Bomstasjonene ut i verdensrommet

Illustrasjon: United States Government

I løpet av ti år kan alle bomstasjoner i det norske veinettet være borte. Stortinget har bedt Samferdselsdepartementet utrede en overgang til satellittbasert veiprising for tyngre kjøretøyer. Systemet vil også kunne brukes for personbiler, forutsatt at personvernspørsmålene får en tilfredsstillende løsning. Det vil kunne gi oss en riktigere og mer rettferdig prising av bilbruken, samtidig som vi oppnår lavere utslipp og mindre forurensning.

Men om de upopulære bomstasjonene blir borte, så skal man nok være optimist hvis man tror dette skal gjøre det billigere å bruke bil. Poenget er først og fremst at man betaler en riktigere pris i forhold til utslipp, bruk og slitasje på veinettet. I tillegg kan systemet brukes til å oppnå bedre trafikkstyring og utnyttelse av veinettet gjennom dynamiske avgiftssatser.

Kjent teknologi

Teknologien for å bruke GPS-satellitter til å registrere hvor og når et kjøretøy beveger finnes allerede, men forutsetter at hver enkelt bil utstyres med en brikke som kommuniserer med satellittene i det globale navigasjonssystemet. Nederland hadde et satellittbasert takseringssystem klart allerede i 2010, men det er fortsatt ikke tatt i bruk. Årsaken er motstand i enkelte interessegrupper og politiske miljøer, forteller forsker Lasse Lindstrøm i Transportøkonomisk institutt (TØI) i et intervju med Stavanger Aftenblad. Han mener at det også i Norge vil være en vanskelig prosess å nå frem til en slik løsning, men at vi likevel kan bli et foregangsland: Den norske elbilpolitikken gjør at vi kanskje blir det første landet der inntektene fra bensin- og dieselavgifter blir borte. Hvis målet om nullutslipp fra den norske bilparken faktisk blir nådd, vil dette bety rundt 20 milliarder kroner mindre til statskassen i året, et beløp som trolig må kreves inn på annet vis.

– Må oppleves som rettferdig

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) understreker overfor Aftenposten at han avventer utredningen departementet arbeider med. Han er imidlertid opptatt av å sikre at det ikke opprettes systemer som kommer på toppen av de eksisterende og skaper en ytterligere avgiftsbelastning for bilistene. Han legger også vekt på at personvernet må ivaretas, slik at det ikke legges til rette til rette for et overvåkingssamfunn.

– Det er viktig at avgiftsnivået oppleves som rettferdig i lys av veiinvesteringene og vedlikeholdet som gjennomføres. Vi er også opptatt av at avgiftsinnkreving gjøres så effektiv og rettferdig som mulig overfor bilistene, skriver han i en e-post til Aftenposten.

Dynamiske takster

TØI-forsker Lasse Lindstrøm anbefaler at taksten beregnes per kjørte kilometer, reisetidspunkt, sted, kjøretøy-spesifikasjoner, veislitasje og utslipp. Han anbefaler også høyere priser i rushtiden i byer, lavere på kveldstid, i helger og i utkantstrøk.

– Med et GPS-basert system og takster som varierer over døgnet og med kjøretøyets miljøegenskaper, kan vi komme mye lenger i et rettferdig system, sier han til Stavanger Aftenblad.

Bred støtte i fagmiljøer og organisasjoner

OBV er inngår forøvrig rekken av fagmiljøer og organisasjoner som allerede har uttrykt støtte til satellittbasert veiprising. Det samme gjør SINTEF, Transportøkonomisk institutt, NAF, Kongelig Norsk Automobilklub, Norsk Petroleumsinstitutt og Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I OBVs Forslag til Hovedveiplan tar organisasjonen til orde for ”en omlegging av bompengesystemet og veibruksavgiftene i Norge slik at bompenger og veibruksavgift erstattes av en type GPS-basert elektronisk veiprising. Veiprisingen bør være miljødifferensiert slik at det blir litt dyrere å kjøre med fossilt drevne kjøretøyer og litt billigere å kjøre utslippsfrie biler. På samme måte som bompengesystemet leser Euroklasse i kjøretøyets vognkort, bør GPS-basert veiprising lese hvilken fremdriftsteknologi kjøretøyene benytter.”

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette er Norges 10 verste veier
Norges 10 verste veier ble kåret av NRK i 2018 ved hjelp av publikum og en fagjury hvor NAF, Trygg Trafikk og Norges Lastebileier-Forbund var representert.
motor.no 09.11.19 
Her går det nesten galt – og nå raser debatten om «dødstrailerne»
Dårlig skodde vogntog på krevende norske veger. Men debatten om farlige trailere handler om flere ting enn det. Her er seks av utfordringene, og hvilke mulige løsninger som finnes.
nrk.no 09.11.19 
Transportøkonomiske beregninger er blitt viktigere for samferdsel i Norge
Resultatene fra omfattende vitenskapelige beregningsmodeller gir et bedre grunnlag for å kunne fatte beslutninger i store samferdselsprosjekter.
forskning.no 08.11.19 
Regjeringa vil gje fylka 1,2 milliardar for fylkesvegansvar
Fredag foreslo Samferdselsdepartementet eit tillegg på 1,2 milliardar kroner i statsbudsjettet for 2020. Pengane skal gå til å utruste fylkeskommunane i overtakinga av administrasjonsansvaret for fylkesvegane etter Statens vegvesen.
nationen.no 08.11.19 
Solvik-Olsen i podkast: Blir kontraktene så store at bare de store europeiske kan ta dem, da bør bremsene på
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det finnes en grense for hvor stor en veikontrakt bør være. Men han vil ikke sette to streker under hva som er det riktige svaret.
bygg.no 08.11.19 
Rogfast tidligst ferdig i 2029
Blir 18 måneder forsinket.
tu.no 08.11.19