Høringsuttalelse fra OBV: Nødvendig med lang tunnel ved Haukeli

Oversiktskart Vågsli–Seljestad. Statens vegvesen

Organisasjonen Bedre Veier (OBV) har avgitt sin høringsuttalelse til Statens vegvesen om valg av løsning for strekningen E134 Vågslid–Seljestad. Hovedpunkter i uttalelsen:

  • Som hovedvei mellom Norges mest folkerike regioner og fremtidig hovedvei mellom Oslo og Bergen må E134 bygges ut med full vintersikkerhet, uten risiko for kolonnekjøring og vinterstengning
  • Veien må bygges med så små høydeforskjeller som mulig, både av hensyn til utslipp av miljøgasser og transportøkonomi.
  • Veien bør bygges slik at natur og trekkområder for villrein berøres minst mulig.

Alle disse hensynene tilsier at løsningen med én lang tunnel ved Haukeli må velges.

Av høringsuttalelsen fremgår også at OBV mener at strekningen må bygges med kurvatur og trasévalg som muliggjør enkel senere utvidelse til sammenhengende firefelts vei. En fremtidig “arm” fra Odda til Bergen vil gjøre E134 til hovedvei mellom hele Vestlandet sør for Sognefjorden og Osloregionen, Grenland og videre til kontinentet. Dette gir et fremtidig trafikkgrunnlag som tilsier både full vintersikkerhet og og fire kjørefelt.

Hele uttalelsen er gjengitt nedenfor.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vegvesenet planlegger 200 nye prosjekt i hele landet – kun 18 km ny møtefri vei
Statens vegvesens har 200 veiprosjekter og utbedringer under bygging og planlegger oppstart av inntil 200 prosjekter mellom 2025 og 2030. Dette vises i Staten vegvesens gjennomføringsplan for årene 2025–2030 som ble publisert onsdag.
15.04.25 trafikksikkerhetsforeningen.no
Avlyser konkurranse for rekordavtale
Konkurransen om rammeavtale for rådgjevings- og prosjekteringstenester til fellesprosjektet Arna-Stanghelle blir avlyst. Årsaka er at konkurransegrunnlaget viser seg å vere uklart. Dette er det naudsynt å rette opp i for å sikre ein effektiv konkurranse.
15.04.25 nrk.no
Ring 1: Store utfordringer
– Stengingen av Ring 1 har gitt store utfordringer for trafikkavviklingen vest for Oslo. Sammen med Statens vegvesen har vi lenge jobbet med å finne tiltak som kan bedre den trafikale situasjonen. Statens vegvesen foreslår nå å etablere tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen.
NLF har fått gjennomslag: Vegvesenet foreslår tungtrafikkfelt på E18
Etter et omfattende påvirkningsarbeid har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) fått gjennomslag for et forslag om å etablere et tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen. Statens vegvesen har også lagt frem et forslag om å teste samkjøring for elbiler på strekningen fra Holmen til Sandvika. Begge tiltakene skal bidra til å avhjelpe trafikkproblemene etter stengingen av Ring 1.
Denne brua frå 1936 er framleis europaveg mellom aust og vest
Politikarar i fleire kommunar har fått nok. Dei vil innføra bompengar for å få oppgradert europavegen til Oslo, som framleis går over ei nesten 90 år gammal bru.
14.04.25 nrk.no
Parkering: 1 million bøter i Norge i fjor
I fjor ble det skrevet ut hele én million parkeringsbøter i Norge. 41 prosent av de som klager, får medhold.
11.04.25 motor.no
Scroll to Top