Fylkesrådmannen i Hordaland sier nei til Hardangervidda

– Dropp riksvei 7 over Hardangervidda som hovedvei mellom Vestlandet og Østlandet, sats heller på E134 med ”arm” til Bergen. Dette er den klare anbefalingen til Hordalands-politikerne fra fylkesrådmann Rune Haugsdal.

Fylkesrådmannen viser i sin innstilling til at E134 allerede er valgt til nasjonal hovedveiforbindelse, og at den store øst–­vest-utredningen fra Statens vegvesen viser at E134 med arm er det eneste samfunnsøkonomisk lønnsomme konseptet for vei mellom Oslo og Bergen. Det er derfor ”ikkje grunnlag for å bygga ut Rv7 som nasjonalt hovudvegsamband aust/vest”, skriver han.

Haugsdal foreslår videre at ”Fylkesutvalet ber om at det snarleg vert sett i gang eit arbeid med ein KVU (konseptvalutgreiing) for ein arm (diagonal) frå E134 frå Odda til Bergen,” og at dagens ordning med midlertidig stengning av Rv7 for å sikre villreinkryssing opprettholdes og effektiviseres, med bygging av Dyranuttunnelen som et mulig fremtidig alternativ om dette skulle vise seg nødvendig.

Nei til Rv52

Når det gjelder utbygging av Rv52 over Hemsedal viser imidlertid fylkesordføreren til at forbindelsen vurderes som samfunnsmessig ulønnsom av Statens vegvesen. Det er dessuten gjort store investeringer på E16 over Filefjell, som forutsettes fullført innen 2018. Rune Haugsdal anbefaler derfor at fylkesutvalget legger til grunn ”at E16 og Rv52 til saman stettar transportbehova i framtida mellom Sogn og Fjordane og Austlandet.”

Tidligere i år har stemningen snudd seg hos en rekke fylkespolitikere i Hordaland, som før gikk unisont inn for Rv7 og Hardangervidda. Først ut var fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap), fulgt av Hordaland KrF. Begge valgte bort Rv7 til fordel for E134 med Bergensarm som sørlig øst–vest-forbindelse, men gikk, i motsetning til fylkesrådmannen, inn for at Rv52 skulle bygges ut i nord.

Hordalands-politikere i tenkeboksen

Også de øvrige fylkespartiene i Hordaland har signalisert at de ikke lenger er like overbevist om Hardangervidda. De ber derfor regjeringen om å gi Statens vegvesen grønt lys for en konseptvalgutredning av bergensarmen, noe etaten ønsker å gjennomføre før endelig beslutning tas. Det markante unntaket er Hordaland Høyre, som fortsatt er sterke tilhengere av Rv7. Det er da også Høyre som, mot Fremskrittspartiets og samferdselsministerens ønske, har fått gjennomslag i regjeringen om å skyve en slik utredning ut i en udefinert fremtid. Bakgrunnen er at bergensarmen gjør det uaktuelt å bygge ut Rv7, slik også fylkesordfører Haugsdal påpeker.

Videre prosess

Forslaget fra rådmannen skal behandles i utvalg for miljø og samferdsel 3. november og av fylkesutvalget 16. november, før den endelige høringsuttalelsen fra Hordaland fylkeskommune sendes Samferdselsdepartementet. Departementet skal på sin side ha klar prioriteringen av fremtidige øst–vest-forbindelser i Nasjonal transportplan for 2018–2029.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Veivesenet kutter 1650 ansatte – internkostnader skal ned 1,7 mrd.
Det er for mange kokker i Statens vegvesen. Et mål om mer vei for pengene fører til at mange mister mange jobben. Disse punktene forklarer hva som skjer.
aftenposten.no 15.01.19 
Vegvesenet vil dele erfaringer for å unngå nye kollapser
bygg.no 15.01.19 
bygg.no 15.01.19 
Vær skeptisk til GPS-veiprising
Sist uke ga Datatilsynet nærmest grønt lys for innføring av GPS-veiprising i Norge. Resultatet kan bli både høyere kostnader og redusert frihet.
nettavisen.no 14.01.19 
Samferdselsministeren vil ha meir infrastruktur for pengane i ny Nasjonal transportplan
Arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033 er i startfasen. Samferdselsminister Jon Georg Dale sender no transportetatane eit tydeleg oppdrag: Nytten av investeringane skal aukast, kostnadane skal ned og ny teknologi skal på plass.
regjeringen.no 14.01.19
En ny billion i støpeskjeen
Det er ikke lenge siden gjeldende Nasjonal transportplan (NTP) ble vedtatt, men allerede nå starter arbeidet for fullt med neste periode for planen som styrer det meste innen norsk infrastrukturbygging.
bygg.no 14.01.19 
Vil stille hovedentreprenøren til ansvar for lovbrudd i hele leverandørkjeden
– Må hovedentreprenørene ansvarliggjøres for regelbrudd hos sine underentreprenører?
vegnett.no 14.01.19