Oslofjordforbindelsen: KNA vil ha sikker bro, slutter seg til ESA-klagen

Politikerne må skrote tunnelplanene til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA. Foto KNA.

Et nytt og parallelt løp i Oslofjordtunnelen vil av praktiske årsaker måtte bygges like bratt som det eksisterende, det vil si med en stigning på 7 prosent over lange strekninger i begge retninger. Dette gir høy risiko for overoppheting av motorer, drivverk og bremser, og dermed for branner og havarier. EU-direktivet tillater på grunn av brannfare ikke brattere stigninger enn 5 prosent, og rekken av branner og branntilløp i eksisterende tunnel bekrefter at 7 prosent er uforsvarlig.

–Tunnelplanen må derfor skrotes til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi, uttaler Børre Skiaker, generalsekretær i KNA.

Klaget stortingsflertallets vedtak inn for ESA

Den uavhengige og tverrpolitiske Organisasjonen Bedre Veier klaget i november i 2017 stortingsflertallets vedtak om å bygge et nytt løp i Oslofjordtunnelen inn for ESA. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har siden sluttet seg til klagen, som nå også tiltres av KNA. Saken er fortsatt under behandling i Brussel, og det er uklart når en avgjørelse kan ventes.

Tunell gir stor brannfare

Brann i lange undersjøiske tunneler gir alltid høy risiko for liv og helse, særlig gjelder dette i en sterkt trafikkert tunnel. Brannfaren er en direkte følge av den bratte stigningen, og antall havarier og branner vil øke proporsjonalt med trafikken, uavhengig om det er ett eller to tunnelløp.

I 2016 passerte hvert døgn i gjennomsnitt 9.600 kjøretøy Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen regner med en økning til 20.700 i 2039, med en tungtrafikkandel på 15 prosent. Offisiell statistikk viser at det fra 29. mars 2011 til 5. mai 2017 var 10 branntilfeller i tunnelen, 7 av disse i vogntog/lastebiler. I hvert fall to av brannene var av svært alvorlig karakter med høy risiko for personskade eller død. Så sent som 6. mars i år oppsto nok en brann i et vogntog.

Bro eneste samfunnsnyttige alternativ

Statens vegvesen og alle andre relevante faginstanser har anbefalt å bygge bro over nordre Håøya istedenfor ny tunnel. Bro vil ha vesentlig større økonomisk verdi for samfunnet med en positiv samfunnsnytte på 13,9 milliarder kroner, mot en negativ samfunnsnytte på 4,1 milliarder kroner for tunnel, selv om byggekostnadene for bro vil ligge høyere.

Slik kan en bro over Håøya komme til å se ut. Illustrasjon Statens vegvesen.

Innsparingen i byggekostnader ved å velge tunnel fremfor bro er med andre ord kortsiktig, og medfører at store verdier går tapt for Norge over tid. – Det er ingen tvil om at man i dette tilfellet har mye å spare på å tenke langsiktig, sier generalsekretær Skiaker.

2 thoughts on “Oslofjordforbindelsen: KNA vil ha sikker bro, slutter seg til ESA-klagen”

    1. Hei,
      å bruke en demokratisk klageadgang over et regjeringsvedtak er ikke obstruksjon. Dessverre valgte ESA å holde seg til formaljusen istedenfor å se på formåldet med EUs tunnelsikkerhetsdirektiv, og stoppet derfor ikke en farlig og dårlig løsning. Endelig vedtak om å bygge tunnel skal fattes av Stortinget, og OBV og samarbeidspartnere vil fortsette arbeidet med å få norske politikere fra å gjøre et nytt historisk feilgrep.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vegansvaret ble splittet opp i 2020: Nå vil departementet ha samarbeid
I 2020 tok fylkeskommunene over ansvaret for fylkesvegene, og man opprettet i praksis elleve små vegvesen rundt om i landet. I årets tildelingsbrev til Statens vegvesen ber departementet etaten vurdere felles driftskontrakter med fylkene.
frifagbevegelse.no 26.03.21 
Hareide med ultimatum: Billigere bom eller mist milliarder
Knut Arild Hareide holder tilbake 5,6 milliarder kroner til Oslo-området. Han nekter å godta lokal bompengeavtale før bompengene er redusert.
nrk.no 26.03.21 
Utfordringsnotat for KVU E134–Bergen ute på høyring
Statens vegvesen skal på bestilling frå Samferdselsdepartementet greie ut ulike konsept for ein vegarm mellom Bergen og E134.
kommunikasjon.ntb.no 26.03.21 
Vegvesenet har valgt entreprenør for E39 Myrmel – Lunde
AS Birkeland Entreprenørforretning er tildelt kontrakten for bygging av E39 Myrmel – Lunde i Sunnfjord i Vestland. Tilbudssummen er på 350 millioner kroner.
bygg.no 26.03.21 
Nasjonal Transportplan (NTP): Staten bør betale for mer bygging av veier i Norge, mener forbundsleder
123 milliarder kroner til bygging av veier skal komme fra bombenger, foreslår regjeringen i Nasjonal transportplan (NTP). Leder Anita Johansen i Arbeidsmandsforbundet advarer mot å legge for stor vekt på dette beløpet.
frifagbevegelse.no 25.03.21
Byggestart for Hordfast i 2025
Statens Vegvesen opplyser i dag at de nå er klar for å starte arbeidet med å bygge Hordfast. Foreløpig ligger det an til byggestart i 2025.
radioh.no 22.03.21
Scroll to Top