Betal for to, få én!

Ringebu–Otta: Det må betales avgifter for en vei på ca. 65 km, mens man nyter godt av kun ca. 33 km. Du betaler for to, og får én. Kart: Statens vegvesen

Vi kan lese at bompengeselskapet for utbygging av E6 i Midt-Gudbrandsdalen sliter med å betjene lånet som er tatt opp for å delfinansiere bygging av strekningen E6 Frya–Sjoa (etappe 1). Årsaken er at en større del av trafikken enn beregnet følger gamle E6. Og dermed blir det mindre trafikk enn forutsatt på den nye veien. For åbøte på dette synes det å ligge an til at bomtakstene skal forhøyes. Alternativet er å forlenge bompengeperioden. Spørsmålet blir, hva er det som har gått galt, og hva kan gjøres?

Av Stein Fyksen, styremedlem i Organisasjonen Bedre veie, tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen

Det er i hvert fall én forutsetning som har sviktet. Det som låtil grunn for beregningene av trafikk og bompengeinntekter var at strekningene Ringebu (Elstad)–Frya og Sjoa–Otta (etappe 2) skulle bygges rett etter at etappe 1 var klar. Altså kontinuerlig, helhetlig og effektiv utbygging. Deretter skulle takstene vi i dag betaler for å kjøre etappe 1 (33 km) fordeles på den samlede strekningen Ringebu (Elstad)–Otta (ca. 55 km). Det betyr at bompengetakstene i dagens fire bomstasjoner ville blitt redusert med ca. en tredjedel. Det vi gjør i dag er, for å si det litt enkelt: vi betaler for to, og får én. Vanligvis er ikke det akseptabelt.

Det er åpenbart at med en kontinuerlig utbygging av etappe 1 og 2, ville det blitt mere trafikk på ny E6, og mindre på de lokale veiene. Og mere trafikk på ny E6 ville gitt større inntekter. Det var altså denne forutsetningen som lå til grunn for å beregne inntekter for å betjene lånet med en nedbetalingstid på 15 år. Og så var det forutsatt at staten fullt ut skulle dekke kostnadene med utbygging av etappe 2. Jeg håper at i hvert fall denne forutsetningen holder.

Dersom bomtakstene økes i de fire bomstasjonene mellom Frya og Sjoa, er det ikke gitt at inntektene øker tilstrekkelig. Vi får håpe at det ikke går så galt at fylkets garantiansvar for bompengelånet må tas i bruk.

Nye Veier AS vil nå overta ansvaret for videre utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, inklusive strekningene på etappe 2 i Ringebu og Sel. Disse strekningene er med i gjeldende NTP, om enn altfor langt fram i tid. Så får vi håpeat strekningene på etappe 2 vil få tidlig prioritet innenfor Nye Veiers AS sin prosjektportefølje.

Innlegget er også publisert i GD 13.03.19

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

– Vi vet hva som redder liv i trafikken
Norge er best i verden på trafikksikkerhet. Likevel er det for mange som dør på norske veier. I mars omkom fjorten og i april åtte mennesker på norske veier. I den første uken av mai har vi hatt flere alvorlige ulykker og to dødsfall på motorsykkel. I løpet av årets fire første måneder har 29 mistet livet på veiene. Dette er urovekkende.
10.05.24 fjordingen.no
Staten håvet inn oer én milliard kroner i trafikkbøter i 2023: – Strider mot den alminnelige rettsoppfatning
En økning på 18,2 prosent sammenlignet med 2021.
08.05.24 inyheter.no
Køkaos i Oslo: Koster 1,2 millioner i minuttet
Køene i og rundt Oslo koster 16 millioner kroner om dagen for bilistene i tapt tid. Bare ett minutt mer i kø øker kostnaden med 1,2 millioner kroner. – Trengsel har en høy pris. Kostnaden for samfunnet blir store når køene vokser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
06.05.24 samferdselinfra.no
Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltene
Har du elbil og kjører i kollektivfeltene? Fra 6. mai har du ikke lenger adgang til det.
05.05.24 vegvesen.no
Byggestart utsatt til 2025 for Ølen-Etne
Utvidelsen og oppgraderingen av E134 mellom Ølen og Mørkelikrysset i Etne blir nå tidligst igangsatt første halvår 2025.
04.05.24 radioh.no
Kraftig utsettelse av nye E18
Nye E18 fra Gjerstad til Tvedestrand utsettes kraftig, skriver Tvedestrandsposten.
02.05.24 nrk.no
Scroll to Top