Berørte kommuner krever KVU for ”bergensarmen” – nå!

Ordførerne i alle de seks kommunene som vil bli berørt av den foreslåtte ”armen” fra E134 til Bergen går nå ut med krav om at regjeringen skal igangsette konseptvalgutredning av veiprosjektet, og at det må skje nå. I en artikkel i Hardanger Folkeblad understreker ordførerne at utredningen må være klar i god tid før neste rullering av Nasjonal transportplan i 2021. Det foreligger tre ulike traseer for veistrekningen, og konseptvalgutredningen er en forutsetning for å velge hvilken trasé som skal bygges ut.

Statens vegvesen anbefalte allerede for tre år siden at utredningsarbeidet skulle settes i gang. Bergensarmen vil være et viktig element i helhetsvurderingen av fremtidens hovedveier mellom Østlandet og Vestlandet, og er også beregnet å være et av de samfunnsmessig mest lønnsomme veiprosjektene i dagens Norge. Likevel valgte regjeringen å nedprioritere bergensarmen, et valg som har vakt undring og indignasjon i både fagmiljøer og blant mange politikere lokalt og sentralt.

De seks ordførerne understreker at alle de politiske partiene i Hordaland støtter kravet om at utredningsarbeidet settes i gang nå. Selv representerer de Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og en lokal bygdeliste.

Les hele artikkelen her

1 hendelser på “Berørte kommuner krever KVU for ”bergensarmen” – nå!”

  1. Alternativ nord ser best ut, men det forutsetter en langt mer optimal trase, en direkte linje Ljones – Tysse med tunneler under Vesoldo og Tveitakvitingen samt ny vei Tysse – Trengereid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Utreder verdens lengste flytebru på E39
Aas-Jakobsen, COWI og Multiconsult med Johs Holt skal bistå Statens vegvesen med å finne den mest fordelaktige bruløsningen på E39 over Bjørnafjorden i Hordaland. Dette arbeidet skal gjøres i parallell med en annen, uavhengig prosjekteringsgruppe. Den planlagte flytebrua på 5 km blir verdens lengste.
ntbinfo.no 09.11.18 
Nye Veier vil bygge verdens mest klimaeffektive veistrekning
Nye Veier skal i samarbeid med ZERO realisere verdens mest klimaeffektive veistrekning.
bygg.no 09.11.18 
Norconsult og Olav Olsen får stort fjordkryssingsoppdrag
Arbeidsfellesskapet etablert av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS signerte 8. november en kontrakt på «Konseptutredning flytebru E39 Bjørnafjorden». Kryssingen er en del av fergefri E39 og ligger på strekningen Stord – Os.
mynewsdesk.com 09.11.18 
Uansvarlig bilavgiftspolitikk
Kristelig Folkeparti setter arbeidsplasser på spill og sender i tillegg en ny regning til distriktene. Å foreslå å øke bilavgiftene med over to milliarder kroner er uansvarlig i dagens situasjon. Dette vil redusere bilsalget og det er bare i teorien at dette vil føre til mer inntekter til staten, ikke i praksis.
ntbinfo.no 09.11.18 
Riksvei 23 blir Europavei
Riksvei 23 mellom Vassum i Akershus og Lier i Buskerud blir en del av E134. Strekningen bytter navn fra rv. 23 til E134. De første skiltene er på plass fra mandag 12. november
vegvesen.no 08.11.18 
Fra kyst til marked
Hvert år går det over 50 000 vogntog med sjømat på veiene i Nord-Norge. I tillegg kommer transport fra viktige næringer innen blant annet mineral, skogbruk, jordbruk og kraftforedlende industri. Infrastrukturen i Norge må utvikles sånn at det skapes flere arbeidsplasser og støtter næringsutvikling.
an.no 08.11.18