Høgre sviktar E134

Nicolay Østhus

Samferdselsministeren la fredag 18.12.2015 fram Regjeringa sine konklusjonar på utgreiingane frå Statens Vegvesen (SVV) om aust-vestsambanda. Regjeringa gjer framlegg om at E134 over Haukeli blir valgt som hovudsamband for så vidt gjeld tilknytninga mellom Austlandet og søndre del av Vestlandet, men føreset at det vert gjennomført ytterlegare vurderingar for RV 7 (Hardangervidda) og RV 52 (Hemsedal) med tanke på etablering av eit framtidig hovudsamband mellom Oslo og Bergen.

Eit aust-vest-samband over Haukeli (E134) med arm til Bergen vil innebære at Vestlandet sør for Sognefjorden vert knytta opp mot Oslofjordområdet ved ein miljøvenleg, rask og vintersikker veg. I dag soknar over 160 000 verksemder og ca. 3 millionar menneske til E134 over Haukeli. Ifølge Statistisk Sentralbyrå sine prognosar vil dette talet auke til ca. 4 millioner i 2030. Vegen, som Norges Lastebileierforbund har kalla Draumevegen, vil gje ei kjøyretid mellom Bergen og Oslo på 3,5 timer. I disse planane er armen mot Bergen (Hordalandsdiagonalen) ein sentral føresetnad.

Ifølge SVV sine konklusjonar vil desse planane (E134 over Haukeli, via Rauland) gje ei samfunns- økonomisk lønsemd på 12 mrd. kr. Dersom ein i tillegg etablerer armen til Bergen via Odda, vil den samfunnsøkonomiske lønsemda auke frå 12 til 26 mrd. kr. I Noreg er det ikkje mogleg å finne samferdselsprosjekt med lønsemd i denne storleiksorden. Til samanlikning vil til dømes aust- vestsamband over Hardangervidda (RV 7) og Hemsedal (RV 52), ifølge SVV sine overslag, gje ei samfunnsøkonomisk lønsemd på høvesvis minus 12 og minus 14 mrd. kr.

Gjennom Regjeringa sine vedtak om prosessane vidare, som er dreve fram av Høgre, er armen mot Bergen, teken bort. Regjeringa har dermed lagt føringar for at eit historisk optimalt prosjekt i norsk samferdselshistorie, vert skusla bort. Når analysene frå SVV syner skilnader i samfunnsøkonomisk lønsemd mellom E134 og RV7/RV 52 på høvesvis 38 og 40 mrd. kr, samstundes som Høgre i Regjeringa har pressa gjennom at ein skal gå vidare med dei minst lønsame prosjekta (RV7/RV 52), er dette å undergrave intensjonane med aust-vest-utgreiingane.

Medan Høgre tidligare har hevda at utbyggingsrekkefølgja i samferdselssektoren bør skje på grunnlag av samfunnsøkonomisk lønsemd, viser denne saka at overordna nasjonale interesser og viktige prinsipp er ofra til fordel for lokale særinteresser. Som SVV sine analyser viser, har slike politiske prioriteringer uhyggeleg høge samfunnsmessige kostnader.

Kan Høgre forsvare ei slik forvaltning av samfunnet sine midlar?

Notodden, 8. januar 2015
Vegforum Øst-Vest
Svein Sem
Nikolai Østhus
Halvor Grene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Utreder verdens lengste flytebru på E39
Aas-Jakobsen, COWI og Multiconsult med Johs Holt skal bistå Statens vegvesen med å finne den mest fordelaktige bruløsningen på E39 over Bjørnafjorden i Hordaland. Dette arbeidet skal gjøres i parallell med en annen, uavhengig prosjekteringsgruppe. Den planlagte flytebrua på 5 km blir verdens lengste.
ntbinfo.no 09.11.18 
Nye Veier vil bygge verdens mest klimaeffektive veistrekning
Nye Veier skal i samarbeid med ZERO realisere verdens mest klimaeffektive veistrekning.
bygg.no 09.11.18 
Norconsult og Olav Olsen får stort fjordkryssingsoppdrag
Arbeidsfellesskapet etablert av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS signerte 8. november en kontrakt på «Konseptutredning flytebru E39 Bjørnafjorden». Kryssingen er en del av fergefri E39 og ligger på strekningen Stord – Os.
mynewsdesk.com 09.11.18 
Uansvarlig bilavgiftspolitikk
Kristelig Folkeparti setter arbeidsplasser på spill og sender i tillegg en ny regning til distriktene. Å foreslå å øke bilavgiftene med over to milliarder kroner er uansvarlig i dagens situasjon. Dette vil redusere bilsalget og det er bare i teorien at dette vil føre til mer inntekter til staten, ikke i praksis.
ntbinfo.no 09.11.18 
Riksvei 23 blir Europavei
Riksvei 23 mellom Vassum i Akershus og Lier i Buskerud blir en del av E134. Strekningen bytter navn fra rv. 23 til E134. De første skiltene er på plass fra mandag 12. november
vegvesen.no 08.11.18 
Fra kyst til marked
Hvert år går det over 50 000 vogntog med sjømat på veiene i Nord-Norge. I tillegg kommer transport fra viktige næringer innen blant annet mineral, skogbruk, jordbruk og kraftforedlende industri. Infrastrukturen i Norge må utvikles sånn at det skapes flere arbeidsplasser og støtter næringsutvikling.
an.no 08.11.18