– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!

Foto: Martin Andersen

Dagens Rv3 gjennom Østerdalen er en bedre trasé for fremtidens hovedvei mellom Trondheim og Oslo enn Gudbrandsdalen — og for de fleste raskere og kortere også i dag, sier Knut Selberg.

– Veien gjennom Gudbrandsdalen har en lokal funksjon, men for å binde Oslo sammen med Trondheim er Østerdalen mye bedre egnet, sier Knut Selberg, professor emeritus i vei og trafikk ved NTNU, og nestleder i styret for OBV, i et intervju med Aftenposten. Selberg påpeker at en motorvei gjennom Østerdalen vil være en del av en hovedpulsåre for Norge på langs, fra Svinesund til Kirkenes. En rute gjennom Østerdalen er dessuten kortere og har færre høydemeter, noe som fører til lavere drivstofforbruk og CO₂-utslipp fra tungtransporten.

– Tungtransporten benytter jo i hovedsak Østerdalen allerede i dag. Dessuten er Østerdalen lite befolket og har et mer naturlig terreng å bygge vei i, mens Dovre har følsomme naturområder som ikke er egnet for veiutbygging, sier Selberg, som ser Gudbrandsdalens opplevelsesmuligheter som mindre viktig i et nasjonalt perspektiv.
– Man bygger ikke stamveier primært for turister, men for å binde landet sammen, sier han, og beklager at motorveiutbygging i Østerdalen ikke er tema i Nasjonal transportplan fra 2017.
Selberg er også kritisk til at Vegdirektoratet har bestemt at all skilting mellom Oslo og Trondheim skal vise til E6 og Gudbrandsdalen, men stort sett unnlater å informere om at den alternative ruten via Rv3 i Østerdalen allerede i dag er 40 kilometer kortere og 25 minutter raskere — og koster 124 kroner mindre i bompenger.

Les hele artikkelen i Aftenposten (krever abonnement)

2 hendelser på “– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!”

  1. Motorvei for hvem? Tungtrafikken vil ikke kjøre raskere enn idag, med ferdig utbygd / utbedret to-felts vei, i forhold til motorvei. Som det omtales, er lokaltrafikken svært liten. For de meget få som hver dag kjører lange distanser på Rv. 3, blir det svært luksuriøst å anlegge motorvei. Det ser fint ut på kartet, men har liten reell verdi.

  2. Kanskje ikke realistisk å bygge motorvei på hele riksvei 3, men trafikken opp til Rena er vel på størrelse med deler av E6 i Trøndelag, hvor NyeVeier nå planlegger firefelts motorvei på det meste av E6 mellom Ulsberg og Åsen.

    Det som er veldig synd er at Statens vegvesen nylig startet bygging av ny Rv3 mellom Ådalsbruk og Svingen (nord for Elverum), hvor den delen som ikke er felles med Rv25 skal bygges som en tofelts vei, og i tillegg med en rundkjøring der Rv3 og Rv25 møtes vest for Elverum.

    Synd at ikke det prosjektet ble gitt til NyeVeier, da hadde det trolig blitt motorvei på hele strekningen på Rv3. SVV har tilsynelatende ikke utredet dette. Men på andre prosjekter ser det ut til at kostnaden for å bygge firefelts motorvei bare er 10-20 % høyere enn for en tofelts vei med midtdeler. Problemet er jo også at det vil koste VELDIG MYE MER den dagen man finner ut at man må bygge ut en vei fra to til fire felt. Nå er det også blitt aktuelt å bygge RV25 nord for Elverum, slik at deler av Rv 3 med to felt kommer til å få trafikken mot Trysil en gang i fremtiden. Da er det veldig synd at man ender opp med en tofelts vei der.

    Man har bare såvidt begynt å bygge denne veien, og jeg er sikker på at kommunen vil stille seg positiv til å bygge fire felt i stedet for to, men da må man snu seg rundt NÅ!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

– Må trekke frem alle de gode konkrete eksemplene
Det er spennende, nesten litt historisk, at Norges nest største næring nå så tydelig er i gang med en satsing for å nå felles mål, sier Kjell Kvarekvål, direktør markedskommunikasjon JM Norge.
bygg.no 15.05.19
Bompenge-krig: – Støre seiler under falsk flagg
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen går til frontalangrep på Jonas Gahr Støres uttalelser om usosiale bompenger.
nettavisen.no 15.05.19
Nå får 3 000 fylkesveger nye nummer
Hver dag fram til august vil en eller flere fylkesveger få nye vegnummer. Skal du jobbe på eller med veg, bør du dobbeltsjekke vegreferansen før du starter.
vegnett.no 14.05.19
Revidert: Sparer 511 millioner på forsinkelse i planlegging av Ringeriksbanen
Regjeringen hanker i revidert nasjonalbudsjett for 2019 inn over en halv milliard kroner på å skyve på planleggingen av Ringeriksbanen, etter det NTB erfarer
bygg.no 14.05.19 
Aftenbladet: Bjerkreim kommune stanser ny E39 til Sørlandet
Med ni mot åtte stemmer sa kommunestyret i Bjerkreim i Rogaland mandag kveld nei til bompengefinansiering av ny E39 mellom Ålgård og Lyngdal.
bygg.no 14.05.19 
Revidert: Full fart på E18 Lysaker-Ramstadsletta og sletting av bompengegjeld
Regjeringen gir full gass på E18 på vestsiden av Oslo, og håper nå å kunne ferdigstille gigantprosjektet til 14 milliarder i 2027.
veier24.no 14.05.19