Fylkesrådmannen i Hordaland sier nei til Hardangervidda

– Dropp riksvei 7 over Hardangervidda som hovedvei mellom Vestlandet og Østlandet, sats heller på E134 med ”arm” til Bergen. Dette er den klare anbefalingen til Hordalands-politikerne fra fylkesrådmann Rune Haugsdal.

Fylkesrådmannen viser i sin innstilling til at E134 allerede er valgt til nasjonal hovedveiforbindelse, og at den store øst–­vest-utredningen fra Statens vegvesen viser at E134 med arm er det eneste samfunnsøkonomisk lønnsomme konseptet for vei mellom Oslo og Bergen. Det er derfor ”ikkje grunnlag for å bygga ut Rv7 som nasjonalt hovudvegsamband aust/vest”, skriver han.

Haugsdal foreslår videre at ”Fylkesutvalet ber om at det snarleg vert sett i gang eit arbeid med ein KVU (konseptvalutgreiing) for ein arm (diagonal) frå E134 frå Odda til Bergen,” og at dagens ordning med midlertidig stengning av Rv7 for å sikre villreinkryssing opprettholdes og effektiviseres, med bygging av Dyranuttunnelen som et mulig fremtidig alternativ om dette skulle vise seg nødvendig.

Nei til Rv52

Når det gjelder utbygging av Rv52 over Hemsedal viser imidlertid fylkesordføreren til at forbindelsen vurderes som samfunnsmessig ulønnsom av Statens vegvesen. Det er dessuten gjort store investeringer på E16 over Filefjell, som forutsettes fullført innen 2018. Rune Haugsdal anbefaler derfor at fylkesutvalget legger til grunn ”at E16 og Rv52 til saman stettar transportbehova i framtida mellom Sogn og Fjordane og Austlandet.”

Tidligere i år har stemningen snudd seg hos en rekke fylkespolitikere i Hordaland, som før gikk unisont inn for Rv7 og Hardangervidda. Først ut var fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap), fulgt av Hordaland KrF. Begge valgte bort Rv7 til fordel for E134 med Bergensarm som sørlig øst–vest-forbindelse, men gikk, i motsetning til fylkesrådmannen, inn for at Rv52 skulle bygges ut i nord.

Hordalands-politikere i tenkeboksen

Også de øvrige fylkespartiene i Hordaland har signalisert at de ikke lenger er like overbevist om Hardangervidda. De ber derfor regjeringen om å gi Statens vegvesen grønt lys for en konseptvalgutredning av bergensarmen, noe etaten ønsker å gjennomføre før endelig beslutning tas. Det markante unntaket er Hordaland Høyre, som fortsatt er sterke tilhengere av Rv7. Det er da også Høyre som, mot Fremskrittspartiets og samferdselsministerens ønske, har fått gjennomslag i regjeringen om å skyve en slik utredning ut i en udefinert fremtid. Bakgrunnen er at bergensarmen gjør det uaktuelt å bygge ut Rv7, slik også fylkesordfører Haugsdal påpeker.

Videre prosess

Forslaget fra rådmannen skal behandles i utvalg for miljø og samferdsel 3. november og av fylkesutvalget 16. november, før den endelige høringsuttalelsen fra Hordaland fylkeskommune sendes Samferdselsdepartementet. Departementet skal på sin side ha klar prioriteringen av fremtidige øst–vest-forbindelser i Nasjonal transportplan for 2018–2029.

 

42 thoughts on “Fylkesrådmannen i Hordaland sier nei til Hardangervidda”

  1. Pingback: URL

  2. Pingback: http://www.elangqqid.club/

  3. Pingback: http://www.mejaqq11.club/

  4. Excellent article. Keep posting such kind of info on your
    page. Im really impressed by your blog.
    Hey there, You’ve performed a fantastic job. I’ll definitely digg it and personally recommend to my friends.

    I am confident they’ll be benefited from this site.

  5. Pingback: w88

  6. Pingback: fake rolex watch

  7. Pingback: เซ็กซี่

  8. Pingback: คาสิโน

  9. Pingback: 여우코믹스

  10. Pingback: cc dump sites

  11. Pingback: بت فوروارد - ثبت نام bet forward

  12. Pingback: ตู้ล่าม

  13. Pingback: ثبت نام بت فوروارد

  14. Pingback: hosting moldova

  15. Pingback: buy cvv

  16. Pingback: Lenovo

  17. Pingback: Buy CUSTOM TLE/RL II Online

  18. Pingback: Local 365

  19. Pingback: Köp Tramadol i Sverige

  20. Pingback: Köp Oxynorm i sverige

  21. Pingback: fresh dumps cvv

  22. Pingback: crab legs

  23. Pingback: misters for patio

  24. Pingback: mini sex doll

  25. Pingback: cheap dumps

  26. Pingback: Webcam girls

  27. Pingback: โกง

  28. Pingback: hotel tonight app

  29. Pingback: Best Cordless Lawn Mower Guide

  30. Pingback: https://freecouchtuner.com/

  31. Pingback: primewire

  32. Pingback: movies123.show

  33. Pingback: attorney

  34. Pingback: Casino

  35. Pingback: health insurance

  36. Pingback: lucky day app cheats 2019

  37. Pingback: Online Shop Farbenfreunde Kissen

  38. Pingback: Brazino

  39. Pingback: Wazobet

  40. Pingback: https://wazobet-bonus.ng/

  41. Pingback: relx pod

  42. Pingback: little nightmares 2

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sier ja til prøveprosjekt med 120 km/t
Torsdag fikk Frp-fraksjonen i Transportkomiteen flertall for et prøveprosjekt med fartsgrense 120 km/t på norske motorveier.
tv2.no 03.06.21 
Bertelsen og Garpestad innstilt på E39 Lønset-Hjelset
Bertelsen og Garpestad AS har vunnet anbudskonkurransen om å bygge ny E39 mellom Lønset og Hjelset i Molde kommune.
bygg.no 03.06.21 
At staten bygger billig, gir kun gevinster
Christian Altmann, kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Kristiansand
gd.no 01.06.21 
NTP prioriteringer i Nord Norge
Av Odd Hugo Pedersen, Regionsjef Norges Lastebileier-forbund
ifinnmark.no 31.05.21 
Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar
Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP).
samferdsel.toi.no 31.05.21
Frp vil snu bilutviklingen i Oslo nesten på hodet
Kollektivtrafikk i mindre byer kan gå tøffe tider i møte dersom Frps egen transportplan får gjennomslag.
aftenposten.no 29.05.21 
Scroll to Top