Høringsuttalelse fra OBV: Nødvendig med lang tunnel ved Haukeli

Oversiktskart Vågsli–Seljestad. Statens vegvesen

Organisasjonen Bedre Veier (OBV) har avgitt sin høringsuttalelse til Statens vegvesen om valg av løsning for strekningen E134 Vågslid–Seljestad. Hovedpunkter i uttalelsen:

  • Som hovedvei mellom Norges mest folkerike regioner og fremtidig hovedvei mellom Oslo og Bergen må E134 bygges ut med full vintersikkerhet, uten risiko for kolonnekjøring og vinterstengning
  • Veien må bygges med så små høydeforskjeller som mulig, både av hensyn til utslipp av miljøgasser og transportøkonomi.
  • Veien bør bygges slik at natur og trekkområder for villrein berøres minst mulig.

Alle disse hensynene tilsier at løsningen med én lang tunnel ved Haukeli må velges.

Av høringsuttalelsen fremgår også at OBV mener at strekningen må bygges med kurvatur og trasévalg som muliggjør enkel senere utvidelse til sammenhengende firefelts vei. En fremtidig “arm” fra Odda til Bergen vil gjøre E134 til hovedvei mellom hele Vestlandet sør for Sognefjorden og Osloregionen, Grenland og videre til kontinentet. Dette gir et fremtidig trafikkgrunnlag som tilsier både full vintersikkerhet og og fire kjørefelt.

Hele uttalelsen er gjengitt nedenfor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fem tilbydere skal konkurrere om bygging av E6 Moelv – Roterud
Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny E6 Moelv – Roterud. I prosjektet inngår ny Mjøsbru.
kommunikasjon.ntb.no 08.10.19
Budsjettet: Meir veg for pengane
- Regjeringa bygger landet for framtida og det blir skapt nye jobbar i bygd og by. Trygge og gode vegar er ein føresetnad for å få det til. I 2020 skal vi fortsette å satse stort på veg. Vi skal opne mye ny veg, blant anna 55 kilometer firefelts motorveg, samstundes som vi skal vedlikehalde vegane vi allereie har. I budsjettforslaget sett vi òg av 100 millionar kroner til ei ny tilskotsordning for utbetring av fylkesvegar som er viktige for næringstransporten. Slik får vi varer heilt frå fabrikken til kundane, seier samferdselsminister Jon Georg Dale i ei pressemelding.
bygg.no 07.10.19 
– Full fart i bygging av veg og bane
– Vi held fram med å satse på samferdsel, og bidreg med det til ein enklare kvardag for folk flest, ei styrking av næringslivets konkurransekraft og utvidar bu- og arbeidsregionar. Regjeringa foreslår å løyve 75,4 milliardar kroner til samferdsel i 2020. Det er ein auke på over 80 prosent sidan 2013.
bygg.no 07.10.19 
Ny E6 gir oss en mye bedre arbeidsdag
Det var ikke mange som snakket om å bygge ut E6 fra 2 til 4 felt i 2002.
gd.no 07.10.19 
Frykter ny veiavgift rammer dem med lange avstander og ingen alternativer
De lange avstandene i nord vil føre til at bilistene i landsdelen vil tape på en ny avgift per kilometer. Det mener NHO-basert transportorganisasjon.
nrk.no 07.10.19 
Halvparten av firefeltsveiene mangler
Og bare en firedel av midtdelerne som kreves etter veinormalene, er på plass
veier24.no 07.10.19