Oslofjordforbindelsen: KNA vil ha sikker bro, slutter seg til ESA-klagen

Politikerne må skrote tunnelplanene til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA. Foto KNA.

Et nytt og parallelt løp i Oslofjordtunnelen vil av praktiske årsaker måtte bygges like bratt som det eksisterende, det vil si med en stigning på 7 prosent over lange strekninger i begge retninger. Dette gir høy risiko for overoppheting av motorer, drivverk og bremser, og dermed for branner og havarier. EU-direktivet tillater på grunn av brannfare ikke brattere stigninger enn 5 prosent, og rekken av branner og branntilløp i eksisterende tunnel bekrefter at 7 prosent er uforsvarlig.

–Tunnelplanen må derfor skrotes til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi, uttaler Børre Skiaker, generalsekretær i KNA.

Klaget stortingsflertallets vedtak inn for ESA

Den uavhengige og tverrpolitiske Organisasjonen Bedre Veier klaget i november i 2017 stortingsflertallets vedtak om å bygge et nytt løp i Oslofjordtunnelen inn for ESA. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har siden sluttet seg til klagen, som nå også tiltres av KNA. Saken er fortsatt under behandling i Brussel, og det er uklart når en avgjørelse kan ventes.

Tunell gir stor brannfare

Brann i lange undersjøiske tunneler gir alltid høy risiko for liv og helse, særlig gjelder dette i en sterkt trafikkert tunnel. Brannfaren er en direkte følge av den bratte stigningen, og antall havarier og branner vil øke proporsjonalt med trafikken, uavhengig om det er ett eller to tunnelløp.

I 2016 passerte hvert døgn i gjennomsnitt 9.600 kjøretøy Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen regner med en økning til 20.700 i 2039, med en tungtrafikkandel på 15 prosent. Offisiell statistikk viser at det fra 29. mars 2011 til 5. mai 2017 var 10 branntilfeller i tunnelen, 7 av disse i vogntog/lastebiler. I hvert fall to av brannene var av svært alvorlig karakter med høy risiko for personskade eller død. Så sent som 6. mars i år oppsto nok en brann i et vogntog.

Bro eneste samfunnsnyttige alternativ

Statens vegvesen og alle andre relevante faginstanser har anbefalt å bygge bro over nordre Håøya istedenfor ny tunnel. Bro vil ha vesentlig større økonomisk verdi for samfunnet med en positiv samfunnsnytte på 13,9 milliarder kroner, mot en negativ samfunnsnytte på 4,1 milliarder kroner for tunnel, selv om byggekostnadene for bro vil ligge høyere.

Slik kan en bro over Håøya komme til å se ut. Illustrasjon Statens vegvesen.

Innsparingen i byggekostnader ved å velge tunnel fremfor bro er med andre ord kortsiktig, og medfører at store verdier går tapt for Norge over tid. – Det er ingen tvil om at man i dette tilfellet har mye å spare på å tenke langsiktig, sier generalsekretær Skiaker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mener planlagt Møre-tunnel blir farligere enn Gudvangatunnelen
– Den planlagte tunnelen under Romsdalsfjorden på Møre vil bli mer brannfarlig enn Gudvangatunnelen. Den blir brattere, og vil kreve nær dobbelt så lang stigning.
vg.no 05.05.19 
Vil bruke oljefondet til å slette bompengegjeld
Et enstemmig Frp-landsmøte støttet Carl I. Hagens forslag om å bruke oljemilliarder på å slette bomstasjonsgjeld. Siv Jensen advarte mot store forventninger.
motor.no 05.05.19 
– Hans store arbeidskapasitet og sterke engasjement vil bli savnet
Bortgangen til Terje Moe Gustavsen blir mottatt med sorg av den norske byggenæringen.
bygg.no 04.05.19 
Oslos byrådsleder gleder seg over full stopp i E18-planleggingen
E18-prosjektet er lagt i fryseboksen, sier Raymond Johansen. Oslo-byråden stikker hodet i sanden, svarer samferdselsminister Jon Georg Dale.
aftenposten.no 04.05.19 
Protestparti mot bompenger nest størst på måling i Bergen: – Et politisk Jordskjelv
På Bergensavisens ferske partimåling er Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) nest størst i Bergen med 20,6 prosents oppslutning. Bare Høyre er større.
aftenposten.no 03.05.19
150 personer jobbet med E18-prosjektet. Nå er de 2.
Første del av Regjeringens prestisjeprosjekt Ny E18 står bom stille. Nå jobber Veivesenet for byggestart høsten 2021, to år senere enn planlagt, for prosjektet til 15 milliarder kroner.
aftenposten.no 02.05.19