Stopp for Lysaker–Asker: Vil Dale sette E18 i spill?

De som kjemper mot E18 er dømt til å tape, sier samferdselsminister Jon Dale til Aftenposten. Likevel stopper han arbeidet og forsinker  utbyggingen med et par år, påfører store ekstrakostnader – og setter prosjektet i spill, skriver Stein Fyksen (bildet).

Av Stein Fyksen, styremedlem OBV,  tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen og plandirektør i Vegdirektoratet

Arbeidet med eiendomserverv og prosjektering av E18 i Bærum har pågått i flere år med bevilgninger over statsbudsjettet. Reguleringsplanen Lysaker–Ramstadsletta er for lengst vedtatt. Dessverre har det vært mye fram og tilbake om prosjektets første etappe skulle fram til Strand, eller om det skulle gå til Ramstadsletta. Dette har allerede har ført til forsinkelser. E18 i Bærum er et komplisert prosjekt som krever store ressurser til planlegging som grunnlag for gjennomføring. Kostnadene er anslått til ca. 14 milliarder kroner. Prosjektet er viktig for å bedre alle typer transport i området. Ikke minst gjelder dette forholdene for kollektiv- og gang/sykkeltrafikken. Og for Bærum er ny E18 et formidabelt miljøtiltak. Men også for biltrafikken bedres fremkommeligheten. Planene var at anleggsarbeidene skulle starte høsten 2019.

Plutselig kommer det en beslutning fra samferdselsminister Jon Georg Dale om at arbeidet med prosjekteringen skal stanses. Begrunnelsen er at prosjektet har et merforbruk i forhold til budsjettet. Det kan sikkert holde som en formell begrunnelse. Statens vegvesen er kjent for å ha en god budsjettdisiplin, og det har etter alt å dømme vært klart over lengre tid at det lå an til et merforbruk. Dette kom neppe som noen overraskelse. Det burde ikke vært veldig vanskelig å finne en løsning på dette om man hadde villet. Her virker det som at statsråden har vært en smule rask til å «gripe revolveren».

Konsekvensen av dette er at en godt etablert prosjektorganisasjon hos Statens vegvesen mer eller mindre må legges ned. I tillegg må godt og vel 100 ingeniører hos tekniske rådgivere finne annet arbeid. Dette koster. Men ikke minst går viktig kompetanse ut av prosjektet. Dette koster enda mer.

Det er nærliggende å forstå Dales beslutning slik at han vil sette hele prosjektet i spill. Så beroliger statsråden i et intervju i Aftenposten 1.februar 2019. Her kommer han med følgende utsagn: «De som kjemper mot E18 er dømt til å tape». Jeg håper han får rett i det. Det eneste statsråden i så fall har oppnådd er å utsette prosjektet med et par år, samt å påføre det unødige ekstrakostnader. Dette er ikke mye å være stolt av.

Det statsråd Dale tydeliggjør ved sitt vedtak er at Statens vegvesen ikke har de forhold å arbeide under som etaten burde ha. Han bør ta en skikkelig gjennomgang av rammebetingelsene, og sørge for at disse blir slik at Statens vegvesen kan arbeide effektivt. Det er politisk uansvarlig at etaten beviselig må arbeide under forutsetninger som hindrer effektivitet. Det jeg trekker fram her er bare ett eksempel.

For E18s del er det bare å håpe at feilen rettes opp i Revidert budsjett til våren, og at bompengeproposisjonen kommer fram raskt, slik at skaden gjøres minst mulig.

Artikkelen er også publisert i Budstikka 26.02.19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette er Norges 10 verste veier
Norges 10 verste veier ble kåret av NRK i 2018 ved hjelp av publikum og en fagjury hvor NAF, Trygg Trafikk og Norges Lastebileier-Forbund var representert.
motor.no 09.11.19 
Her går det nesten galt – og nå raser debatten om «dødstrailerne»
Dårlig skodde vogntog på krevende norske veger. Men debatten om farlige trailere handler om flere ting enn det. Her er seks av utfordringene, og hvilke mulige løsninger som finnes.
nrk.no 09.11.19 
Transportøkonomiske beregninger er blitt viktigere for samferdsel i Norge
Resultatene fra omfattende vitenskapelige beregningsmodeller gir et bedre grunnlag for å kunne fatte beslutninger i store samferdselsprosjekter.
forskning.no 08.11.19 
Regjeringa vil gje fylka 1,2 milliardar for fylkesvegansvar
Fredag foreslo Samferdselsdepartementet eit tillegg på 1,2 milliardar kroner i statsbudsjettet for 2020. Pengane skal gå til å utruste fylkeskommunane i overtakinga av administrasjonsansvaret for fylkesvegane etter Statens vegvesen.
nationen.no 08.11.19 
Solvik-Olsen i podkast: Blir kontraktene så store at bare de store europeiske kan ta dem, da bør bremsene på
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det finnes en grense for hvor stor en veikontrakt bør være. Men han vil ikke sette to streker under hva som er det riktige svaret.
bygg.no 08.11.19 
Rogfast tidligst ferdig i 2029
Blir 18 måneder forsinket.
tu.no 08.11.19