Betal for to, få én!

Ringebu–Otta: Det må betales avgifter for en vei på ca. 65 km, mens man nyter godt av kun ca. 33 km. Du betaler for to, og får én. Kart: Statens vegvesen

Vi kan lese at bompengeselskapet for utbygging av E6 i Midt-Gudbrandsdalen sliter med å betjene lånet som er tatt opp for å delfinansiere bygging av strekningen E6 Frya–Sjoa (etappe 1). Årsaken er at en større del av trafikken enn beregnet følger gamle E6. Og dermed blir det mindre trafikk enn forutsatt på den nye veien. For åbøte på dette synes det å ligge an til at bomtakstene skal forhøyes. Alternativet er å forlenge bompengeperioden. Spørsmålet blir, hva er det som har gått galt, og hva kan gjøres?

Av Stein Fyksen, styremedlem i Organisasjonen Bedre veie, tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen

Det er i hvert fall én forutsetning som har sviktet. Det som låtil grunn for beregningene av trafikk og bompengeinntekter var at strekningene Ringebu (Elstad)–Frya og Sjoa–Otta (etappe 2) skulle bygges rett etter at etappe 1 var klar. Altså kontinuerlig, helhetlig og effektiv utbygging. Deretter skulle takstene vi i dag betaler for å kjøre etappe 1 (33 km) fordeles på den samlede strekningen Ringebu (Elstad)–Otta (ca. 55 km). Det betyr at bompengetakstene i dagens fire bomstasjoner ville blitt redusert med ca. en tredjedel. Det vi gjør i dag er, for å si det litt enkelt: vi betaler for to, og får én. Vanligvis er ikke det akseptabelt.

Det er åpenbart at med en kontinuerlig utbygging av etappe 1 og 2, ville det blitt mere trafikk på ny E6, og mindre på de lokale veiene. Og mere trafikk på ny E6 ville gitt større inntekter. Det var altså denne forutsetningen som lå til grunn for å beregne inntekter for å betjene lånet med en nedbetalingstid på 15 år. Og så var det forutsatt at staten fullt ut skulle dekke kostnadene med utbygging av etappe 2. Jeg håper at i hvert fall denne forutsetningen holder.

Dersom bomtakstene økes i de fire bomstasjonene mellom Frya og Sjoa, er det ikke gitt at inntektene øker tilstrekkelig. Vi får håpe at det ikke går så galt at fylkets garantiansvar for bompengelånet må tas i bruk.

Nye Veier AS vil nå overta ansvaret for videre utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, inklusive strekningene på etappe 2 i Ringebu og Sel. Disse strekningene er med i gjeldende NTP, om enn altfor langt fram i tid. Så får vi håpeat strekningene på etappe 2 vil få tidlig prioritet innenfor Nye Veiers AS sin prosjektportefølje.

Innlegget er også publisert i GD 13.03.19

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Regjeringen går for dyr og populær løsning på gigantprosjektet
Sunnhordland jubler over budsjettlekkasjen om fergefri E39. Trasevalget gjør at Vegvesenet må spare penger på broer og tunneler i stedet for å utsette veioppgradering på Stord.
nrk.no 05.09.19 
LO, NHO, ASKO, Vectura, Ringnes, Coop og TINE vil ha disse tre dømt i retten for Bilfritt Byliv
I stevningen av Oslo kommune, som ble levert 01.09.19, hevdes det at vareleveringsforholdene fortrenges av alt fra utekontor til sterkt reduserte leveringstider.
nettavisen.no 05.09.19 
Gir 200 millioner kroner ekstra til rassikring av riksveier
Venstres Abid Raja avslører hva som skjedde en sen nattetime.
nettavisen.no 04.09.19 
Regjeringa vil utvide modulvegnettet – gir betre transportvilkår for norsk næringsliv
– Regjeringa vil styrke næringslivets konkurranseevne. Difor har eg no gitt Vegdirektoratet i oppdrag å utvide modulvegnettet til også å omfatte tømmervegnettet. Det vil gi næringslivet mogelegheit til å trafikkere vesentleg fleire vegar - med stor gevinst for samfunnet, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.
ntbinfo.no 04.09.19 
Fredag får vi vite hvem som vil bygge Mjøsbrua
Fredag får Nye Veier vite hvilke entreprenører som ønsker å konkurrere om å bygge Innlandets aller største bruprosjekt - Mjøsbrua.
bygg.no 04.09.19 
Nå vil NLF ha et sterkere ord med i laget om driftskontraktene
Anbudsprosesser og kontraksforhold må bli bedre om vi skal ha en oppegående vinterdriftsnæring i landet, mener NLF.
veier24.no 04.09.19