Stopp for Lysaker–Asker: Vil Dale sette E18 i spill?

De som kjemper mot E18 er dømt til å tape, sier samferdselsminister Jon Dale til Aftenposten. Likevel stopper han arbeidet og forsinker  utbyggingen med et par år, påfører store ekstrakostnader – og setter prosjektet i spill, skriver Stein Fyksen (bildet).

Av Stein Fyksen, styremedlem OBV,  tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen og plandirektør i Vegdirektoratet

Arbeidet med eiendomserverv og prosjektering av E18 i Bærum har pågått i flere år med bevilgninger over statsbudsjettet. Reguleringsplanen Lysaker–Ramstadsletta er for lengst vedtatt. Dessverre har det vært mye fram og tilbake om prosjektets første etappe skulle fram til Strand, eller om det skulle gå til Ramstadsletta. Dette har allerede har ført til forsinkelser. E18 i Bærum er et komplisert prosjekt som krever store ressurser til planlegging som grunnlag for gjennomføring. Kostnadene er anslått til ca. 14 milliarder kroner. Prosjektet er viktig for å bedre alle typer transport i området. Ikke minst gjelder dette forholdene for kollektiv- og gang/sykkeltrafikken. Og for Bærum er ny E18 et formidabelt miljøtiltak. Men også for biltrafikken bedres fremkommeligheten. Planene var at anleggsarbeidene skulle starte høsten 2019.

Plutselig kommer det en beslutning fra samferdselsminister Jon Georg Dale om at arbeidet med prosjekteringen skal stanses. Begrunnelsen er at prosjektet har et merforbruk i forhold til budsjettet. Det kan sikkert holde som en formell begrunnelse. Statens vegvesen er kjent for å ha en god budsjettdisiplin, og det har etter alt å dømme vært klart over lengre tid at det lå an til et merforbruk. Dette kom neppe som noen overraskelse. Det burde ikke vært veldig vanskelig å finne en løsning på dette om man hadde villet. Her virker det som at statsråden har vært en smule rask til å «gripe revolveren».

Konsekvensen av dette er at en godt etablert prosjektorganisasjon hos Statens vegvesen mer eller mindre må legges ned. I tillegg må godt og vel 100 ingeniører hos tekniske rådgivere finne annet arbeid. Dette koster. Men ikke minst går viktig kompetanse ut av prosjektet. Dette koster enda mer.

Det er nærliggende å forstå Dales beslutning slik at han vil sette hele prosjektet i spill. Så beroliger statsråden i et intervju i Aftenposten 1.februar 2019. Her kommer han med følgende utsagn: «De som kjemper mot E18 er dømt til å tape». Jeg håper han får rett i det. Det eneste statsråden i så fall har oppnådd er å utsette prosjektet med et par år, samt å påføre det unødige ekstrakostnader. Dette er ikke mye å være stolt av.

Det statsråd Dale tydeliggjør ved sitt vedtak er at Statens vegvesen ikke har de forhold å arbeide under som etaten burde ha. Han bør ta en skikkelig gjennomgang av rammebetingelsene, og sørge for at disse blir slik at Statens vegvesen kan arbeide effektivt. Det er politisk uansvarlig at etaten beviselig må arbeide under forutsetninger som hindrer effektivitet. Det jeg trekker fram her er bare ett eksempel.

For E18s del er det bare å håpe at feilen rettes opp i Revidert budsjett til våren, og at bompengeproposisjonen kommer fram raskt, slik at skaden gjøres minst mulig.

Artikkelen er også publisert i Budstikka 26.02.19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Motstanden mot flytebru og Romsdalsaksen er ren feigheit
Både Høgre og Ap vil ikkje høyre snakk om flytebruer og Romsdalsaksen, og dette er rein feigheit – for dei fryktar svaret.
tk.no 26.06.19 
Disse skal konkurrere om å bygge 23 km motorvei
Fire søkere går videre i konkurransen om å bygge ny E6 mellom Roterud og Storhove langs Mjøsa for Nye Veier. Kontrakten har en antatt verdi på 3,7 mrd. kroner.
at.no 26.06.19 
E18 Tvedestrand-Arendal
30 måneder etter at AF Anlegg startet byggingen av 22 kilometer firefelts E18 mellom Tvedestrand og Arendal kan Nye Veier åpne sitt første motorveiprosjekt.
bygg.no 25.06.19 
Her er veien politikerne ønsker seg. Den koster sju milliarder og er lengre enn veien innbyggerne har i dag
Den planlagte kystriksveien ligger an til å bli lengre enn dagens riksvei og koste omtrent sju milliarder kroner.
ifinnmark.no 25.06.19 
Nye Veier sparer milliarder på veibygging – gir lavere bompenger
Selskapet Nye veier fikk 148 milliarder kroner for å bygge 530 kilometer motorvei mer effektivt. Nå viser deres egne beregninger at de kommer i mål 25 milliarder billigere enn ventet.
vg.no 25.06.19 
Eit desentralisert Statens vegvesen for framtida
- Statens vegvesen gjennomgår store endringar for å tilpasse seg framtidas arbeidsoppgåver. Dagens regioninndeling vert bytta ut med divisjonar med ansvar for ulike fagfelt. No har vi avgjort kvar hovudkontora for dei nye fagdivisjonane skal ligge. Vi følger Statens vegvesens eige forslag om lokalisering i Arendal, Bergen, Tromsø, Trondheim, Drammen og Moss. Med dette gjennomfører vi ei av dei største utflyttingane av statlege arbeidsplassar frå Oslo på mange år, og sørger med det for at Statens vegvesen er til stades i heile landet, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.
ntbinfo.no 24.06.19