Betal for to, få én!

Ringebu–Otta: Det må betales avgifter for en vei på ca. 65 km, mens man nyter godt av kun ca. 33 km. Du betaler for to, og får én. Kart: Statens vegvesen

Vi kan lese at bompengeselskapet for utbygging av E6 i Midt-Gudbrandsdalen sliter med å betjene lånet som er tatt opp for å delfinansiere bygging av strekningen E6 Frya–Sjoa (etappe 1). Årsaken er at en større del av trafikken enn beregnet følger gamle E6. Og dermed blir det mindre trafikk enn forutsatt på den nye veien. For åbøte på dette synes det å ligge an til at bomtakstene skal forhøyes. Alternativet er å forlenge bompengeperioden. Spørsmålet blir, hva er det som har gått galt, og hva kan gjøres?

Av Stein Fyksen, styremedlem i Organisasjonen Bedre veie, tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen

Det er i hvert fall én forutsetning som har sviktet. Det som låtil grunn for beregningene av trafikk og bompengeinntekter var at strekningene Ringebu (Elstad)–Frya og Sjoa–Otta (etappe 2) skulle bygges rett etter at etappe 1 var klar. Altså kontinuerlig, helhetlig og effektiv utbygging. Deretter skulle takstene vi i dag betaler for å kjøre etappe 1 (33 km) fordeles på den samlede strekningen Ringebu (Elstad)–Otta (ca. 55 km). Det betyr at bompengetakstene i dagens fire bomstasjoner ville blitt redusert med ca. en tredjedel. Det vi gjør i dag er, for å si det litt enkelt: vi betaler for to, og får én. Vanligvis er ikke det akseptabelt.

Det er åpenbart at med en kontinuerlig utbygging av etappe 1 og 2, ville det blitt mere trafikk på ny E6, og mindre på de lokale veiene. Og mere trafikk på ny E6 ville gitt større inntekter. Det var altså denne forutsetningen som lå til grunn for å beregne inntekter for å betjene lånet med en nedbetalingstid på 15 år. Og så var det forutsatt at staten fullt ut skulle dekke kostnadene med utbygging av etappe 2. Jeg håper at i hvert fall denne forutsetningen holder.

Dersom bomtakstene økes i de fire bomstasjonene mellom Frya og Sjoa, er det ikke gitt at inntektene øker tilstrekkelig. Vi får håpe at det ikke går så galt at fylkets garantiansvar for bompengelånet må tas i bruk.

Nye Veier AS vil nå overta ansvaret for videre utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, inklusive strekningene på etappe 2 i Ringebu og Sel. Disse strekningene er med i gjeldende NTP, om enn altfor langt fram i tid. Så får vi håpeat strekningene på etappe 2 vil få tidlig prioritet innenfor Nye Veiers AS sin prosjektportefølje.

Innlegget er også publisert i GD 13.03.19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Motstanden mot flytebru og Romsdalsaksen er ren feigheit
Både Høgre og Ap vil ikkje høyre snakk om flytebruer og Romsdalsaksen, og dette er rein feigheit – for dei fryktar svaret.
tk.no 26.06.19 
Disse skal konkurrere om å bygge 23 km motorvei
Fire søkere går videre i konkurransen om å bygge ny E6 mellom Roterud og Storhove langs Mjøsa for Nye Veier. Kontrakten har en antatt verdi på 3,7 mrd. kroner.
at.no 26.06.19 
E18 Tvedestrand-Arendal
30 måneder etter at AF Anlegg startet byggingen av 22 kilometer firefelts E18 mellom Tvedestrand og Arendal kan Nye Veier åpne sitt første motorveiprosjekt.
bygg.no 25.06.19 
Her er veien politikerne ønsker seg. Den koster sju milliarder og er lengre enn veien innbyggerne har i dag
Den planlagte kystriksveien ligger an til å bli lengre enn dagens riksvei og koste omtrent sju milliarder kroner.
ifinnmark.no 25.06.19 
Nye Veier sparer milliarder på veibygging – gir lavere bompenger
Selskapet Nye veier fikk 148 milliarder kroner for å bygge 530 kilometer motorvei mer effektivt. Nå viser deres egne beregninger at de kommer i mål 25 milliarder billigere enn ventet.
vg.no 25.06.19 
Eit desentralisert Statens vegvesen for framtida
- Statens vegvesen gjennomgår store endringar for å tilpasse seg framtidas arbeidsoppgåver. Dagens regioninndeling vert bytta ut med divisjonar med ansvar for ulike fagfelt. No har vi avgjort kvar hovudkontora for dei nye fagdivisjonane skal ligge. Vi følger Statens vegvesens eige forslag om lokalisering i Arendal, Bergen, Tromsø, Trondheim, Drammen og Moss. Med dette gjennomfører vi ei av dei største utflyttingane av statlege arbeidsplassar frå Oslo på mange år, og sørger med det for at Statens vegvesen er til stades i heile landet, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.
ntbinfo.no 24.06.19