Statens Vegvesen skal lede arbeidet med fremtidens transportløsninger i Nord-Norge

NOK ER NOK: Som ikke koronakrisa var nok. Disse vogntogsjåførene har ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

14. april 2020 publiserte NRK en sak om vogntogsjåfører som hadde ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

Statens Vegvesen har fått i oppdrag å lede arbeidet med framtidens transportløsninger i Nord-Norge. Det er et svært viktig og spennende arbeid som nå skal settes igang. Det fremtidige veinettet blir bærebjelken i en langstrakt landsdel med spredt bosettings- og næringsstruktur.

Et godt veinett vil:
1. dekke hele landsdelen,
2. være fleksibelt (alle typer kjøretøy og trinnløst fra de største veiene til de ytterste kaier),
3. være økonomisk og enkelt, effektivt, tilgjengelig og med god redundans,
4. nødvendig for varetransport og distribusjon,

5. klimavennlig fordi det som nå skal planlegges, skal brukes i lang tid fremover når veitransport er blitt utslippsfri med vesentlig redusert energibruk og bruker samme energivare som elektrisk jernbane.

Konseptvalgutredningen skal se på helheten og samspillet mellom de ulike transportformene vei, bane, luft og sjø, som er egnet til ulike formål og ulik bruk.

På veisiden bør det finnes frem til en veitype som er en trafikksikker høyhastighetsvei med god romkurve for relativt lave trafikkvolum over lange avstander. Det gjelder særlig E6. Her er et stort potensiale for sparte kostnader og tid, økt sikkerhet og god fremkommelighet.

OBV mener det er viktig å planlegge et helhetlig nett med gjennomgående standard for de ulike elementene.

Av viktige store enkeltprosjekter i veinettet OBV vil peke på allerede nå, er
– E6 sikre god vinterregularitet over Saltfjellet
– ny E6 Sørfold
– E6 Tysfjord fast forbindelse med flere relativt korte broer
– gjennomføre E10 Hålogalandsveien med tilknytninger, også med K3 (bro) Hårvika-Evenes
– ny E8 Tromsø
– E6 Kåfjordbro (innkorting)
– E6 Kvænangsfjellet fullføres (vinterregularitet)
– evt. E6 innkorting Skaidi-Lakselv (nord for Stabbursdalen nasjonalpark)

– utbedring F98 Ifjordfjellet for vinterregularitet og legge E6 hit for innkorting og bedre tilgjengelighet for kystsamfunnene.

Lenke til NRKs sak om vogntogsjåførene.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Billigere bomvei kan gi bedre sikkerhet
Lindesnes kommune foreslår å redusere bompengesatsene når det er snøkaos i landsdelen. Sikkerheten kan bli bedre når bilister bruker nye E39 fremfor den gamle, mener ordfører.
10.01.24 nrk.no
Hæhre skal bygge ny E39 i Agder – kontraktsverdi 2,2 milliarder kroner
OPPGRADRING AV E39: Hæhre Entreprenør skal bygge ny E39 fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune for Nye Veier. Totalentreprenøren Cowi stiller som rådgiver.
10.01.25 tungt.no
Norge må ha busser som går på vinteren
Frank Sve Samferdselspolitisk talsmann (FrP)
10.01.25 inyheter.no
No må det bli alvor av tunnelplanane!
Av Asbjørn Birkeland og Hanne Marte Vatnaland, Gruppeleder Sauda Sp og gruppeleder og Senterpartiets fylkestingsgruppe
10.01.25 h-avis.no
Det største antallet konkurser på fem år i 2024 – 1.000 konkurser i bygg og anlegg
Totalt 3954 bedrifter gikk konkurs i 2024. Dette er det høyeste konkursomfanget på fem år, med et snitt på 16 konkurser hver eneste virkedag.
31.12.24 bygg.no
Høyre og Ap vil ha bompenger selv om de lovet velgerne noe annet
En politikk som fører til bompenger i Drammen tar Frp avstand fra.
30.12.24 dt.no  
Scroll to Top