Statens Vegvesen skal lede arbeidet med fremtidens transportløsninger i Nord-Norge

NOK ER NOK: Som ikke koronakrisa var nok. Disse vogntogsjåførene har ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

14. april 2020 publiserte NRK en sak om vogntogsjåfører som hadde ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

Statens Vegvesen har fått i oppdrag å lede arbeidet med framtidens transportløsninger i Nord-Norge. Det er et svært viktig og spennende arbeid som nå skal settes igang. Det fremtidige veinettet blir bærebjelken i en langstrakt landsdel med spredt bosettings- og næringsstruktur.

Et godt veinett vil:
1. dekke hele landsdelen,
2. være fleksibelt (alle typer kjøretøy og trinnløst fra de største veiene til de ytterste kaier),
3. være økonomisk og enkelt, effektivt, tilgjengelig og med god redundans,
4. nødvendig for varetransport og distribusjon,

5. klimavennlig fordi det som nå skal planlegges, skal brukes i lang tid fremover når veitransport er blitt utslippsfri med vesentlig redusert energibruk og bruker samme energivare som elektrisk jernbane.

Konseptvalgutredningen skal se på helheten og samspillet mellom de ulike transportformene vei, bane, luft og sjø, som er egnet til ulike formål og ulik bruk.

På veisiden bør det finnes frem til en veitype som er en trafikksikker høyhastighetsvei med god romkurve for relativt lave trafikkvolum over lange avstander. Det gjelder særlig E6. Her er et stort potensiale for sparte kostnader og tid, økt sikkerhet og god fremkommelighet.

OBV mener det er viktig å planlegge et helhetlig nett med gjennomgående standard for de ulike elementene.

Av viktige store enkeltprosjekter i veinettet OBV vil peke på allerede nå, er
– E6 sikre god vinterregularitet over Saltfjellet
– ny E6 Sørfold
– E6 Tysfjord fast forbindelse med flere relativt korte broer
– gjennomføre E10 Hålogalandsveien med tilknytninger, også med K3 (bro) Hårvika-Evenes
– ny E8 Tromsø
– E6 Kåfjordbro (innkorting)
– E6 Kvænangsfjellet fullføres (vinterregularitet)
– evt. E6 innkorting Skaidi-Lakselv (nord for Stabbursdalen nasjonalpark)

– utbedring F98 Ifjordfjellet for vinterregularitet og legge E6 hit for innkorting og bedre tilgjengelighet for kystsamfunnene.

Lenke til NRKs sak om vogntogsjåførene.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vegvesenet planlegger 200 nye prosjekt i hele landet – kun 18 km ny møtefri vei
Statens vegvesens har 200 veiprosjekter og utbedringer under bygging og planlegger oppstart av inntil 200 prosjekter mellom 2025 og 2030. Dette vises i Staten vegvesens gjennomføringsplan for årene 2025–2030 som ble publisert onsdag.
15.04.25 trafikksikkerhetsforeningen.no
Avlyser konkurranse for rekordavtale
Konkurransen om rammeavtale for rådgjevings- og prosjekteringstenester til fellesprosjektet Arna-Stanghelle blir avlyst. Årsaka er at konkurransegrunnlaget viser seg å vere uklart. Dette er det naudsynt å rette opp i for å sikre ein effektiv konkurranse.
15.04.25 nrk.no
Ring 1: Store utfordringer
– Stengingen av Ring 1 har gitt store utfordringer for trafikkavviklingen vest for Oslo. Sammen med Statens vegvesen har vi lenge jobbet med å finne tiltak som kan bedre den trafikale situasjonen. Statens vegvesen foreslår nå å etablere tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen.
NLF har fått gjennomslag: Vegvesenet foreslår tungtrafikkfelt på E18
Etter et omfattende påvirkningsarbeid har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) fått gjennomslag for et forslag om å etablere et tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Holmen. Statens vegvesen har også lagt frem et forslag om å teste samkjøring for elbiler på strekningen fra Holmen til Sandvika. Begge tiltakene skal bidra til å avhjelpe trafikkproblemene etter stengingen av Ring 1.
Denne brua frå 1936 er framleis europaveg mellom aust og vest
Politikarar i fleire kommunar har fått nok. Dei vil innføra bompengar for å få oppgradert europavegen til Oslo, som framleis går over ei nesten 90 år gammal bru.
14.04.25 nrk.no
Parkering: 1 million bøter i Norge i fjor
I fjor ble det skrevet ut hele én million parkeringsbøter i Norge. 41 prosent av de som klager, får medhold.
11.04.25 motor.no
Scroll to Top