lady coverkan tok Pu3 sal rahsia TERMAKAN PULOT DURIAN PINKY!! Xder org tau, jgn isau.. Kita jek tau.. lol… 8-)–> Kpada sumer.. Ini adalah rahsia anak Raja, Pu3Aquarius. So, JGN BACA!!!! 😛

  24. டுத்தர வர்க்கம் அதற்கான நியாயமான Return-ஐ எதிர்பார்க்கிறது. சமூகப் பிரச்னை, மாணவர் சங்கம், பொதுநலம், அரசியல், போராட்டம், பொதுப் பிரச்னை, கலை, இலக்கியம் என ‘காசுக்கு உதவாத’ அனைத்தையும் மாணவர்கள் செய்யும்போது பெற்றோர் மனது பதற்றமடைகிறது. ஏனெனில் இன்றைய பெற்றோர்கள் வெறும் பெற்றோர்கள் மட்டுமல்ல. அவர்கள் முதலீட்டாளர்களும் கூட. இந்த சொற்பிரயோகத்தில் கொஞ்சம் கடின தொனி இருக்கலாம். ஆனால் உண்மை அதுதானே?! ஊரைச்சுற்றி கொடுநோய் சூழ்ந்திருக்கும்போது தான் மட்டும் பாதுகாப்பாய் கரையேறிவிடலாம் என்பது சுயநலம் மிகுந்த மூட நம்பிக்கை.

  25. On that note, my Suzuki dealer used (maybe they still do, I haven’t gone there since march) to sponsor sunday drives.Basically, from 6:30am to 7:30am there was free coffee and cookies at the dealer parking lot for customers that came riding a bike bought there (new or used), and at 7:30am the group took off on any all-pavement route suggested and previously vetted by regulars, and back in time for lunch.It’s a nice idea, and seemed to work nicely for the dealership. Many repeat customers in those outings.

  26. narenderMay 29, 2012hi Venkat,as I am working on one business model – health care eco system at this moment to gain more expertise on the business model development ,strategy and planing , so please let me know how best you can help me out on this- looking forward your replythanksnarender

  27. I made a this today! I made a few additions/modifications based upon what I had and preferences. I’ve been craving arugula so I used that. I added cilantro and 2 chopped scallions that I had on hand. I added 1/4 tsp. cumin and a pinch of chili powder. This came out so freakin’ good! I doubled it and my brother and I shared it for lunch. He loved it and called it a keeper–and it sure is. Thank u Amber! This was fantastic!!! : )

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Bompengereform: 60 bompengeselskap har no blitt 5
- Effektiviseringen av bompengesektoren fortset. I dag signerte vi avtale med Bompengeselskap Nord AS som det siste av totalt fem regionale bompengeselskap. Med dette går vi frå om lag 60 til 5 bompengeselskap. Ein viktig milepæl i bompengereforma er nådd, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.
ntbinfo.no 10.10.18 
Samferdselsministeren markerte byggestart for E39 Kristiansand – Sandnes
Statsråd Jon Georg Dale igangsette tirsdag det historiske anleggsarbeidet på Nye Veiers E39-prosjekt fra Kristiansand til Sandnes.
ntbinfo.no 09.10.18 
Full mobilisering for E45
– Den store kampsaken for våre folkevalgte må nå være å løfte opp Europavei 45, skriver redaktør Rolf Edmund Lund.
altaposten.no 08.10.18 
Her skal veimilliardene brukes i statsbudsjettet for 2019
Regjeringen foreslår å bevilge 37,1 milliarder kroner til veiformål i 2019, en økning på 3,2 prosent fra inneværende år.
bygg.no 08.10.18 
Statsbudsjettet 2019: Bra budsjett for transportnæringen
Transportnæringen kan glede seg over flere positive punkter i statsbudsjettet for 2019: Næringslivets rammer styrkes gjennom skatteletter og minimale avgiftsøkninger. Det settes også av 37,1 milliarder kroner til vegformål.
lastebil.no 08.10.18 
Fylka skal administrere fylkesvegane
– Regjeringa har konkludert med at ansvaret for å administrere fylkesvegane skal overførast til dei nye fylkeskommunane. Det er fylka som har det juridiske og økonomiske ansvaret for vegane, og ei overføring av fylkesvegadministrasjonen vil styrke fylkeskommunane i arbeidet med fylkesvegane, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.
regjeringen.no 08.10.18