Berørte kommuner krever KVU for ”bergensarmen” – nå!

Ordførerne i alle de seks kommunene som vil bli berørt av den foreslåtte ”armen” fra E134 til Bergen går nå ut med krav om at regjeringen skal igangsette konseptvalgutredning av veiprosjektet, og at det må skje nå. I en artikkel i Hardanger Folkeblad understreker ordførerne at utredningen må være klar i god tid før neste rullering av Nasjonal transportplan i 2021. Det foreligger tre ulike traseer for veistrekningen, og konseptvalgutredningen er en forutsetning for å velge hvilken trasé som skal bygges ut.

Statens vegvesen anbefalte allerede for tre år siden at utredningsarbeidet skulle settes i gang. Bergensarmen vil være et viktig element i helhetsvurderingen av fremtidens hovedveier mellom Østlandet og Vestlandet, og er også beregnet å være et av de samfunnsmessig mest lønnsomme veiprosjektene i dagens Norge. Likevel valgte regjeringen å nedprioritere bergensarmen, et valg som har vakt undring og indignasjon i både fagmiljøer og blant mange politikere lokalt og sentralt.

De seks ordførerne understreker at alle de politiske partiene i Hordaland støtter kravet om at utredningsarbeidet settes i gang nå. Selv representerer de Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og en lokal bygdeliste.

Les hele artikkelen her

1 thought on “Berørte kommuner krever KVU for ”bergensarmen” – nå!”

  1. Alternativ nord ser best ut, men det forutsetter en langt mer optimal trase, en direkte linje Ljones – Tysse med tunneler under Vesoldo og Tveitakvitingen samt ny vei Tysse – Trengereid.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vegansvaret ble splittet opp i 2020: Nå vil departementet ha samarbeid
I 2020 tok fylkeskommunene over ansvaret for fylkesvegene, og man opprettet i praksis elleve små vegvesen rundt om i landet. I årets tildelingsbrev til Statens vegvesen ber departementet etaten vurdere felles driftskontrakter med fylkene.
frifagbevegelse.no 26.03.21 
Hareide med ultimatum: Billigere bom eller mist milliarder
Knut Arild Hareide holder tilbake 5,6 milliarder kroner til Oslo-området. Han nekter å godta lokal bompengeavtale før bompengene er redusert.
nrk.no 26.03.21 
Utfordringsnotat for KVU E134–Bergen ute på høyring
Statens vegvesen skal på bestilling frå Samferdselsdepartementet greie ut ulike konsept for ein vegarm mellom Bergen og E134.
kommunikasjon.ntb.no 26.03.21 
Vegvesenet har valgt entreprenør for E39 Myrmel – Lunde
AS Birkeland Entreprenørforretning er tildelt kontrakten for bygging av E39 Myrmel – Lunde i Sunnfjord i Vestland. Tilbudssummen er på 350 millioner kroner.
bygg.no 26.03.21 
Nasjonal Transportplan (NTP): Staten bør betale for mer bygging av veier i Norge, mener forbundsleder
123 milliarder kroner til bygging av veier skal komme fra bombenger, foreslår regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP). Leder Anita Johansen i Arbeidsmandsforbundet advarer mot å legge for stor vekt på dette beløpet.
frifagbevegelse.no 25.03.21
Byggestart for Hordfast i 2025
Statens Vegvesen opplyser i dag at de nå er klar for å starte arbeidet med å bygge Hordfast. Foreløpig ligger det an til byggestart i 2025.
radioh.no 22.03.21
Scroll to Top