Oslofjordforbindelsen: KNA vil ha sikker bro, slutter seg til ESA-klagen

Politikerne må skrote tunnelplanene til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA. Foto KNA.

Et nytt og parallelt løp i Oslofjordtunnelen vil av praktiske årsaker måtte bygges like bratt som det eksisterende, det vil si med en stigning på 7 prosent over lange strekninger i begge retninger. Dette gir høy risiko for overoppheting av motorer, drivverk og bremser, og dermed for branner og havarier. EU-direktivet tillater på grunn av brannfare ikke brattere stigninger enn 5 prosent, og rekken av branner og branntilløp i eksisterende tunnel bekrefter at 7 prosent er uforsvarlig.

–Tunnelplanen må derfor skrotes til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi, uttaler Børre Skiaker, generalsekretær i KNA.

Klaget stortingsflertallets vedtak inn for ESA

Den uavhengige og tverrpolitiske Organisasjonen Bedre Veier klaget i november i 2017 stortingsflertallets vedtak om å bygge et nytt løp i Oslofjordtunnelen inn for ESA. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har siden sluttet seg til klagen, som nå også tiltres av KNA. Saken er fortsatt under behandling i Brussel, og det er uklart når en avgjørelse kan ventes.

Tunell gir stor brannfare

Brann i lange undersjøiske tunneler gir alltid høy risiko for liv og helse, særlig gjelder dette i en sterkt trafikkert tunnel. Brannfaren er en direkte følge av den bratte stigningen, og antall havarier og branner vil øke proporsjonalt med trafikken, uavhengig om det er ett eller to tunnelløp.

I 2016 passerte hvert døgn i gjennomsnitt 9.600 kjøretøy Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen regner med en økning til 20.700 i 2039, med en tungtrafikkandel på 15 prosent. Offisiell statistikk viser at det fra 29. mars 2011 til 5. mai 2017 var 10 branntilfeller i tunnelen, 7 av disse i vogntog/lastebiler. I hvert fall to av brannene var av svært alvorlig karakter med høy risiko for personskade eller død. Så sent som 6. mars i år oppsto nok en brann i et vogntog.

Bro eneste samfunnsnyttige alternativ

Statens vegvesen og alle andre relevante faginstanser har anbefalt å bygge bro over nordre Håøya istedenfor ny tunnel. Bro vil ha vesentlig større økonomisk verdi for samfunnet med en positiv samfunnsnytte på 13,9 milliarder kroner, mot en negativ samfunnsnytte på 4,1 milliarder kroner for tunnel, selv om byggekostnadene for bro vil ligge høyere.

Slik kan en bro over Håøya komme til å se ut. Illustrasjon Statens vegvesen.

Innsparingen i byggekostnader ved å velge tunnel fremfor bro er med andre ord kortsiktig, og medfører at store verdier går tapt for Norge over tid. – Det er ingen tvil om at man i dette tilfellet har mye å spare på å tenke langsiktig, sier generalsekretær Skiaker.

2 hendelser på “Oslofjordforbindelsen: KNA vil ha sikker bro, slutter seg til ESA-klagen”

    1. Hei,
      å bruke en demokratisk klageadgang over et regjeringsvedtak er ikke obstruksjon. Dessverre valgte ESA å holde seg til formaljusen istedenfor å se på formåldet med EUs tunnelsikkerhetsdirektiv, og stoppet derfor ikke en farlig og dårlig løsning. Endelig vedtak om å bygge tunnel skal fattes av Stortinget, og OBV og samarbeidspartnere vil fortsette arbeidet med å få norske politikere fra å gjøre et nytt historisk feilgrep.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Samferdselsministeren møter næringsliv og interesseorganisasjonar – vil ha innspel til ny NTP
5. november møter samferdselsminister Jon Georg Dale næringsliv og interesseorganisasjonar. Hovudformålet er å få innspel om korleis neste NTP kan bidra til å nå viktige mål i samferdselspolitikken – mellom anna knytt til auka verdiskaping, det grøne skiftet og transporttryggleik.
kommunikasjon.ntb.no 30.10.19 
Statsråden med ros til E16 Bagn-Bjørgo-prosjektet
Statsråden med ros til E16 Bagn-Bjørgo-prosjektet
bygg.no 30.10.19 
Bjerkreim sa nei til bompenger, men mener likevel mye om hvor E39 skal gå
Bjerkreim nektet å gjøre som Nye Veier og Vegvesenet sa og vedta bompenger. Nå er det knyttet spenning til om det nye kommunestyret vil omgjøre vedtaket. Onsdag var det folkemøte på Vikeså.
aftenbladet.no 30.10.19 
Apple-gründer har mistet troen på selvkjørende biler
– Vi har forledet folk. Nivå 5-kjøring blir neppe aktuelt i min levetid, sier Steve Wozniak
tu.no 30.10.19 
MILJØFARTSGRENSER I OSLO: Studier viser ingen effekt: Men fredag starter årets miljøfartsgrenser i Oslo
Farten settes ned fra 80 til 60 km/t på riksvei 4, Ring 3, E18 og riksvei 163
veier24.no 30.10.19 
Veiteknologi: Mer skjerm, mindre skilt
Med ny teknologi kommer bedre sikkerhet, og mer komfort på veinettet. Hos norske Aventi ser de til og med lavere kostnader ved bygging av fremtidens veier.
samferdselinfra.no 30.10.19