35 km motorvei fjerner 3450 tonn CO2 årlig

Foto: Statens vegvesen.

Ombygging av E18 til firefelts motorvei fra Grimstad til Sørlandsparken i utkanten av Kristiansand gir en reduksjon av utslippene fra tunge lastebiler på 3450 tonn årlig – til tross for at strekningen bare er 35 kilometer lang. I tillegg reduseres kjøretiden med hele 12 minutter, fremgår det av en test gjennomført av Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Tallene stammer fra testkjøring utført av NLF med en semitrailer lastet til 50 tonns totalvekt. Først ble strekningen mellom Grimstad og Sørlandsparken kjørt på gamle E18, tur-retur. Deretter ble kjøringen gjentatt, men denne gangen på nye E18 med fire felt og høyere fartsgrense.

 Resultatene er oppsiktsvekkende: Ikke bare gir den kortere strekningen med høyere hastighet redusert kjøretid. I tillegg senkes drivstoff-forbruket drastisk; etter å ha kjørt Sørlandsparken-Grimstad tur-retur på både gamle og nye E18, viste målingene en differanse på hele 13,26 liter i brukt drivstoff. Det utgjør 1,2 liter diesel per mil,” skriver NLF i en presentasjon av undersøkelsen.

Flyt

Det er en vanlig misforståelse forbruket øker hvis gjennomsnittshastigheten stiger. Forbruket er imidlertid langt mer påvirket av om kjøringen er preget av flyt og jevn hastighet enn av nedbremsinger og akselerasjoner. Det siste gir en stor økning av forbruket, og da særlig for tunge kjøretøyer.

NLFs undersøkelse har fått bred medieoppmerksomhet – og har utløst forutsigbare reaksjoner fra de delene av miljøbevegelsen som uansett ser færre biler på veien og mer trafikk over på tog som eneste løsning for reduserte klimagassutslipp.

Realisme

OBV ser også at noen jernbanestrekninger er eller ferdig utbygget vil bli viktige i Norges totale transportbilde, og er ikke imot en fornuftig jernbaneutbygging. Et norgeskart og litt realisme er imidlertid tilstrekkelig for de fleste til å innse at veitrafikk i all overskuelig fremtid vil stå for det meste av transportarbeidet her i landet. Og volumet vil øke, vi kommer derfor til å trenge gode veier i fremtiden også.

Klimautfordringene og forpliktelsene til å gjennomføre kutt må vi imidlertid ta alvorlig. Derfor er det et viktig poeng at moderne dieselmotorer har sterkt redusert utslipp av klimagasser, sammenlignet med eldre typer. Sammen med rask utbygging av et moderne motorveinett gir dette en betydelig utslippsreduksjon i tiden frem mot at nullutslippskjøretøyer overtar – og dermed nuller ut den miljømessige fordelen som jernbanen har i dag.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Billigere bomvei kan gi bedre sikkerhet
Lindesnes kommune foreslår å redusere bompengesatsene når det er snøkaos i landsdelen. Sikkerheten kan bli bedre når bilister bruker nye E39 fremfor den gamle, mener ordfører.
10.01.24 nrk.no
Hæhre skal bygge ny E39 i Agder – kontraktsverdi 2,2 milliarder kroner
OPPGRADRING AV E39: Hæhre Entreprenør skal bygge ny E39 fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune for Nye Veier. Totalentreprenøren Cowi stiller som rådgiver.
10.01.25 tungt.no
Norge må ha busser som går på vinteren
Frank Sve Samferdselspolitisk talsmann (FrP)
10.01.25 inyheter.no
No må det bli alvor av tunnelplanane!
Av Asbjørn Birkeland og Hanne Marte Vatnaland, Gruppeleder Sauda Sp og gruppeleder og Senterpartiets fylkestingsgruppe
10.01.25 h-avis.no
Det største antallet konkurser på fem år i 2024 – 1.000 konkurser i bygg og anlegg
Totalt 3954 bedrifter gikk konkurs i 2024. Dette er det høyeste konkursomfanget på fem år, med et snitt på 16 konkurser hver eneste virkedag.
31.12.24 bygg.no
Høyre og Ap vil ha bompenger selv om de lovet velgerne noe annet
En politikk som fører til bompenger i Drammen tar Frp avstand fra.
30.12.24 dt.no  
Scroll to Top