Bomstasjonene ut i verdensrommet

I løpet av ti år kan alle bomstasjoner i det norske veinettet være borte. Stortinget har bedt Samferdselsdepartementet utrede en overgang til satellittbasert veiprising for tyngre kjøretøyer. Systemet vil også kunne brukes for personbiler, forutsatt at personvernspørsmålene får en tilfredsstillende løsning. Det vil kunne gi oss en riktigere og mer rettferdig prising av bilbruken, samtidig som vi oppnår lavere utslipp og mindre forurensning.

Men om de upopulære bomstasjonene blir borte, så skal man nok være optimist hvis man tror dette skal gjøre det billigere å bruke bil. Poenget er først og fremst at man betaler en riktigere pris i forhold til utslipp, bruk og slitasje på veinettet. I tillegg kan systemet brukes til å oppnå bedre trafikkstyring og utnyttelse av veinettet gjennom dynamiske avgiftssatser.

Kjent teknologi

Teknologien for å bruke GPS-satellitter til å registrere hvor og når et kjøretøy beveger finnes allerede, men forutsetter at hver enkelt bil utstyres med en brikke som kommuniserer med satellittene i det globale navigasjonssystemet. Nederland hadde et satellittbasert takseringssystem klart allerede i 2010, men det er fortsatt ikke tatt i bruk. Årsaken er motstand i enkelte interessegrupper og politiske miljøer, forteller forsker Lasse Lindstrøm i Transportøkonomisk institutt (TØI) i et intervju med Stavanger Aftenblad. Han mener at det også i Norge vil være en vanskelig prosess å nå frem til en slik løsning, men at vi likevel kan bli et foregangsland: Den norske elbilpolitikken gjør at vi kanskje blir det første landet der inntektene fra bensin- og dieselavgifter blir borte. Hvis målet om nullutslipp fra den norske bilparken faktisk blir nådd, vil dette bety rundt 20 milliarder kroner mindre til statskassen i året, et beløp som trolig må kreves inn på annet vis.

– Må oppleves som rettferdig

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) understreker overfor Aftenposten at han avventer utredningen departementet arbeider med. Han er imidlertid opptatt av å sikre at det ikke opprettes systemer som kommer på toppen av de eksisterende og skaper en ytterligere avgiftsbelastning for bilistene. Han legger også vekt på at personvernet må ivaretas, slik at det ikke legges til rette til rette for et overvåkingssamfunn.

– Det er viktig at avgiftsnivået oppleves som rettferdig i lys av veiinvesteringene og vedlikeholdet som gjennomføres. Vi er også opptatt av at avgiftsinnkreving gjøres så effektiv og rettferdig som mulig overfor bilistene, skriver han i en e-post til Aftenposten.

Dynamiske takster

TØI-forsker Lasse Lindstrøm anbefaler at taksten beregnes per kjørte kilometer, reisetidspunkt, sted, kjøretøy-spesifikasjoner, veislitasje og utslipp. Han anbefaler også høyere priser i rushtiden i byer, lavere på kveldstid, i helger og i utkantstrøk.

– Med et GPS-basert system og takster som varierer over døgnet og med kjøretøyets miljøegenskaper, kan vi komme mye lenger i et rettferdig system, sier han til Stavanger Aftenblad.

Bred støtte i fagmiljøer og organisasjoner

OBV er inngår forøvrig rekken av fagmiljøer og organisasjoner som allerede har uttrykt støtte til satellittbasert veiprising. Det samme gjør SINTEF, Transportøkonomisk institutt, NAF, Kongelig Norsk Automobilklub, Norsk Petroleumsinstitutt og Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I OBVs Forslag til Hovedveiplan tar organisasjonen til orde for ”en omlegging av bompengesystemet og veibruksavgiftene i Norge slik at bompenger og veibruksavgift erstattes av en type GPS-basert elektronisk veiprising. Veiprisingen bør være miljødifferensiert slik at det blir litt dyrere å kjøre med fossilt drevne kjøretøyer og litt billigere å kjøre utslippsfrie biler. På samme måte som bompengesystemet leser Euroklasse i kjøretøyets vognkort, bør GPS-basert veiprising lese hvilken fremdriftsteknologi kjøretøyene benytter.”

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Utreder verdens lengste flytebru på E39
Aas-Jakobsen, COWI og Multiconsult med Johs Holt skal bistå Statens vegvesen med å finne den mest fordelaktige bruløsningen på E39 over Bjørnafjorden i Hordaland. Dette arbeidet skal gjøres i parallell med en annen, uavhengig prosjekteringsgruppe. Den planlagte flytebrua på 5 km blir verdens lengste.
ntbinfo.no 09.11.18 
Nye Veier vil bygge verdens mest klimaeffektive veistrekning
Nye Veier skal i samarbeid med ZERO realisere verdens mest klimaeffektive veistrekning.
bygg.no 09.11.18 
Norconsult og Olav Olsen får stort fjordkryssingsoppdrag
Arbeidsfellesskapet etablert av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS signerte 8. november en kontrakt på «Konseptutredning flytebru E39 Bjørnafjorden». Kryssingen er en del av fergefri E39 og ligger på strekningen Stord – Os.
mynewsdesk.com 09.11.18 
Uansvarlig bilavgiftspolitikk
Kristelig Folkeparti setter arbeidsplasser på spill og sender i tillegg en ny regning til distriktene. Å foreslå å øke bilavgiftene med over to milliarder kroner er uansvarlig i dagens situasjon. Dette vil redusere bilsalget og det er bare i teorien at dette vil føre til mer inntekter til staten, ikke i praksis.
ntbinfo.no 09.11.18 
Riksvei 23 blir Europavei
Riksvei 23 mellom Vassum i Akershus og Lier i Buskerud blir en del av E134. Strekningen bytter navn fra rv. 23 til E134. De første skiltene er på plass fra mandag 12. november
vegvesen.no 08.11.18 
Fra kyst til marked
Hvert år går det over 50 000 vogntog med sjømat på veiene i Nord-Norge. I tillegg kommer transport fra viktige næringer innen blant annet mineral, skogbruk, jordbruk og kraftforedlende industri. Infrastrukturen i Norge må utvikles sånn at det skapes flere arbeidsplasser og støtter næringsutvikling.
an.no 08.11.18