Høringsuttalelse fra OBV: Nødvendig med lang tunnel ved Haukeli

Oversiktskart Vågsli–Seljestad. Statens vegvesen

Organisasjonen Bedre Veier (OBV) har avgitt sin høringsuttalelse til Statens vegvesen om valg av løsning for strekningen E134 Vågslid–Seljestad. Hovedpunkter i uttalelsen:

  • Som hovedvei mellom Norges mest folkerike regioner og fremtidig hovedvei mellom Oslo og Bergen må E134 bygges ut med full vintersikkerhet, uten risiko for kolonnekjøring og vinterstengning
  • Veien må bygges med så små høydeforskjeller som mulig, både av hensyn til utslipp av miljøgasser og transportøkonomi.
  • Veien bør bygges slik at natur og trekkområder for villrein berøres minst mulig.

Alle disse hensynene tilsier at løsningen med én lang tunnel ved Haukeli må velges.

Av høringsuttalelsen fremgår også at OBV mener at strekningen må bygges med kurvatur og trasévalg som muliggjør enkel senere utvidelse til sammenhengende firefelts vei. En fremtidig “arm” fra Odda til Bergen vil gjøre E134 til hovedvei mellom hele Vestlandet sør for Sognefjorden og Osloregionen, Grenland og videre til kontinentet. Dette gir et fremtidig trafikkgrunnlag som tilsier både full vintersikkerhet og og fire kjørefelt.

Hele uttalelsen er gjengitt nedenfor.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kan slippe lastebilene til i kollektivfeltet
Når Ring 1 stenges i juni blir elbilene kastet ut av kollektivfeltet på alle riks- og fylkesveger i Oslo og Akershus. Videre er det foreslått å slippe til lastebilene i kollektivfeltet på deler av E18 og E6. Norges Lastebileier-Forbund applauderer forslaget.
09.04.24 lastebil.no
Storbyer med blankofullmakt
Satsingen på byene gir ekstremt lite igjen for pengene. Det er som å sende eksen på ferie til Las Vegas med ditt kredittkort.
08.04.24 nrk.no
Ønsker Oslo stor biltrafikk?
Oslopakke 3 får tilført enorme inntekter fra bomringen. Er det derfor det går så tregt med å redusere biltrafikken?
08.04.24 dagsavisen.no
NTP: – Dette må dere passe på, Rogalandsbenken
Tormod Andreassen og Harald Minge i Næringsforeningen kom med klare beskjeder om Nasjonal Transportplan på Rogalandstinget.
08.04.24 naeringsforeningen.no
Flere bompasseringer i Oslo i mars
I løpet av mars ble det registrert 30,9 millioner bompasseringer i Oslo. Dette er en økning på 2 prosent mot samme periode i fjor, justert for påsken.
08.04.24 dagsavisen.no
Nordmøre trenger flere fastlandssamband
Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS (NNBT) arbeider for tiden med to større prosjekter. De vil erstatte ferjesambandet Seivika-Tømmervåg mellom Kristiansund og Tustna/Aure (Talgsjøen), og ferjesambandet Sandvika-Edøya mellom Smøla og Tustna/Aure (Edøyfjorden).
07.04.24 ksu.no
Scroll to Top