Prøver regjeringen å legge Øst–Vest-satsingen og 3 års utredninger i en skuff?

Ifølge pressekonferansen på Geilo blir det ingen stamvei nr. 2 mellom Øst og Vest, utover E134. Regjeringen foreslår i stedet en deling der Rv7 skal bli «hovedvei for personbiler», og Rv52 blir nordlig «hovedvei for næringslivet» – mens E16 skal ferdigstilles og være «en vintersikker vei».

Av Arnfinn Førsund, daglig leder Hordalandsdiagonalen AS

Etter å ha deltatt i ulike utredninger i over tre år, må jeg si meg svært overrasket og forundret.

Øst–Vest-utredningen var det kun tre strekninger som ble beregnet å gi positiv samfunnsnytte:

  • «Armen til Bergen» fra E134
  • Innkortingen på E134 i Telemark
  • «Armen til Ålesund» fra Rv52.

Utrolig nok kan det se ut som om ingen av disse tre lønnsomme prosjektene skal bygges ut – iallfall ikke dersom Stortinget lar statsminister Erna Solberg få viljen sin.

Et spill for galleriet?

Mitt spørsmål til våre politikere er såre enkelt: Har dere overhodet ikke lest de faglige utredningene som Statens vegvesen de siste tre årene har lagt frem, kvalitetssikret, og innhentet utallige uttalelser på? Har det hele kun vært et spill for galleriet??

Er det slik at disse grundige faglige utredningene nå skal legges i en skuff og glemmes? Bare fordi hver eneste utredning kom til en annen konklusjon enn det Solberg-regjeringen ønsket…

Det er latterlig å tro at politikerne kan bestemme at personbilene skal kjøre på én vei og næringslivet skal kjøre en annen. Sjåførene av både personbiler og lastebiler velger naturligvis den korteste og beste veien!

Det var allerede enighet om å bygge ut strekningen Bergen–Voss. Dette lå i selve premissene for Øst–Vest-utredningen. Etter at E134 ble valgt som Øst–Vest-stamvei og E16 skulle ferdigstilles var spørsmålet: Skal Rv7 eller Rv52 velges som den andre prioriterte stamveien?

Jeg er enig i at Rv7 skal forbli en turistvei, men det går ikke an å «vedta» at den skal bli «hovedvei for personbiltransport».

En formidabel samfunnsnytte

Kartet illustrerer svært godt hvorfor de fremtidige stamveiene må være E134 med «arm til Bergen» og til Haugesund, og Rv52 med «arm til Ålesund» og til Bergen. De to prosjektene utfyller hverandre perfekt! Sammen dekker disse to stamveiene hele Sør-Norge. Samfunnsnytten de gir vil være formidabel.

Bergen får ved dette den aller beste løsningen. E134 med «armen» blir den desidert korteste veien til Østlandet – minst 30 minutter kortere enn nest beste alternativ. Dessuten vil bergenserne i fremtiden kunne velge gode alternativ både nord og sør for Vidda, når værforholdene tilsier det.

En fullverdig E134 med «arm til Bergen» og Rv52 utfyller hverandre perfekt.

Vil kaste titalls milliarder ut vinduet

Dersom Stortinget vedtar anbefalingen fra Solberg-regjeringen, slik forslaget kom frem på pressekonferansen på mandag, så kaster man over 60 milliarder kroner ut vinduet – stikk i strid med alle faglige råd. Den vannvittige regningen er det i så fall AS Norge som må ta.

I hver eneste utredning har konklusjonene fra Statens vegvesen vært krystallklare. Kartet viser det eneste fornuftige veivalget. Armen fra Bergen til E134 støttes for øvrig av Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, og Telemark fylkeskommuner, samt så godt som alle berørte kommuner. Løsningen på kartet støttes av et tilnærmet unisont næringsliv med NHO, LO og Norges Lastebileier-Forbund i spissen.

Kvasiløsningen som ble fremlagt på Geilo viser dessverre med all tydelighet at Solberg-regjeringen velger en uansvarlig handlingsplan. Det er uholdbart at statsministeren så til de grader ignorerer Vegvesenets fagekspertise, og at hun overser utredningene som hun selv har bestilt.

Nå må Stortinget være sitt ansvar bevisst. Våre folkevalgte må påse at Statsminister Erna Solberg ikke får lov til å legge tre års utredninger i en skuff. Stortinget må justere forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) og sørge for at fellesskapets midler ikke blir sløst bort.

Vi snakker om fjelloverganger – og da er det ingen skam og snu.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

NVE trenger 3,9 milliarder til skredsikring – minst
NVE-direktør: Pengebehovet er trolig langt større.
veier24.no 05.08.19 
Anbefaler å endre retningslinjene for veibygging
Forskning på frostsikring av vei- og jernbanekonstruksjoner viser at det er mulig å kutte det nedre frostsikringslaget ved bruk av isolerende materialer. Det betyr at man kan bygge veikonstruksjoner som er betydelig slankere enn det dagens retningslinjer beskriver.
bygg.no 02.08.19 
Vil skrinlegge Rogfast
Den store og kompliserte Kvitsøy-entreprisen på Rogfast ble 1,5 milliarder kroner dyrere enn ventet. Nå kan prosjektet igjen bli utsatt.
radioh.no 02.08.19 
FNB-topp: – Erna Solberg forstår ikke bompengeproblemet
Trym Aafløy har ledet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger til å bli jevnstore med Ap og Høyre i Bergen. Han mener statsministeren ikke har skjønt problemet.
bygg.no 02.08.19 
Høyreledelsen håper det ikke er så mye krutt igjen i bompengesaken
Høyreledelsen håper at velgerne blir opptatt av mer enn bompenger. Om ikke, kan det bli vanskelig å gjenvinne storbyer som Bergen.
aftenposten.no 02.08.19 
Lasersveising kan gjøre fjordkryssingene på E39 10 milliarder billigere
Har som mål å teste teknologien på mindre bru allerede i 2020.
veier24.no 30.07.19