Bomstasjonene ut i verdensrommet

Illustrasjon: United States Government

I løpet av ti år kan alle bomstasjoner i det norske veinettet være borte. Stortinget har bedt Samferdselsdepartementet utrede en overgang til satellittbasert veiprising for tyngre kjøretøyer. Systemet vil også kunne brukes for personbiler, forutsatt at personvernspørsmålene får en tilfredsstillende løsning. Det vil kunne gi oss en riktigere og mer rettferdig prising av bilbruken, samtidig som vi oppnår lavere utslipp og mindre forurensning.

Men om de upopulære bomstasjonene blir borte, så skal man nok være optimist hvis man tror dette skal gjøre det billigere å bruke bil. Poenget er først og fremst at man betaler en riktigere pris i forhold til utslipp, bruk og slitasje på veinettet. I tillegg kan systemet brukes til å oppnå bedre trafikkstyring og utnyttelse av veinettet gjennom dynamiske avgiftssatser.

Kjent teknologi

Teknologien for å bruke GPS-satellitter til å registrere hvor og når et kjøretøy beveger finnes allerede, men forutsetter at hver enkelt bil utstyres med en brikke som kommuniserer med satellittene i det globale navigasjonssystemet. Nederland hadde et satellittbasert takseringssystem klart allerede i 2010, men det er fortsatt ikke tatt i bruk. Årsaken er motstand i enkelte interessegrupper og politiske miljøer, forteller forsker Lasse Lindstrøm i Transportøkonomisk institutt (TØI) i et intervju med Stavanger Aftenblad. Han mener at det også i Norge vil være en vanskelig prosess å nå frem til en slik løsning, men at vi likevel kan bli et foregangsland: Den norske elbilpolitikken gjør at vi kanskje blir det første landet der inntektene fra bensin- og dieselavgifter blir borte. Hvis målet om nullutslipp fra den norske bilparken faktisk blir nådd, vil dette bety rundt 20 milliarder kroner mindre til statskassen i året, et beløp som trolig må kreves inn på annet vis.

– Må oppleves som rettferdig

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) understreker overfor Aftenposten at han avventer utredningen departementet arbeider med. Han er imidlertid opptatt av å sikre at det ikke opprettes systemer som kommer på toppen av de eksisterende og skaper en ytterligere avgiftsbelastning for bilistene. Han legger også vekt på at personvernet må ivaretas, slik at det ikke legges til rette til rette for et overvåkingssamfunn.

– Det er viktig at avgiftsnivået oppleves som rettferdig i lys av veiinvesteringene og vedlikeholdet som gjennomføres. Vi er også opptatt av at avgiftsinnkreving gjøres så effektiv og rettferdig som mulig overfor bilistene, skriver han i en e-post til Aftenposten.

Dynamiske takster

TØI-forsker Lasse Lindstrøm anbefaler at taksten beregnes per kjørte kilometer, reisetidspunkt, sted, kjøretøy-spesifikasjoner, veislitasje og utslipp. Han anbefaler også høyere priser i rushtiden i byer, lavere på kveldstid, i helger og i utkantstrøk.

– Med et GPS-basert system og takster som varierer over døgnet og med kjøretøyets miljøegenskaper, kan vi komme mye lenger i et rettferdig system, sier han til Stavanger Aftenblad.

Bred støtte i fagmiljøer og organisasjoner

OBV er inngår forøvrig rekken av fagmiljøer og organisasjoner som allerede har uttrykt støtte til satellittbasert veiprising. Det samme gjør SINTEF, Transportøkonomisk institutt, NAF, Kongelig Norsk Automobilklub, Norsk Petroleumsinstitutt og Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I OBVs Forslag til Hovedveiplan tar organisasjonen til orde for ”en omlegging av bompengesystemet og veibruksavgiftene i Norge slik at bompenger og veibruksavgift erstattes av en type GPS-basert elektronisk veiprising. Veiprisingen bør være miljødifferensiert slik at det blir litt dyrere å kjøre med fossilt drevne kjøretøyer og litt billigere å kjøre utslippsfrie biler. På samme måte som bompengesystemet leser Euroklasse i kjøretøyets vognkort, bør GPS-basert veiprising lese hvilken fremdriftsteknologi kjøretøyene benytter.”

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mener planlagt Møre-tunnel blir farligere enn Gudvangatunnelen
– Den planlagte tunnelen under Romsdalsfjorden på Møre vil bli mer brannfarlig enn Gudvangatunnelen. Den blir brattere, og vil kreve nær dobbelt så lang stigning.
vg.no 05.05.19 
Vil bruke oljefondet til å slette bompengegjeld
Et enstemmig Frp-landsmøte støttet Carl I. Hagens forslag om å bruke oljemilliarder på å slette bomstasjonsgjeld. Siv Jensen advarte mot store forventninger.
motor.no 05.05.19 
– Hans store arbeidskapasitet og sterke engasjement vil bli savnet
Bortgangen til Terje Moe Gustavsen blir mottatt med sorg av den norske byggenæringen.
bygg.no 04.05.19 
Oslos byrådsleder gleder seg over full stopp i E18-planleggingen
E18-prosjektet er lagt i fryseboksen, sier Raymond Johansen. Oslo-byråden stikker hodet i sanden, svarer samferdselsminister Jon Georg Dale.
aftenposten.no 04.05.19 
Protestparti mot bompenger nest størst på måling i Bergen: – Et politisk Jordskjelv
På Bergensavisens ferske partimåling er Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) nest størst i Bergen med 20,6 prosents oppslutning. Bare Høyre er større.
aftenposten.no 03.05.19
150 personer jobbet med E18-prosjektet. Nå er de 2.
Første del av Regjeringens prestisjeprosjekt Ny E18 står bom stille. Nå jobber Veivesenet for byggestart høsten 2021, to år senere enn planlagt, for prosjektet til 15 milliarder kroner.
aftenposten.no 02.05.19