25 % rimeligere, lettere og lengre broer med sandwich-teknologi

(Illustrasjon: Statens vegvesen / Vianova / Baezeni)

(Illustrasjon: Statens vegvesen / Vianova / Baezeni)

Forskere på Chalmers i Göteborg mener ny teknologi gir bedre stivhet med lettere løsninger som krever mindre vedlikehold. Særlig på hengebroer kan løsningen være nyttig. 

Ikke bare denne, men også mye annen omfattende og lovende broforskning har skjedd de siste årene. Flere veiprosjekter med eksisterende og planlagte undersjøiske tunneler bør kanskje revurderes med tanke på mulig broløsning.

For Møreaksen har teknologiutviklingen passert det punktet at den kan løses med broer, enten med Romsdalsaksen (via øya Sekken), Møreaksen på broer (via øya Tautra) eller en ytre akse over Midfjorden i området Øygardsneset/Årnesklubben (2,4 km bro). 

For Rogfast er det usikkert om det er mulig økonomisk med broløsning på de 7,7 km mellom Mortavika og Årsvågen. Men kanskje er det verdt å undersøke muligheten igjen grundig, ettersom tunnel innebærer en nyskapt omvendt fjellovergang med nesten 400 m under havet. Hordfast-planene går ut på en ca. 5 km flytebroløsning med skråstagbro i den ene enden. Dersom Hordfast og Rogfast ses i sammenheng kunne en da vurdert om det samlet ville være en bedre strategi og oppnå samlet bedre effekt med f.eks. Rogfast-bro og indre Hordfast-løsning. Indre Hordfast ville bli lengre enn bro over Bjørnafjorden, men antatt endel rimeligere å bygge, samt kan innebære mernytte i kombinasjon med Bergensarmen på E134, dersom denne møter indre Hordfast i Fusa (et alternativ for Bergensarmen er via Trengereid-Kvam-Jondal).

Bømlafjordtunnelen på E39 (Trekantsambandet fra 2001) er 7,9 km lang, 262 m under havet og har 8,5 % stigning. Den må også erstattes av bro for å unngå den bratte stigningen og høydeforskjellen.

Tysfjord-kryssing på E6 eller R827 i Nordland vil også kunne bli rimeligere og mer realistisk. Hittil har de relativt lave trafikktallene ikke medført satsing på fast kryssing, men forbindelsen er svært strategisk viktig for landet og bør prioriteres med brokryssing eksempelvis over de fire relativt smale fjordarmene Oarjjevuodna, Rudnávuodna, Spællá og Gievsfierdda med broer på 550-950 m.

Oslofjordtunnelen på E134 må erstattes med bro. Her er det ikke engang teknologiske utfordringer, og helt konvensjonell broteknologi kan løse det. Her må regjeringen endre sitt vedtak så det det ikke nok engang kastes gode penger etter dårlige penger. 

Men for de andre prosjektene, som er helt sentrale i landets hovedveinett, åpner ny broteknologi så mange nye muligheter at det er bedre å ha litt is i magen og ikke forhaste seg med å etablere utilfredsstillende løsninger med undersjøiske tunneler. I mellomtiden skulle det være tilstrekkelig mange prosjekter på land mellom broene å gripe fatt i.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fire prekvalifisert til milliardoppdraget E39 Lønset-Hjelset
Statens vegvesen tar med fire leverandører videre i konkurransen om prosjektering og bygging av ny E39 mellom Lønset og Hjelset i Molde kommune.
bygg.no 18.01.21 
Ny E39: Stor innvirkning på bo- og arbeidsmarkedet
Nye Veier realiserer 26 kilometer med ny E39 mellom Kristiansand og Mandal. Når veien åpner i 2022, halveres kjøretiden mellom de to bysentra til under 25 minutter. Det knytter byene tettere sammen som felles bo- og arbeidsmarked, heter det i en pressemelding fra Nye Veier.
sorlandsavisen.no 18.01.21 
Regjeringen må innfri FRE16-løftene | Ordførere
- Kommunene og næringslivet i Ringeriksregionen allerede investert flere milliarder kroner i planlegging og tilrettelegging, skriver lokale ordførere.
ringblad.no 17.01.21 
Mandatet for utredningen om transportløsninger i Nord-Norge er klar
Flere av Samferdselsdepartementets underliggende virksomheter skal gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge. Statens vegvesen vil koordinere arbeidet. Oppdraget gjelder alle transportformer. Nå er mandatet og målene for utredningen klart.
kommunikasjon.ntb.no 16.01.21 
Fastlåst om E18-bommer – alle venter på svar fra KrF-Hareide
Fortsatt er det helt i det blå om når det blir noen byggestart for E18 mellom Retvet og Vinterbro. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sitter med nøkkelen til å få løst bompengestriden og til å få i gang anleggsmaskinene.
smaalenene.no 16.01.21 
Disse tre entreprenørene kjemper om milliardkontrakt på E18 Vestkorridoren
Et norsk, et spansk og et italiensk entreprenørselskap har meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av strekningen Strand - Ramstadsletta. Entreprisen en del av E18 Vestkorridoren.
bygg.no 14.01.21 
Scroll to Top