Høgre sviktar E134

Nicolay Østhus

Samferdselsministeren la fredag 18.12.2015 fram Regjeringa sine konklusjonar på utgreiingane frå Statens Vegvesen (SVV) om aust-vestsambanda. Regjeringa gjer framlegg om at E134 over Haukeli blir valgt som hovudsamband for så vidt gjeld tilknytninga mellom Austlandet og søndre del av Vestlandet, men føreset at det vert gjennomført ytterlegare vurderingar for RV 7 (Hardangervidda) og RV 52 (Hemsedal) med tanke på etablering av eit framtidig hovudsamband mellom Oslo og Bergen.

Eit aust-vest-samband over Haukeli (E134) med arm til Bergen vil innebære at Vestlandet sør for Sognefjorden vert knytta opp mot Oslofjordområdet ved ein miljøvenleg, rask og vintersikker veg. I dag soknar over 160 000 verksemder og ca. 3 millionar menneske til E134 over Haukeli. Ifølge Statistisk Sentralbyrå sine prognosar vil dette talet auke til ca. 4 millioner i 2030. Vegen, som Norges Lastebileierforbund har kalla Draumevegen, vil gje ei kjøyretid mellom Bergen og Oslo på 3,5 timer. I disse planane er armen mot Bergen (Hordalandsdiagonalen) ein sentral føresetnad.

Ifølge SVV sine konklusjonar vil desse planane (E134 over Haukeli, via Rauland) gje ei samfunns- økonomisk lønsemd på 12 mrd. kr. Dersom ein i tillegg etablerer armen til Bergen via Odda, vil den samfunnsøkonomiske lønsemda auke frå 12 til 26 mrd. kr. I Noreg er det ikkje mogleg å finne samferdselsprosjekt med lønsemd i denne storleiksorden. Til samanlikning vil til dømes aust- vestsamband over Hardangervidda (RV 7) og Hemsedal (RV 52), ifølge SVV sine overslag, gje ei samfunnsøkonomisk lønsemd på høvesvis minus 12 og minus 14 mrd. kr.

Gjennom Regjeringa sine vedtak om prosessane vidare, som er dreve fram av Høgre, er armen mot Bergen, teken bort. Regjeringa har dermed lagt føringar for at eit historisk optimalt prosjekt i norsk samferdselshistorie, vert skusla bort. Når analysene frå SVV syner skilnader i samfunnsøkonomisk lønsemd mellom E134 og RV7/RV 52 på høvesvis 38 og 40 mrd. kr, samstundes som Høgre i Regjeringa har pressa gjennom at ein skal gå vidare med dei minst lønsame prosjekta (RV7/RV 52), er dette å undergrave intensjonane med aust-vest-utgreiingane.

Medan Høgre tidligare har hevda at utbyggingsrekkefølgja i samferdselssektoren bør skje på grunnlag av samfunnsøkonomisk lønsemd, viser denne saka at overordna nasjonale interesser og viktige prinsipp er ofra til fordel for lokale særinteresser. Som SVV sine analyser viser, har slike politiske prioriteringer uhyggeleg høge samfunnsmessige kostnader.

Kan Høgre forsvare ei slik forvaltning av samfunnet sine midlar?

Notodden, 8. januar 2015
Vegforum Øst-Vest
Svein Sem
Nikolai Østhus
Halvor Grene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Foreslår 40 år med bompenger for Hordfast
– Alt som kan gjøres for å få prosjektet på plass, er vi villige til å se nærmere på, sier Øyvind Halleraker i Hordfast AS. Han åpner for å utvide bompengeperioden med inntil 40 år.
bygg.no 03.01.19
Konflikter i fleng
Det tegnes et miserabelt bilde av en anleggsbransje med konflikter og et økende antall rettssaker. Men Statens vegvesen kjenner seg fortsatt ikke igjen.
tungt.no 03.01.19 
Økt innsats mot useriøse og kriminelle aktører innenfor veganlegg, drift og vedlikehold
Statens vegvesen har styrket sin innsats mot useriøs og kriminell aktivitet. I januar inviterer vi bransjen til dialog om situasjonen.
vegnett.no 03.01.19
Arbeiderpartiet trekker løfter om ny Oslo-tunnel
Arbeiderpartiet går vekk fra tidligere løfter om å bygge Manglerudtunnelen i nytt utkast til kommunevalgprogram i Oslo.
bygg.no 02.01.19
Vestlandet taper på absurd samferdslepolitikk
Politikarane våre må få slutt på den groteske ulikskapen og sløsinga av pengar på ei uproduktiv jarnbane for Oslo-eliten.
bt.no 02.01.19 
FrP-topp fikk vekker da faren kjøpte elbil
- Jeg kommer fra Distrikts-Norge. Der kjører vi bil med dieselmotor og tilhengerfeste. Så når faren min går hen og kjøper seg en elbil, er det en god indikasjon på at noe er skjedd. Det har vært et voldsomt teknologisprang de seneste årene, sier Jon Georg Dale (FrP).
hegnar.no 31.12.18