Betal for to, få én!

Ringebu–Otta: Det må betales avgifter for en vei på ca. 65 km, mens man nyter godt av kun ca. 33 km. Du betaler for to, og får én. Kart: Statens vegvesen

Vi kan lese at bompengeselskapet for utbygging av E6 i Midt-Gudbrandsdalen sliter med å betjene lånet som er tatt opp for å delfinansiere bygging av strekningen E6 Frya–Sjoa (etappe 1). Årsaken er at en større del av trafikken enn beregnet følger gamle E6. Og dermed blir det mindre trafikk enn forutsatt på den nye veien. For åbøte på dette synes det å ligge an til at bomtakstene skal forhøyes. Alternativet er å forlenge bompengeperioden. Spørsmålet blir, hva er det som har gått galt, og hva kan gjøres?

Av Stein Fyksen, styremedlem i Organisasjonen Bedre veie, tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen

Det er i hvert fall én forutsetning som har sviktet. Det som låtil grunn for beregningene av trafikk og bompengeinntekter var at strekningene Ringebu (Elstad)–Frya og Sjoa–Otta (etappe 2) skulle bygges rett etter at etappe 1 var klar. Altså kontinuerlig, helhetlig og effektiv utbygging. Deretter skulle takstene vi i dag betaler for å kjøre etappe 1 (33 km) fordeles på den samlede strekningen Ringebu (Elstad)–Otta (ca. 55 km). Det betyr at bompengetakstene i dagens fire bomstasjoner ville blitt redusert med ca. en tredjedel. Det vi gjør i dag er, for å si det litt enkelt: vi betaler for to, og får én. Vanligvis er ikke det akseptabelt.

Det er åpenbart at med en kontinuerlig utbygging av etappe 1 og 2, ville det blitt mere trafikk på ny E6, og mindre på de lokale veiene. Og mere trafikk på ny E6 ville gitt større inntekter. Det var altså denne forutsetningen som lå til grunn for å beregne inntekter for å betjene lånet med en nedbetalingstid på 15 år. Og så var det forutsatt at staten fullt ut skulle dekke kostnadene med utbygging av etappe 2. Jeg håper at i hvert fall denne forutsetningen holder.

Dersom bomtakstene økes i de fire bomstasjonene mellom Frya og Sjoa, er det ikke gitt at inntektene øker tilstrekkelig. Vi får håpe at det ikke går så galt at fylkets garantiansvar for bompengelånet må tas i bruk.

Nye Veier AS vil nå overta ansvaret for videre utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, inklusive strekningene på etappe 2 i Ringebu og Sel. Disse strekningene er med i gjeldende NTP, om enn altfor langt fram i tid. Så får vi håpeat strekningene på etappe 2 vil få tidlig prioritet innenfor Nye Veiers AS sin prosjektportefølje.

Innlegget er også publisert i GD 13.03.19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette er Norges 10 verste veier
Norges 10 verste veier ble kåret av NRK i 2018 ved hjelp av publikum og en fagjury hvor NAF, Trygg Trafikk og Norges Lastebileier-Forbund var representert.
motor.no 09.11.19 
Her går det nesten galt – og nå raser debatten om «dødstrailerne»
Dårlig skodde vogntog på krevende norske veger. Men debatten om farlige trailere handler om flere ting enn det. Her er seks av utfordringene, og hvilke mulige løsninger som finnes.
nrk.no 09.11.19 
Transportøkonomiske beregninger er blitt viktigere for samferdsel i Norge
Resultatene fra omfattende vitenskapelige beregningsmodeller gir et bedre grunnlag for å kunne fatte beslutninger i store samferdselsprosjekter.
forskning.no 08.11.19 
Regjeringa vil gje fylka 1,2 milliardar for fylkesvegansvar
Fredag foreslo Samferdselsdepartementet eit tillegg på 1,2 milliardar kroner i statsbudsjettet for 2020. Pengane skal gå til å utruste fylkeskommunane i overtakinga av administrasjonsansvaret for fylkesvegane etter Statens vegvesen.
nationen.no 08.11.19 
Solvik-Olsen i podkast: Blir kontraktene så store at bare de store europeiske kan ta dem, da bør bremsene på
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det finnes en grense for hvor stor en veikontrakt bør være. Men han vil ikke sette to streker under hva som er det riktige svaret.
bygg.no 08.11.19 
Rogfast tidligst ferdig i 2029
Blir 18 måneder forsinket.
tu.no 08.11.19