Stopp for Lysaker–Asker: Vil Dale sette E18 i spill?

De som kjemper mot E18 er dømt til å tape, sier samferdselsminister Jon Dale til Aftenposten. Likevel stopper han arbeidet og forsinker  utbyggingen med et par år, påfører store ekstrakostnader – og setter prosjektet i spill, skriver Stein Fyksen (bildet).

Av Stein Fyksen, styremedlem OBV,  tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen og plandirektør i Vegdirektoratet

Arbeidet med eiendomserverv og prosjektering av E18 i Bærum har pågått i flere år med bevilgninger over statsbudsjettet. Reguleringsplanen Lysaker–Ramstadsletta er for lengst vedtatt. Dessverre har det vært mye fram og tilbake om prosjektets første etappe skulle fram til Strand, eller om det skulle gå til Ramstadsletta. Dette har allerede har ført til forsinkelser. E18 i Bærum er et komplisert prosjekt som krever store ressurser til planlegging som grunnlag for gjennomføring. Kostnadene er anslått til ca. 14 milliarder kroner. Prosjektet er viktig for å bedre alle typer transport i området. Ikke minst gjelder dette forholdene for kollektiv- og gang/sykkeltrafikken. Og for Bærum er ny E18 et formidabelt miljøtiltak. Men også for biltrafikken bedres fremkommeligheten. Planene var at anleggsarbeidene skulle starte høsten 2019.

Plutselig kommer det en beslutning fra samferdselsminister Jon Georg Dale om at arbeidet med prosjekteringen skal stanses. Begrunnelsen er at prosjektet har et merforbruk i forhold til budsjettet. Det kan sikkert holde som en formell begrunnelse. Statens vegvesen er kjent for å ha en god budsjettdisiplin, og det har etter alt å dømme vært klart over lengre tid at det lå an til et merforbruk. Dette kom neppe som noen overraskelse. Det burde ikke vært veldig vanskelig å finne en løsning på dette om man hadde villet. Her virker det som at statsråden har vært en smule rask til å «gripe revolveren».

Konsekvensen av dette er at en godt etablert prosjektorganisasjon hos Statens vegvesen mer eller mindre må legges ned. I tillegg må godt og vel 100 ingeniører hos tekniske rådgivere finne annet arbeid. Dette koster. Men ikke minst går viktig kompetanse ut av prosjektet. Dette koster enda mer.

Det er nærliggende å forstå Dales beslutning slik at han vil sette hele prosjektet i spill. Så beroliger statsråden i et intervju i Aftenposten 1.februar 2019. Her kommer han med følgende utsagn: «De som kjemper mot E18 er dømt til å tape». Jeg håper han får rett i det. Det eneste statsråden i så fall har oppnådd er å utsette prosjektet med et par år, samt å påføre det unødige ekstrakostnader. Dette er ikke mye å være stolt av.

Det statsråd Dale tydeliggjør ved sitt vedtak er at Statens vegvesen ikke har de forhold å arbeide under som etaten burde ha. Han bør ta en skikkelig gjennomgang av rammebetingelsene, og sørge for at disse blir slik at Statens vegvesen kan arbeide effektivt. Det er politisk uansvarlig at etaten beviselig må arbeide under forutsetninger som hindrer effektivitet. Det jeg trekker fram her er bare ett eksempel.

For E18s del er det bare å håpe at feilen rettes opp i Revidert budsjett til våren, og at bompengeproposisjonen kommer fram raskt, slik at skaden gjøres minst mulig.

Artikkelen er også publisert i Budstikka 26.02.19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Statens vegvesen: Vi gir mer gass i arbeidet med ny riksvei 4
Statens vegvesen tilbakeviser at veietaten vil droppe arbeidet med å bygge og planlegge ny riksvei 4. – Tvert imot gir vi nå mer gass på arbeidet for å videreføre byggearbeidet på riksvei 4 Hadeland. Samtidig går vi videre med å planlegge ny riksvei, sier vegvesendirektørene Kjell Inge Davik og Per Morten Lund.
bygg.no 30.03.20 
Stortings-topp ber fylkene gi korona-gass: – Dette vil være kjempeviktig for næringslivet
Mener fylkene nå må sette fortgang i byggeprosjekter og vedlikehold av vei.
nettavisen.no 30.03.20
Nye Veier starter stort planarbeid for E6 Øyer – Otta
Nye Veier har denne uken gått ut med en stor anbudskonkurranse med oppdrag som skal tilrettelegge for videre utbygging av E6 gjennom Gudbrandsdalen. Oppdragene dekker blant annet planleggingsoppgaver på delstrekningene Øyer – Frya og Sjoa - Otta.
bygg.no 29.03.20 
AF Gruppen signerte fire milliarders kontrakt digitalt – bygger 23 kilometer firefeltsvei for Nye Veier
Nye Veier AS har i dag signert kontrakt med AF Gruppen for å utvikle og regulere 23 kilometer med firefelts motorvei fra Roterud i Gjøvik Kommune til Storhove i Lillehammer Kommune, med intensjon om å bygge. Kontrakten har en total utbyggingsverdi på 3,9 milliarder kroner.
bygg.no 27.03.20
Nye Veier med tiltakspakke til markedet – vurderer å dele opp i mindre kontrakter
Nye Veier går i dialog med entreprenør- og rådgiverbransjen for å legge til rette for en rekke tiltak som skal sørge for å holde hjulene i gang og bedre likviditeten til leverandørene. – Vi er tjent med leverandører som er sterke og oppegående etter koronakrisen, sier administrerende direktør Anette Aanesland.
bygg.no 27.03.20 
Plan for Ringeriksbanen og ny E16 er vedtatt
Den statlige reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16 Høgkastet-Hønefoss er vedtatt. Det vil korte turen med Bergensbanen med nesten én time.
bygg.no 27.03.20 
Rull til toppen