25 % rimeligere, lettere og lengre broer med sandwich-teknologi

(Illustrasjon: Statens vegvesen / Vianova / Baezeni)

(Illustrasjon: Statens vegvesen / Vianova / Baezeni)

Forskere på Chalmers i Göteborg mener ny teknologi gir bedre stivhet med lettere løsninger som krever mindre vedlikehold. Særlig på hengebroer kan løsningen være nyttig. 

Ikke bare denne, men også mye annen omfattende og lovende broforskning har skjedd de siste årene. Flere veiprosjekter med eksisterende og planlagte undersjøiske tunneler bør kanskje revurderes med tanke på mulig broløsning.

For Møreaksen har teknologiutviklingen passert det punktet at den kan løses med broer, enten med Romsdalsaksen (via øya Sekken), Møreaksen på broer (via øya Tautra) eller en ytre akse over Midfjorden i området Øygardsneset/Årnesklubben (2,4 km bro). 

For Rogfast er det usikkert om det er mulig økonomisk med broløsning på de 7,7 km mellom Mortavika og Årsvågen. Men kanskje er det verdt å undersøke muligheten igjen grundig, ettersom tunnel innebærer en nyskapt omvendt fjellovergang med nesten 400 m under havet. Hordfast-planene går ut på en ca. 5 km flytebroløsning med skråstagbro i den ene enden. Dersom Hordfast og Rogfast ses i sammenheng kunne en da vurdert om det samlet ville være en bedre strategi og oppnå samlet bedre effekt med f.eks. Rogfast-bro og indre Hordfast-løsning. Indre Hordfast ville bli lengre enn bro over Bjørnafjorden, men antatt endel rimeligere å bygge, samt kan innebære mernytte i kombinasjon med Bergensarmen på E134, dersom denne møter indre Hordfast i Fusa (et alternativ for Bergensarmen er via Trengereid-Kvam-Jondal).

Bømlafjordtunnelen på E39 (Trekantsambandet fra 2001) er 7,9 km lang, 262 m under havet og har 8,5 % stigning. Den må også erstattes av bro for å unngå den bratte stigningen og høydeforskjellen.

Tysfjord-kryssing på E6 eller R827 i Nordland vil også kunne bli rimeligere og mer realistisk. Hittil har de relativt lave trafikktallene ikke medført satsing på fast kryssing, men forbindelsen er svært strategisk viktig for landet og bør prioriteres med brokryssing eksempelvis over de fire relativt smale fjordarmene Oarjjevuodna, Rudnávuodna, Spællá og Gievsfierdda med broer på 550-950 m.

Oslofjordtunnelen på E134 må erstattes med bro. Her er det ikke engang teknologiske utfordringer, og helt konvensjonell broteknologi kan løse det. Her må regjeringen endre sitt vedtak så det det ikke nok engang kastes gode penger etter dårlige penger. 

Men for de andre prosjektene, som er helt sentrale i landets hovedveinett, åpner ny broteknologi så mange nye muligheter at det er bedre å ha litt is i magen og ikke forhaste seg med å etablere utilfredsstillende løsninger med undersjøiske tunneler. I mellomtiden skulle det være tilstrekkelig mange prosjekter på land mellom broene å gripe fatt i.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

E18 Vestkorridoren: Nå er vi i gang!
Åtte firma deltok på Vegvesenets tilbudskonferanse for entreprisekontrakten for forberedende arbeider på strekningen Lysaker-Ramstadsletta. Kontrakten er den første i prosjektet E18 Vestkorridoren.
vegvesen.no 06.08.20 
Andre gangs varsel om planoppstart og høring planprogram for E134 Saggrenda-Elgsjø
Statens vegvesen kunngjør nå oppstart med detaljreguleringsplan for E134 Saggrenda–Elgsjø med planprogram og anbefalt veilinje.
bygg.no 04.08.20 
Nye Veier står klare til å bygge ny E6 i Trøndelag – møter motstand
Politikerne i Stjørdal og Malvik kommune har sagt ja til E6-planene mellom Ranheim og Værnes, og Nye Veier ønsker å sette i gang med anleggsarbeider i slutten av august. Men flere grunneiere og interesseorganisasjoner har klaget på vedtakene.
bygg.no 04.08.20
Vegvesen-seminar: Hvordan ruste Norge for fremtiden?s
Vegdirektøren samler flere av de fremste samferdselseksperter til en samtale om viktige veivalg fremover på Møteplass Oslo.
bygg.no 04.08.20 
Ferjefri E39 skal koste mindre enn 382 milliarder
I høst skal Statens vegvesen vise hvordan sluttkostnaden for Ferjefri E39 kan bli betydelig lavere enn 382 milliarder kroner. Til nå har planlegging alene kostet over 2 milliarder kroner
radioh.no 03.08.20
Langs landeveien i verdens rikeste land
Det ser ut ti at det bare er i krisetider at finansministre er villige til å åpne pengesekken i særlig grad.
folkebladet.no 31.07.20 
Scroll to Top