– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!

Foto: Martin Andersen

Dagens Rv3 gjennom Østerdalen er en bedre trasé for fremtidens hovedvei mellom Trondheim og Oslo enn Gudbrandsdalen — og for de fleste raskere og kortere også i dag, sier Knut Selberg.

– Veien gjennom Gudbrandsdalen har en lokal funksjon, men for å binde Oslo sammen med Trondheim er Østerdalen mye bedre egnet, sier Knut Selberg, professor emeritus i vei og trafikk ved NTNU, og nestleder i styret for OBV, i et intervju med Aftenposten. Selberg påpeker at en motorvei gjennom Østerdalen vil være en del av en hovedpulsåre for Norge på langs, fra Svinesund til Kirkenes. En rute gjennom Østerdalen er dessuten kortere og har færre høydemeter, noe som fører til lavere drivstofforbruk og CO₂-utslipp fra tungtransporten.

– Tungtransporten benytter jo i hovedsak Østerdalen allerede i dag. Dessuten er Østerdalen lite befolket og har et mer naturlig terreng å bygge vei i, mens Dovre har følsomme naturområder som ikke er egnet for veiutbygging, sier Selberg, som ser Gudbrandsdalens opplevelsesmuligheter som mindre viktig i et nasjonalt perspektiv.
– Man bygger ikke stamveier primært for turister, men for å binde landet sammen, sier han, og beklager at motorveiutbygging i Østerdalen ikke er tema i Nasjonal transportplan fra 2017.
Selberg er også kritisk til at Vegdirektoratet har bestemt at all skilting mellom Oslo og Trondheim skal vise til E6 og Gudbrandsdalen, men stort sett unnlater å informere om at den alternative ruten via Rv3 i Østerdalen allerede i dag er 40 kilometer kortere og 25 minutter raskere — og koster 124 kroner mindre i bompenger.

Les hele artikkelen i Aftenposten (krever abonnement)

2 hendelser på “– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!”

  1. Motorvei for hvem? Tungtrafikken vil ikke kjøre raskere enn idag, med ferdig utbygd / utbedret to-felts vei, i forhold til motorvei. Som det omtales, er lokaltrafikken svært liten. For de meget få som hver dag kjører lange distanser på Rv. 3, blir det svært luksuriøst å anlegge motorvei. Det ser fint ut på kartet, men har liten reell verdi.

  2. Kanskje ikke realistisk å bygge motorvei på hele riksvei 3, men trafikken opp til Rena er vel på størrelse med deler av E6 i Trøndelag, hvor NyeVeier nå planlegger firefelts motorvei på det meste av E6 mellom Ulsberg og Åsen.

    Det som er veldig synd er at Statens vegvesen nylig startet bygging av ny Rv3 mellom Ådalsbruk og Svingen (nord for Elverum), hvor den delen som ikke er felles med Rv25 skal bygges som en tofelts vei, og i tillegg med en rundkjøring der Rv3 og Rv25 møtes vest for Elverum.

    Synd at ikke det prosjektet ble gitt til NyeVeier, da hadde det trolig blitt motorvei på hele strekningen på Rv3. SVV har tilsynelatende ikke utredet dette. Men på andre prosjekter ser det ut til at kostnaden for å bygge firefelts motorvei bare er 10-20 % høyere enn for en tofelts vei med midtdeler. Problemet er jo også at det vil koste VELDIG MYE MER den dagen man finner ut at man må bygge ut en vei fra to til fire felt. Nå er det også blitt aktuelt å bygge RV25 nord for Elverum, slik at deler av Rv 3 med to felt kommer til å få trafikken mot Trysil en gang i fremtiden. Da er det veldig synd at man ender opp med en tofelts vei der.

    Man har bare såvidt begynt å bygge denne veien, og jeg er sikker på at kommunen vil stille seg positiv til å bygge fire felt i stedet for to, men da må man snu seg rundt NÅ!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Får ikke bukt med ulovligheter i bransjen
– "Jeg begynner å bli litt lei, vi klarer å ta noen flere, men innser at dette bare er toppen av isfjellet. Jeg leter etter en gamechanger."
tungt.no 19.01.19 
Lokalkunnskap gir bedre vei
En firefelts motorvei med 110 km/t kan by på utfordringer for lokalsamfunnet som får veien tett innpå seg. Samtidig kan det oppstå muligheter når hovedferdselsåren flyttes, både til å påvirke valgt løsning, til å redusere ulemper eller skape merverdi. Derfor arrangerer Nye Veier folkemøter for å få råd og innspill til arbeidet.
nyeveier.no 18.01.19
Veiprising i Norge – slik bør prisene reguleres
Den viktigste avgjørelsen som må fattes ved innføring av veiprising i Norge, er hvordan veiprisene løpende skal reguleres, mener TØI-direktør Gunnar Lindberg. Hans råd er at en uavhengig organisasjon opprettes for å gjøre jobben – riktignok basert på politisk vedtatte grunnregler.
samferdsel.toi.no 18.01.19 
Ny firepartiregjering: Flere prosjekter til Nye Veier og fartsgrense på 120 km/t
Detaljeringsgraden for hva H, FrP, V og KrF vil gjøre på vei øker i den nye regjeringsplattformen, sammenlignet med den forrige.
veier24.no 17.01.19 
Nei, 1650 ansatte i Vegvesenet mister ikke jobben
Det har blitt skapt et inntrykk av at en rekke ansatte i Statens vegvesen nå mister jobbene sine. Dette er feil!
samferdsel.toi.no 17.01.19
Veivesenet kutter 1650 ansatte – internkostnader skal ned 1,7 mrd.
Det er for mange kokker i Statens vegvesen. Et mål om mer vei for pengene fører til at mange mister mange jobben. Disse punktene forklarer hva som skjer.
aftenposten.no 15.01.19