25 % rimeligere, lettere og lengre broer med sandwich-teknologi

(Illustrasjon: Statens vegvesen / Vianova / Baezeni)

(Illustrasjon: Statens vegvesen / Vianova / Baezeni)

Forskere på Chalmers i Göteborg mener ny teknologi gir bedre stivhet med lettere løsninger som krever mindre vedlikehold. Særlig på hengebroer kan løsningen være nyttig. 

Ikke bare denne, men også mye annen omfattende og lovende broforskning har skjedd de siste årene. Flere veiprosjekter med eksisterende og planlagte undersjøiske tunneler bør kanskje revurderes med tanke på mulig broløsning.

For Møreaksen har teknologiutviklingen passert det punktet at den kan løses med broer, enten med Romsdalsaksen (via øya Sekken), Møreaksen på broer (via øya Tautra) eller en ytre akse over Midfjorden i området Øygardsneset/Årnesklubben (2,4 km bro). 

For Rogfast er det usikkert om det er mulig økonomisk med broløsning på de 7,7 km mellom Mortavika og Årsvågen. Men kanskje er det verdt å undersøke muligheten igjen grundig, ettersom tunnel innebærer en nyskapt omvendt fjellovergang med nesten 400 m under havet. Hordfast-planene går ut på en ca. 5 km flytebroløsning med skråstagbro i den ene enden. Dersom Hordfast og Rogfast ses i sammenheng kunne en da vurdert om det samlet ville være en bedre strategi og oppnå samlet bedre effekt med f.eks. Rogfast-bro og indre Hordfast-løsning. Indre Hordfast ville bli lengre enn bro over Bjørnafjorden, men antatt endel rimeligere å bygge, samt kan innebære mernytte i kombinasjon med Bergensarmen på E134, dersom denne møter indre Hordfast i Fusa (et alternativ for Bergensarmen er via Trengereid-Kvam-Jondal).

Bømlafjordtunnelen på E39 (Trekantsambandet fra 2001) er 7,9 km lang, 262 m under havet og har 8,5 % stigning. Den må også erstattes av bro for å unngå den bratte stigningen og høydeforskjellen.

Tysfjord-kryssing på E6 eller R827 i Nordland vil også kunne bli rimeligere og mer realistisk. Hittil har de relativt lave trafikktallene ikke medført satsing på fast kryssing, men forbindelsen er svært strategisk viktig for landet og bør prioriteres med brokryssing eksempelvis over de fire relativt smale fjordarmene Oarjjevuodna, Rudnávuodna, Spællá og Gievsfierdda med broer på 550-950 m.

Oslofjordtunnelen på E134 må erstattes med bro. Her er det ikke engang teknologiske utfordringer, og helt konvensjonell broteknologi kan løse det. Her må regjeringen endre sitt vedtak så det det ikke nok engang kastes gode penger etter dårlige penger. 

Men for de andre prosjektene, som er helt sentrale i landets hovedveinett, åpner ny broteknologi så mange nye muligheter at det er bedre å ha litt is i magen og ikke forhaste seg med å etablere utilfredsstillende løsninger med undersjøiske tunneler. I mellomtiden skulle det være tilstrekkelig mange prosjekter på land mellom broene å gripe fatt i.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

No kjem ferjekutta – nesten alle samband i Møre og Romsdal vert råka
Kutta kan berre vere byrjinga, ifølgje politikarane. Senterpartipolitikar fryktar avfolking og rasering av kysten.
01.03.23 nrk.no
Distriktene og de med dårlig råd er taperne langs veien: – Mer enn hver fjerde bilist har måttet kutte ut fritidsaktiviteter på grunn av økte drivstoffpriser
– Kostnadene til nødvendig bruk av bilen og veien prises så høyt at mange ikke har råd til å bruke veiene, og nye, mer effektive og trafikksikre veier blir så dyre at mange må kjøre mer trafikkfarlige omveier, skriver Geir A. Mo.
28.02.23 ringblad.no
Hvorfor krever vi inn så mye bompenger?
Mens momsen bakes inn og gjemmer seg i prisen på alt vi kjøper, er bom¬penge¬skiltene godt synlige.
28.02.23 aftenbladet.no
Lastebileierne fortviler: – Du kan ikke sykle rundt med 1000 kilo melk
Mener det er urealistisk med et bensin- og dieselforbud om to år.
27.02.23 nettavisen.no
Asfalterte veier kan bli erstattet av grusveier i Trondheim
Opp mot 170 kilometer av veiene i Trondheim kan bli gjort om fra asfalt til grusveier. Årsaken er pengemangel.
24.02.23 nettavisen.no
For mange partier har glemt bilistene…
Av Hilberg Ove Johansen
24.02.23 folkebladet.no
Scroll to Top