Høringsuttalelse fra OBV: Nødvendig med lang tunnel ved Haukeli

Oversiktskart Vågsli–Seljestad. Statens vegvesen

Organisasjonen Bedre Veier (OBV) har avgitt sin høringsuttalelse til Statens vegvesen om valg av løsning for strekningen E134 Vågslid–Seljestad. Hovedpunkter i uttalelsen:

  • Som hovedvei mellom Norges mest folkerike regioner og fremtidig hovedvei mellom Oslo og Bergen må E134 bygges ut med full vintersikkerhet, uten risiko for kolonnekjøring og vinterstengning
  • Veien må bygges med så små høydeforskjeller som mulig, både av hensyn til utslipp av miljøgasser og transportøkonomi.
  • Veien bør bygges slik at natur og trekkområder for villrein berøres minst mulig.

Alle disse hensynene tilsier at løsningen med én lang tunnel ved Haukeli må velges.

Av høringsuttalelsen fremgår også at OBV mener at strekningen må bygges med kurvatur og trasévalg som muliggjør enkel senere utvidelse til sammenhengende firefelts vei. En fremtidig “arm” fra Odda til Bergen vil gjøre E134 til hovedvei mellom hele Vestlandet sør for Sognefjorden og Osloregionen, Grenland og videre til kontinentet. Dette gir et fremtidig trafikkgrunnlag som tilsier både full vintersikkerhet og og fire kjørefelt.

Hele uttalelsen er gjengitt nedenfor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette er Norges 10 verste veier
Norges 10 verste veier ble kåret av NRK i 2018 ved hjelp av publikum og en fagjury hvor NAF, Trygg Trafikk og Norges Lastebileier-Forbund var representert.
motor.no 09.11.19 
Her går det nesten galt – og nå raser debatten om «dødstrailerne»
Dårlig skodde vogntog på krevende norske veger. Men debatten om farlige trailere handler om flere ting enn det. Her er seks av utfordringene, og hvilke mulige løsninger som finnes.
nrk.no 09.11.19 
Transportøkonomiske beregninger er blitt viktigere for samferdsel i Norge
Resultatene fra omfattende vitenskapelige beregningsmodeller gir et bedre grunnlag for å kunne fatte beslutninger i store samferdselsprosjekter.
forskning.no 08.11.19 
Regjeringa vil gje fylka 1,2 milliardar for fylkesvegansvar
Fredag foreslo Samferdselsdepartementet eit tillegg på 1,2 milliardar kroner i statsbudsjettet for 2020. Pengane skal gå til å utruste fylkeskommunane i overtakinga av administrasjonsansvaret for fylkesvegane etter Statens vegvesen.
nationen.no 08.11.19 
Solvik-Olsen i podkast: Blir kontraktene så store at bare de store europeiske kan ta dem, da bør bremsene på
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det finnes en grense for hvor stor en veikontrakt bør være. Men han vil ikke sette to streker under hva som er det riktige svaret.
bygg.no 08.11.19 
Rogfast tidligst ferdig i 2029
Blir 18 måneder forsinket.
tu.no 08.11.19