– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!

Foto: Martin Andersen

Dagens Rv3 gjennom Østerdalen er en bedre trasé for fremtidens hovedvei mellom Trondheim og Oslo enn Gudbrandsdalen — og for de fleste raskere og kortere også i dag, sier Knut Selberg.

– Veien gjennom Gudbrandsdalen har en lokal funksjon, men for å binde Oslo sammen med Trondheim er Østerdalen mye bedre egnet, sier Knut Selberg, professor emeritus i vei og trafikk ved NTNU, og nestleder i styret for OBV, i et intervju med Aftenposten. Selberg påpeker at en motorvei gjennom Østerdalen vil være en del av en hovedpulsåre for Norge på langs, fra Svinesund til Kirkenes. En rute gjennom Østerdalen er dessuten kortere og har færre høydemeter, noe som fører til lavere drivstofforbruk og CO₂-utslipp fra tungtransporten.

– Tungtransporten benytter jo i hovedsak Østerdalen allerede i dag. Dessuten er Østerdalen lite befolket og har et mer naturlig terreng å bygge vei i, mens Dovre har følsomme naturområder som ikke er egnet for veiutbygging, sier Selberg, som ser Gudbrandsdalens opplevelsesmuligheter som mindre viktig i et nasjonalt perspektiv.
– Man bygger ikke stamveier primært for turister, men for å binde landet sammen, sier han, og beklager at motorveiutbygging i Østerdalen ikke er tema i Nasjonal transportplan fra 2017.
Selberg er også kritisk til at Vegdirektoratet har bestemt at all skilting mellom Oslo og Trondheim skal vise til E6 og Gudbrandsdalen, men stort sett unnlater å informere om at den alternative ruten via Rv3 i Østerdalen allerede i dag er 40 kilometer kortere og 25 minutter raskere — og koster 124 kroner mindre i bompenger.

Les hele artikkelen i Aftenposten (krever abonnement)

2 hendelser på “– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!”

  1. Motorvei for hvem? Tungtrafikken vil ikke kjøre raskere enn idag, med ferdig utbygd / utbedret to-felts vei, i forhold til motorvei. Som det omtales, er lokaltrafikken svært liten. For de meget få som hver dag kjører lange distanser på Rv. 3, blir det svært luksuriøst å anlegge motorvei. Det ser fint ut på kartet, men har liten reell verdi.

  2. Kanskje ikke realistisk å bygge motorvei på hele riksvei 3, men trafikken opp til Rena er vel på størrelse med deler av E6 i Trøndelag, hvor NyeVeier nå planlegger firefelts motorvei på det meste av E6 mellom Ulsberg og Åsen.

    Det som er veldig synd er at Statens vegvesen nylig startet bygging av ny Rv3 mellom Ådalsbruk og Svingen (nord for Elverum), hvor den delen som ikke er felles med Rv25 skal bygges som en tofelts vei, og i tillegg med en rundkjøring der Rv3 og Rv25 møtes vest for Elverum.

    Synd at ikke det prosjektet ble gitt til NyeVeier, da hadde det trolig blitt motorvei på hele strekningen på Rv3. SVV har tilsynelatende ikke utredet dette. Men på andre prosjekter ser det ut til at kostnaden for å bygge firefelts motorvei bare er 10-20 % høyere enn for en tofelts vei med midtdeler. Problemet er jo også at det vil koste VELDIG MYE MER den dagen man finner ut at man må bygge ut en vei fra to til fire felt. Nå er det også blitt aktuelt å bygge RV25 nord for Elverum, slik at deler av Rv 3 med to felt kommer til å få trafikken mot Trysil en gang i fremtiden. Da er det veldig synd at man ender opp med en tofelts vei der.

    Man har bare såvidt begynt å bygge denne veien, og jeg er sikker på at kommunen vil stille seg positiv til å bygge fire felt i stedet for to, men da må man snu seg rundt NÅ!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Utreder verdens lengste flytebru på E39
Aas-Jakobsen, COWI og Multiconsult med Johs Holt skal bistå Statens vegvesen med å finne den mest fordelaktige bruløsningen på E39 over Bjørnafjorden i Hordaland. Dette arbeidet skal gjøres i parallell med en annen, uavhengig prosjekteringsgruppe. Den planlagte flytebrua på 5 km blir verdens lengste.
ntbinfo.no 09.11.18 
Nye Veier vil bygge verdens mest klimaeffektive veistrekning
Nye Veier skal i samarbeid med ZERO realisere verdens mest klimaeffektive veistrekning.
bygg.no 09.11.18 
Norconsult og Olav Olsen får stort fjordkryssingsoppdrag
Arbeidsfellesskapet etablert av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS signerte 8. november en kontrakt på «Konseptutredning flytebru E39 Bjørnafjorden». Kryssingen er en del av fergefri E39 og ligger på strekningen Stord – Os.
mynewsdesk.com 09.11.18 
Uansvarlig bilavgiftspolitikk
Kristelig Folkeparti setter arbeidsplasser på spill og sender i tillegg en ny regning til distriktene. Å foreslå å øke bilavgiftene med over to milliarder kroner er uansvarlig i dagens situasjon. Dette vil redusere bilsalget og det er bare i teorien at dette vil føre til mer inntekter til staten, ikke i praksis.
ntbinfo.no 09.11.18 
Riksvei 23 blir Europavei
Riksvei 23 mellom Vassum i Akershus og Lier i Buskerud blir en del av E134. Strekningen bytter navn fra rv. 23 til E134. De første skiltene er på plass fra mandag 12. november
vegvesen.no 08.11.18 
Fra kyst til marked
Hvert år går det over 50 000 vogntog med sjømat på veiene i Nord-Norge. I tillegg kommer transport fra viktige næringer innen blant annet mineral, skogbruk, jordbruk og kraftforedlende industri. Infrastrukturen i Norge må utvikles sånn at det skapes flere arbeidsplasser og støtter næringsutvikling.
an.no 08.11.18