Statens Vegvesen skal lede arbeidet med fremtidens transportløsninger i Nord-Norge

NOK ER NOK: Som ikke koronakrisa var nok. Disse vogntogsjåførene har ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

14. april 2020 publiserte NRK en sak om vogntogsjåfører som hadde ventet mer enn 24 timer på å komme over E6 på Saltfjellet. – Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier Bjørn Erik Ovesen. FOTO: BJØRN ERIK OVESEN

Statens Vegvesen har fått i oppdrag å lede arbeidet med framtidens transportløsninger i Nord-Norge. Det er et svært viktig og spennende arbeid som nå skal settes igang. Det fremtidige veinettet blir bærebjelken i en langstrakt landsdel med spredt bosettings- og næringsstruktur.

Et godt veinett vil:
1. dekke hele landsdelen,
2. være fleksibelt (alle typer kjøretøy og trinnløst fra de største veiene til de ytterste kaier),
3. være økonomisk og enkelt, effektivt, tilgjengelig og med god redundans,
4. nødvendig for varetransport og distribusjon,

5. klimavennlig fordi det som nå skal planlegges, skal brukes i lang tid fremover når veitransport er blitt utslippsfri med vesentlig redusert energibruk og bruker samme energivare som elektrisk jernbane.

Konseptvalgutredningen skal se på helheten og samspillet mellom de ulike transportformene vei, bane, luft og sjø, som er egnet til ulike formål og ulik bruk.

På veisiden bør det finnes frem til en veitype som er en trafikksikker høyhastighetsvei med god romkurve for relativt lave trafikkvolum over lange avstander. Det gjelder særlig E6. Her er et stort potensiale for sparte kostnader og tid, økt sikkerhet og god fremkommelighet.

OBV mener det er viktig å planlegge et helhetlig nett med gjennomgående standard for de ulike elementene.

Av viktige store enkeltprosjekter i veinettet OBV vil peke på allerede nå, er
– E6 sikre god vinterregularitet over Saltfjellet
– ny E6 Sørfold
– E6 Tysfjord fast forbindelse med flere relativt korte broer
– gjennomføre E10 Hålogalandsveien med tilknytninger, også med K3 (bro) Hårvika-Evenes
– ny E8 Tromsø
– E6 Kåfjordbro (innkorting)
– E6 Kvænangsfjellet fullføres (vinterregularitet)
– evt. E6 innkorting Skaidi-Lakselv (nord for Stabbursdalen nasjonalpark)

– utbedring F98 Ifjordfjellet for vinterregularitet og legge E6 hit for innkorting og bedre tilgjengelighet for kystsamfunnene.

Lenke til NRKs sak om vogntogsjåførene.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Endelig åpnes problemtunnel i Valdres – setter sluttstrek for milliardutbyggingen E16 Filefjell
23. september åpner Rødølstunnelen på delstrekningen mellom Øye-Eidsbru på E16 Filefjell. Da er den ti år lange E16 Filefjell-utbyggingen til 3,5 milliarder kroner fullført.
bygg.no 04.09.20 
Veidekke overleverte deler av ny E39 Svegatjørn – Rådal til Vegvesenet
Mandag 31. august ble den sørlige delen av ny E39 mellom Bergen og Os overlevert fra Veidekke til Statens vegvesen.
bygg.no 04.09.20 
Planarbeidet på K5 Arna-Stanghelle held fram
Samferdsledepartementet har endeleg sagt ja til at K5-prosjektet Arna-Stanghelle kan planleggjast vidare innanfor kostnadsramma som prosjektleiinga har bede om, nemleg 25 milliardar kroner.
vaksdalposten.no 04.09.20
Datatilsynet ut mot Statens vegvesen: Får kjempebot for ulovlig overvåking
Datatilsynet har ilagt Statens vegvesen et overtredelsesgebyr på 400.000 kroner for å ha drevet ulovlig overvåking.
motor.no 03.09.20 
MDG og Ap i strid om E6: – De har solgt skinnet lenge før noen har observert bjørn
Miljøpartiet De Grønne gikk i strupen på samarbeidspartner Ap i debatten i Trondheim bystyre om ny E6. Ap hevdet på forhånd at det var enighet mellom de fire samarbeidspartiene, men det ble avvist av MDG .
nrk.no 03.09.20 
Åpner ny E6: – Sannsynligvis norgesrekord i veibygging
Ny E6 på Helgeland er ferdig ett år før tida. Prosjektlederen mener det aldri har blitt bygd så mye vei så fort i Norge før.
nrk.no 03.09.20 
Scroll to Top