Statens Vegvesen skal lede arbeidet med fremtidens transportløsninger i Nord-Norge

NOK ER NOK: Som ikke koronakrisa var nok. Disse vogntogsjåførene har ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

14. april 2020 publiserte NRK en sak om vogntogsjåfører som hadde ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

Statens Vegvesen har fått i oppdrag å lede arbeidet med framtidens transportløsninger i Nord-Norge. Det er et svært viktig og spennende arbeid som nå skal settes igang. Det fremtidige veinettet blir bærebjelken i en langstrakt landsdel med spredt bosettings- og næringsstruktur.

Et godt veinett vil:
1. dekke hele landsdelen,
2. være fleksibelt (alle typer kjøretøy og trinnløst fra de største veiene til de ytterste kaier),
3. være økonomisk og enkelt, effektivt, tilgjengelig og med god redundans,
4. nødvendig for varetransport og distribusjon,

5. klimavennlig fordi det som nå skal planlegges, skal brukes i lang tid fremover når veitransport er blitt utslippsfri med vesentlig redusert energibruk og bruker samme energivare som elektrisk jernbane.

Konseptvalgutredningen skal se på helheten og samspillet mellom de ulike transportformene vei, bane, luft og sjø, som er egnet til ulike formål og ulik bruk.

På veisiden bør det finnes frem til en veitype som er en trafikksikker høyhastighetsvei med god romkurve for relativt lave trafikkvolum over lange avstander. Det gjelder særlig E6. Her er et stort potensiale for sparte kostnader og tid, økt sikkerhet og god fremkommelighet.

OBV mener det er viktig å planlegge et helhetlig nett med gjennomgående standard for de ulike elementene.

Av viktige store enkeltprosjekter i veinettet OBV vil peke på allerede nå, er
– E6 sikre god vinterregularitet over Saltfjellet
– ny E6 Sørfold
– E6 Tysfjord fast forbindelse med flere relativt korte broer
– gjennomføre E10 Hålogalandsveien med tilknytninger, også med K3 (bro) Hårvika-Evenes
– ny E8 Tromsø
– E6 Kåfjordbro (innkorting)
– E6 Kvænangsfjellet fullføres (vinterregularitet)
– evt. E6 innkorting Skaidi-Lakselv (nord for Stabbursdalen nasjonalpark)

– utbedring F98 Ifjordfjellet for vinterregularitet og legge E6 hit for innkorting og bedre tilgjengelighet for kystsamfunnene.

Lenke til NRKs sak om vogntogsjåførene.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Her tester Vegvesenet hvor sårbare ITS-systemene er
På E8 brukte etaten beslaglagt utstyr for å sjekke om de intelligente transportsystemene kan stå imot jamming.
veier24.no 30.09.21 
KVU Nord-Norge: Hva vil påvirke behovet for transport i framtida?
Klima ble sentralt på KVU-verksted i Mo i Rana denne uka. - Vi må tenke miljø på alle transportformer, sa en transportør.
vegvesen.no 30.09.21 
Prosjekteringsgrunnlag som er utarbeidet i tidligere planfaser for E134 Oslofjordforbindelsen er nå lagt ut på prosjektsiden.
Det er laget mange notater, rapporter og planer for prosjektet E134 Oslofjordforbindelsen fram til nå. Her er det mye informasjon Statens Vegvesen ønsker å dele.
vegvesen.no 29.09.21 
Sæteråsen Maskin først i gang på Hålogalandsveien
Hålogalandsveien er Nord-Norges største samferdsels- og anleggsprosjekt. Kun én norsk entreprenør er med i konkurransen. Men Harstad-entreprenør Sæteråsen Maskin AS har første maskinkontrakt på gigantprosjektet. Der er andre sesong er akkurat slutt.
anleggsmaskinen.no 29.09.21 
Nye Veier får overført ti nye strekninger fra Vegvesenet
Mandag 27. september signerte Samferdselsdepartementet og Nye Veier for overføringen av ti veistrekninger fra Statens vegvesen til Nye Veier.
bygg.no 28.09.21 
60 selskap ville høre mer om Hordfast.
Rundt 60 ulike firma møtte opp da Statens vegvesen inviterte til bransjedag med dialog rundt entrepriseform på E39 Stord-Os (Hordfast).
bygg.no 28.09.21 
Scroll to Top