Betal for to, få én!

Ringebu–Otta: Det må betales avgifter for en vei på ca. 65 km, mens man nyter godt av kun ca. 33 km. Du betaler for to, og får én. Kart: Statens vegvesen

Vi kan lese at bompengeselskapet for utbygging av E6 i Midt-Gudbrandsdalen sliter med å betjene lånet som er tatt opp for å delfinansiere bygging av strekningen E6 Frya–Sjoa (etappe 1). Årsaken er at en større del av trafikken enn beregnet følger gamle E6. Og dermed blir det mindre trafikk enn forutsatt på den nye veien. For åbøte på dette synes det å ligge an til at bomtakstene skal forhøyes. Alternativet er å forlenge bompengeperioden. Spørsmålet blir, hva er det som har gått galt, og hva kan gjøres?

Av Stein Fyksen, styremedlem i Organisasjonen Bedre veie, tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen

Det er i hvert fall én forutsetning som har sviktet. Det som låtil grunn for beregningene av trafikk og bompengeinntekter var at strekningene Ringebu (Elstad)–Frya og Sjoa–Otta (etappe 2) skulle bygges rett etter at etappe 1 var klar. Altså kontinuerlig, helhetlig og effektiv utbygging. Deretter skulle takstene vi i dag betaler for å kjøre etappe 1 (33 km) fordeles på den samlede strekningen Ringebu (Elstad)–Otta (ca. 55 km). Det betyr at bompengetakstene i dagens fire bomstasjoner ville blitt redusert med ca. en tredjedel. Det vi gjør i dag er, for å si det litt enkelt: vi betaler for to, og får én. Vanligvis er ikke det akseptabelt.

Det er åpenbart at med en kontinuerlig utbygging av etappe 1 og 2, ville det blitt mere trafikk på ny E6, og mindre på de lokale veiene. Og mere trafikk på ny E6 ville gitt større inntekter. Det var altså denne forutsetningen som lå til grunn for å beregne inntekter for å betjene lånet med en nedbetalingstid på 15 år. Og så var det forutsatt at staten fullt ut skulle dekke kostnadene med utbygging av etappe 2. Jeg håper at i hvert fall denne forutsetningen holder.

Dersom bomtakstene økes i de fire bomstasjonene mellom Frya og Sjoa, er det ikke gitt at inntektene øker tilstrekkelig. Vi får håpe at det ikke går så galt at fylkets garantiansvar for bompengelånet må tas i bruk.

Nye Veier AS vil nå overta ansvaret for videre utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, inklusive strekningene på etappe 2 i Ringebu og Sel. Disse strekningene er med i gjeldende NTP, om enn altfor langt fram i tid. Så får vi håpeat strekningene på etappe 2 vil få tidlig prioritet innenfor Nye Veiers AS sin prosjektportefølje.

Innlegget er også publisert i GD 13.03.19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

– Må trekke frem alle de gode konkrete eksemplene
Det er spennende, nesten litt historisk, at Norges nest største næring nå så tydelig er i gang med en satsing for å nå felles mål, sier Kjell Kvarekvål, direktør markedskommunikasjon JM Norge.
bygg.no 15.05.19
Bompenge-krig: – Støre seiler under falsk flagg
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen går til frontalangrep på Jonas Gahr Støres uttalelser om usosiale bompenger.
nettavisen.no 15.05.19
Nå får 3 000 fylkesveger nye nummer
Hver dag fram til august vil en eller flere fylkesveger få nye vegnummer. Skal du jobbe på eller med veg, bør du dobbeltsjekke vegreferansen før du starter.
vegnett.no 14.05.19
Revidert: Sparer 511 millioner på forsinkelse i planlegging av Ringeriksbanen
Regjeringen hanker i revidert nasjonalbudsjett for 2019 inn over en halv milliard kroner på å skyve på planleggingen av Ringeriksbanen, etter det NTB erfarer
bygg.no 14.05.19 
Aftenbladet: Bjerkreim kommune stanser ny E39 til Sørlandet
Med ni mot åtte stemmer sa kommunestyret i Bjerkreim i Rogaland mandag kveld nei til bompengefinansiering av ny E39 mellom Ålgård og Lyngdal.
bygg.no 14.05.19 
Revidert: Full fart på E18 Lysaker-Ramstadsletta og sletting av bompengegjeld
Regjeringen gir full gass på E18 på vestsiden av Oslo, og håper nå å kunne ferdigstille gigantprosjektet til 14 milliarder i 2027.
veier24.no 14.05.19