Et nytt og parallelt løp i Oslofjordtunnelen vil av praktiske årsaker måtte bygges like bratt som det eksisterende, det vil si med en stigning på 7 prosent over lange strekninger i begge retninger. Dette gir høy risiko for overoppheting av motorer, drivverk og bremser, og dermed for branner og havarier. EU-direktivet tillater på grunn av brannfare ikke brattere stigninger enn 5 prosent, og rekken av branner og branntilløp i eksisterende tunnel bekrefter at 7 prosent er uforsvarlig.
–Tunnelplanen må derfor skrotes til fordel for bro, som gir langt bedre sikkerhet, forutsigbarhet og samfunnsmessig nytteverdi, uttaler Børre Skiaker, generalsekretær i KNA.
Klaget stortingsflertallets vedtak inn for ESA
Den uavhengige og tverrpolitiske Organisasjonen Bedre Veier klaget i november i 2017 stortingsflertallets vedtak om å bygge et nytt løp i Oslofjordtunnelen inn for ESA. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har siden sluttet seg til klagen, som nå også tiltres av KNA. Saken er fortsatt under behandling i Brussel, og det er uklart når en avgjørelse kan ventes.
Tunell gir stor brannfare
Brann i lange undersjøiske tunneler gir alltid høy risiko for liv og helse, særlig gjelder dette i en sterkt trafikkert tunnel. Brannfaren er en direkte følge av den bratte stigningen, og antall havarier og branner vil øke proporsjonalt med trafikken, uavhengig om det er ett eller to tunnelløp.
I 2016 passerte hvert døgn i gjennomsnitt 9.600 kjøretøy Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen regner med en økning til 20.700 i 2039, med en tungtrafikkandel på 15 prosent. Offisiell statistikk viser at det fra 29. mars 2011 til 5. mai 2017 var 10 branntilfeller i tunnelen, 7 av disse i vogntog/lastebiler. I hvert fall to av brannene var av svært alvorlig karakter med høy risiko for personskade eller død. Så sent som 6. mars i år oppsto nok en brann i et vogntog.
Bro eneste samfunnsnyttige alternativ
Statens vegvesen og alle andre relevante faginstanser har anbefalt å bygge bro over nordre Håøya istedenfor ny tunnel. Bro vil ha vesentlig større økonomisk verdi for samfunnet med en positiv samfunnsnytte på 13,9 milliarder kroner, mot en negativ samfunnsnytte på 4,1 milliarder kroner for tunnel, selv om byggekostnadene for bro vil ligge høyere.
Innsparingen i byggekostnader ved å velge tunnel fremfor bro er med andre ord kortsiktig, og medfører at store verdier går tapt for Norge over tid. – Det er ingen tvil om at man i dette tilfellet har mye å spare på å tenke langsiktig, sier generalsekretær Skiaker.
2 thoughts on “Oslofjordforbindelsen: KNA vil ha sikker bro, slutter seg til ESA-klagen”
Hei,
nå har ESA avvist anklagen. På tide å slutte å obstruere et demokratisk fattet vedtak.
https://www.abcnyheter.no/motor/2019/07/03/195591238/far-borre-nytt-lop-i-oslofjordtunnelen-uten-inngripen-fra-esa
Erik
Hei,
å bruke en demokratisk klageadgang over et regjeringsvedtak er ikke obstruksjon. Dessverre valgte ESA å holde seg til formaljusen istedenfor å se på formåldet med EUs tunnelsikkerhetsdirektiv, og stoppet derfor ikke en farlig og dårlig løsning. Endelig vedtak om å bygge tunnel skal fattes av Stortinget, og OBV og samarbeidspartnere vil fortsette arbeidet med å få norske politikere fra å gjøre et nytt historisk feilgrep.