Statens Vegvesen skal lede arbeidet med fremtidens transportløsninger i Nord-Norge

NOK ER NOK: Som ikke koronakrisa var nok. Disse vogntogsjåførene har ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

14. april 2020 publiserte NRK en sak om vogntogsjåfører som hadde ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

Statens Vegvesen har fått i oppdrag å lede arbeidet med framtidens transportløsninger i Nord-Norge. Det er et svært viktig og spennende arbeid som nå skal settes igang. Det fremtidige veinettet blir bærebjelken i en langstrakt landsdel med spredt bosettings- og næringsstruktur.

Et godt veinett vil:
1. dekke hele landsdelen,
2. være fleksibelt (alle typer kjøretøy og trinnløst fra de største veiene til de ytterste kaier),
3. være økonomisk og enkelt, effektivt, tilgjengelig og med god redundans,
4. nødvendig for varetransport og distribusjon,

5. klimavennlig fordi det som nå skal planlegges, skal brukes i lang tid fremover når veitransport er blitt utslippsfri med vesentlig redusert energibruk og bruker samme energivare som elektrisk jernbane.

Konseptvalgutredningen skal se på helheten og samspillet mellom de ulike transportformene vei, bane, luft og sjø, som er egnet til ulike formål og ulik bruk.

På veisiden bør det finnes frem til en veitype som er en trafikksikker høyhastighetsvei med god romkurve for relativt lave trafikkvolum over lange avstander. Det gjelder særlig E6. Her er et stort potensiale for sparte kostnader og tid, økt sikkerhet og god fremkommelighet.

OBV mener det er viktig å planlegge et helhetlig nett med gjennomgående standard for de ulike elementene.

Av viktige store enkeltprosjekter i veinettet OBV vil peke på allerede nå, er
– E6 sikre god vinterregularitet over Saltfjellet
– ny E6 Sørfold
– E6 Tysfjord fast forbindelse med flere relativt korte broer
– gjennomføre E10 Hålogalandsveien med tilknytninger, også med K3 (bro) Hårvika-Evenes
– ny E8 Tromsø
– E6 Kåfjordbro (innkorting)
– E6 Kvænangsfjellet fullføres (vinterregularitet)
– evt. E6 innkorting Skaidi-Lakselv (nord for Stabbursdalen nasjonalpark)

– utbedring F98 Ifjordfjellet for vinterregularitet og legge E6 hit for innkorting og bedre tilgjengelighet for kystsamfunnene.

Lenke til NRKs sak om vogntogsjåførene.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sier ja til prøveprosjekt med 120 km/t
Torsdag fikk Frp-fraksjonen i Transportkomiteen flertall for et prøveprosjekt med fartsgrense 120 km/t på norske motorveier.
tv2.no 03.06.21 
Bertelsen og Garpestad innstilt på E39 Lønset-Hjelset
Bertelsen og Garpestad AS har vunnet anbudskonkurransen om å bygge ny E39 mellom Lønset og Hjelset i Molde kommune.
bygg.no 03.06.21 
At staten bygger billig, gir kun gevinster
Christian Altmann, kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Kristiansand
gd.no 01.06.21 
NTP prioriteringer i Nord Norge
Av Odd Hugo Pedersen, Regionsjef Norges Lastebileier-forbund
ifinnmark.no 31.05.21 
Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar
Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP).
samferdsel.toi.no 31.05.21
Frp vil snu bilutviklingen i Oslo nesten på hodet
Kollektivtrafikk i mindre byer kan gå tøffe tider i møte dersom Frps egen transportplan får gjennomslag.
aftenposten.no 29.05.21 
Scroll to Top