Høringsuttalelse fra OBV: Nødvendig med lang tunnel ved Haukeli

Oversiktskart Vågsli–Seljestad. Statens vegvesen

Organisasjonen Bedre Veier (OBV) har avgitt sin høringsuttalelse til Statens vegvesen om valg av løsning for strekningen E134 Vågslid–Seljestad. Hovedpunkter i uttalelsen:

  • Som hovedvei mellom Norges mest folkerike regioner og fremtidig hovedvei mellom Oslo og Bergen må E134 bygges ut med full vintersikkerhet, uten risiko for kolonnekjøring og vinterstengning
  • Veien må bygges med så små høydeforskjeller som mulig, både av hensyn til utslipp av miljøgasser og transportøkonomi.
  • Veien bør bygges slik at natur og trekkområder for villrein berøres minst mulig.

Alle disse hensynene tilsier at løsningen med én lang tunnel ved Haukeli må velges.

Av høringsuttalelsen fremgår også at OBV mener at strekningen må bygges med kurvatur og trasévalg som muliggjør enkel senere utvidelse til sammenhengende firefelts vei. En fremtidig “arm” fra Odda til Bergen vil gjøre E134 til hovedvei mellom hele Vestlandet sør for Sognefjorden og Osloregionen, Grenland og videre til kontinentet. Dette gir et fremtidig trafikkgrunnlag som tilsier både full vintersikkerhet og og fire kjørefelt.

Hele uttalelsen er gjengitt nedenfor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Oppryddingsarbeidet på E18 i rute – Vegvesenet avviser at sikkerhet ble nedprioritert
Samferdselsministeren og Vegvesenet avviser at sikkerheten ble nedprioritert på en ny strekning på E18 ved Larvik der et stort ras gikk fredag.
bygg.no 15.12.19
Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen.
Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser til Frya Næringspark for kun 70.000 kroner. Nå lurer Nye Veier på hva som har skjedd med massene og frykter et dyrere veiprosjekt i Gudbrandsdalen.
bygg.no 13.12.19 
Tar i bruk hydrogenlastebiler: – Vi blir en av de første i verden
Fire hydrogenlastebiler skal kjøre ut varer for Asko i Trondheim etter jul. Grossisten håper dette er starten på en ny æra for ren varetransport.
nrk.no 13.12.19 
Forbereder neste NTP: Vegvesenet vil lage verdianalyse av flere riksveier
Analysen vil også være en del av grunnlaget for å finne de første prosjektene Vegvesenet skal planlegge etter «Nye Veier-modellene»
veier24.no 12.12.19 
– Utsatt MVA vil gi entreprenører rettssikkerhet
Administrerende direktør Julie M. Brodtkorb i MEF er glad Siv Jensen nå ber om nye regler for å utsette MVA-betaling i tvister.
anleggsmaskinen.no 12.12.19 
Debatt: Nye Veier bygger for framtida
Et veiprosjekt er lønnsomt når reisetida blir redusert for mange veibrukere, og når verdien av denne sparte reisetida er større enn kostnadene ved å bygge ut veiene. Her et illustrasjonsbilde fra Kvål-Melhus-prosjektet til Nye Veier
adressa.no 12.12.19 
Rull til toppen