Stopp for Lysaker–Asker: Vil Dale sette E18 i spill?

De som kjemper mot E18 er dømt til å tape, sier samferdselsminister Jon Dale til Aftenposten. Likevel stopper han arbeidet og forsinker  utbyggingen med et par år, påfører store ekstrakostnader – og setter prosjektet i spill, skriver Stein Fyksen (bildet).

Av Stein Fyksen, styremedlem OBV,  tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen og plandirektør i Vegdirektoratet

Arbeidet med eiendomserverv og prosjektering av E18 i Bærum har pågått i flere år med bevilgninger over statsbudsjettet. Reguleringsplanen Lysaker–Ramstadsletta er for lengst vedtatt. Dessverre har det vært mye fram og tilbake om prosjektets første etappe skulle fram til Strand, eller om det skulle gå til Ramstadsletta. Dette har allerede har ført til forsinkelser. E18 i Bærum er et komplisert prosjekt som krever store ressurser til planlegging som grunnlag for gjennomføring. Kostnadene er anslått til ca. 14 milliarder kroner. Prosjektet er viktig for å bedre alle typer transport i området. Ikke minst gjelder dette forholdene for kollektiv- og gang/sykkeltrafikken. Og for Bærum er ny E18 et formidabelt miljøtiltak. Men også for biltrafikken bedres fremkommeligheten. Planene var at anleggsarbeidene skulle starte høsten 2019.

Plutselig kommer det en beslutning fra samferdselsminister Jon Georg Dale om at arbeidet med prosjekteringen skal stanses. Begrunnelsen er at prosjektet har et merforbruk i forhold til budsjettet. Det kan sikkert holde som en formell begrunnelse. Statens vegvesen er kjent for å ha en god budsjettdisiplin, og det har etter alt å dømme vært klart over lengre tid at det lå an til et merforbruk. Dette kom neppe som noen overraskelse. Det burde ikke vært veldig vanskelig å finne en løsning på dette om man hadde villet. Her virker det som at statsråden har vært en smule rask til å «gripe revolveren».

Konsekvensen av dette er at en godt etablert prosjektorganisasjon hos Statens vegvesen mer eller mindre må legges ned. I tillegg må godt og vel 100 ingeniører hos tekniske rådgivere finne annet arbeid. Dette koster. Men ikke minst går viktig kompetanse ut av prosjektet. Dette koster enda mer.

Det er nærliggende å forstå Dales beslutning slik at han vil sette hele prosjektet i spill. Så beroliger statsråden i et intervju i Aftenposten 1.februar 2019. Her kommer han med følgende utsagn: «De som kjemper mot E18 er dømt til å tape». Jeg håper han får rett i det. Det eneste statsråden i så fall har oppnådd er å utsette prosjektet med et par år, samt å påføre det unødige ekstrakostnader. Dette er ikke mye å være stolt av.

Det statsråd Dale tydeliggjør ved sitt vedtak er at Statens vegvesen ikke har de forhold å arbeide under som etaten burde ha. Han bør ta en skikkelig gjennomgang av rammebetingelsene, og sørge for at disse blir slik at Statens vegvesen kan arbeide effektivt. Det er politisk uansvarlig at etaten beviselig må arbeide under forutsetninger som hindrer effektivitet. Det jeg trekker fram her er bare ett eksempel.

For E18s del er det bare å håpe at feilen rettes opp i Revidert budsjett til våren, og at bompengeproposisjonen kommer fram raskt, slik at skaden gjøres minst mulig.

Artikkelen er også publisert i Budstikka 26.02.19

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Endelig åpnes problemtunnel i Valdres – setter sluttstrek for milliardutbyggingen E16 Filefjell
23. september åpner Rødølstunnelen på delstrekningen mellom Øye-Eidsbru på E16 Filefjell. Da er den ti år lange E16 Filefjell-utbyggingen til 3,5 milliarder kroner fullført.
bygg.no 04.09.20 
Veidekke overleverte deler av ny E39 Svegatjørn – Rådal til Vegvesenet
Mandag 31. august ble den sørlige delen av ny E39 mellom Bergen og Os overlevert fra Veidekke til Statens vegvesen.
bygg.no 04.09.20 
Planarbeidet på K5 Arna-Stanghelle held fram
Samferdsledepartementet har endeleg sagt ja til at K5-prosjektet Arna-Stanghelle kan planleggjast vidare innanfor kostnadsramma som prosjektleiinga har bede om, nemleg 25 milliardar kroner.
vaksdalposten.no 04.09.20
Datatilsynet ut mot Statens vegvesen: Får kjempebot for ulovlig overvåking
Datatilsynet har ilagt Statens vegvesen et overtredelsesgebyr på 400.000 kroner for å ha drevet ulovlig overvåking.
motor.no 03.09.20 
MDG og Ap i strid om E6: – De har solgt skinnet lenge før noen har observert bjørn
Miljøpartiet De Grønne gikk i strupen på samarbeidspartner Ap i debatten i Trondheim bystyre om ny E6. Ap hevdet på forhånd at det var enighet mellom de fire samarbeidspartiene, men det ble avvist av MDG .
nrk.no 03.09.20 
Åpner ny E6: – Sannsynligvis norgesrekord i veibygging
Ny E6 på Helgeland er ferdig ett år før tida. Prosjektlederen mener det aldri har blitt bygd så mye vei så fort i Norge før.
nrk.no 03.09.20 
Scroll to Top