– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!

Foto: Martin Andersen

Dagens Rv3 gjennom Østerdalen er en bedre trasé for fremtidens hovedvei mellom Trondheim og Oslo enn Gudbrandsdalen — og for de fleste raskere og kortere også i dag, sier Knut Selberg.

– Veien gjennom Gudbrandsdalen har en lokal funksjon, men for å binde Oslo sammen med Trondheim er Østerdalen mye bedre egnet, sier Knut Selberg, professor emeritus i vei og trafikk ved NTNU, og nestleder i styret for OBV, i et intervju med Aftenposten. Selberg påpeker at en motorvei gjennom Østerdalen vil være en del av en hovedpulsåre for Norge på langs, fra Svinesund til Kirkenes. En rute gjennom Østerdalen er dessuten kortere og har færre høydemeter, noe som fører til lavere drivstofforbruk og CO₂-utslipp fra tungtransporten.

– Tungtransporten benytter jo i hovedsak Østerdalen allerede i dag. Dessuten er Østerdalen lite befolket og har et mer naturlig terreng å bygge vei i, mens Dovre har følsomme naturområder som ikke er egnet for veiutbygging, sier Selberg, som ser Gudbrandsdalens opplevelsesmuligheter som mindre viktig i et nasjonalt perspektiv.
– Man bygger ikke stamveier primært for turister, men for å binde landet sammen, sier han, og beklager at motorveiutbygging i Østerdalen ikke er tema i Nasjonal transportplan fra 2017.
Selberg er også kritisk til at Vegdirektoratet har bestemt at all skilting mellom Oslo og Trondheim skal vise til E6 og Gudbrandsdalen, men stort sett unnlater å informere om at den alternative ruten via Rv3 i Østerdalen allerede i dag er 40 kilometer kortere og 25 minutter raskere — og koster 124 kroner mindre i bompenger.

Les hele artikkelen i Aftenposten (krever abonnement)

2 thoughts on “– Bygg firefeltsvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen!”

  1. Motorvei for hvem? Tungtrafikken vil ikke kjøre raskere enn idag, med ferdig utbygd / utbedret to-felts vei, i forhold til motorvei. Som det omtales, er lokaltrafikken svært liten. For de meget få som hver dag kjører lange distanser på Rv. 3, blir det svært luksuriøst å anlegge motorvei. Det ser fint ut på kartet, men har liten reell verdi.

  2. Kanskje ikke realistisk å bygge motorvei på hele riksvei 3, men trafikken opp til Rena er vel på størrelse med deler av E6 i Trøndelag, hvor NyeVeier nå planlegger firefelts motorvei på det meste av E6 mellom Ulsberg og Åsen.

    Det som er veldig synd er at Statens vegvesen nylig startet bygging av ny Rv3 mellom Ådalsbruk og Svingen (nord for Elverum), hvor den delen som ikke er felles med Rv25 skal bygges som en tofelts vei, og i tillegg med en rundkjøring der Rv3 og Rv25 møtes vest for Elverum.

    Synd at ikke det prosjektet ble gitt til NyeVeier, da hadde det trolig blitt motorvei på hele strekningen på Rv3. SVV har tilsynelatende ikke utredet dette. Men på andre prosjekter ser det ut til at kostnaden for å bygge firefelts motorvei bare er 10-20 % høyere enn for en tofelts vei med midtdeler. Problemet er jo også at det vil koste VELDIG MYE MER den dagen man finner ut at man må bygge ut en vei fra to til fire felt. Nå er det også blitt aktuelt å bygge RV25 nord for Elverum, slik at deler av Rv 3 med to felt kommer til å få trafikken mot Trysil en gang i fremtiden. Da er det veldig synd at man ender opp med en tofelts vei der.

    Man har bare såvidt begynt å bygge denne veien, og jeg er sikker på at kommunen vil stille seg positiv til å bygge fire felt i stedet for to, men da må man snu seg rundt NÅ!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fagforeninger skal møte Hareide i morgen om kompetanse-krisen i Statens vegvesen
Etter regionaliseringen av Statens vegvesen i 2019 har nesten 3000 av medarbeiderne forlatt etaten. I morgen møter en rekke fagforeninger samferdselsminister Knut Arild Hareide, for å diskutere krisen i veisektoren.
veier24.no 12.11.20 
Podkast om makspris: «Etter min mening feilvurderte dere både tid og kostnader»
Store summer er i spill når entreprenører regner på anbud for de store byggherrene. Derfor er det ekstra viktig at Nye Veier treffer planken når de setter makspris i konkurransene, mener Implenia-sjef Audun Aaland.
bygg.no 12.11.20 
To nye kontrakter for E18 Vestkorridoren er lyst ut
Nå er det klart for enda et av større oppdragene i Vestkorridoren: Blant annet skal 176.000 kubikkmeter løsmasser graves ut.
veier24.no 12.11.20 
Lyser ut E6 Helgelandsvegen
Statens vegvesen har offentliggjort og lyst ut kontrakten på å bygge den første delen av ny E6 gjennom Helgeland sør.
bygg.no 11.11.20 
Planprogrammet for E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle er godkjent
Kommunal – og Moderniseringsdepartementet har no fastsett planprogrammet for prosjektet. Det inneber at forslag til reguleringsplan for strekninga kan gå til vidare behandling.
nrk.no 11.11.20 
Hæhre vil raskt i gang på E16 Kvamskleiva
For å sikre god framdrift er Hæhre opptatt av å komme raskt i gang fra vest.
tungt.no 10.11.20 
Scroll to Top