Det er et formidabelt tunnelprosjekt som nå er kjørt i gang når Statens Vegvesen og Bane NOR har startet sitt fellesprosjekt E 16 og Vossbanen Arna-Stanghelle. Faktisk er dette så stort at byggherrene inviterte til markedsdialog, for å skape attraktive kontrakter. Dette skjedde ved at de entreprenører og rådgivere som var interessert, fikk lov til å gi sine innspill til en foreslått kontraktsstrategi i en-til-en samtaler med prosjektledelsen.
Prosjektsjef Katrine S. Erstad har vært tydelig på at de interesserte aktørene ville få en plan for hva som kommer fremover, og ikke minst innsyn i sentrale elementer ved prosjektet. Hensikten er å få de interesserte til å involvere seg tidlig, og ikke minst åpne for muligheter for å komme til med ideer rundt kontraktsstrategien.
Foreløpig er det «god» tid frem til hovedentreprisen, som ikke trilles i gang før i 2024/25, men skal man få den forutsigbarhet og dialog med markedet som er ønskelig fremover, er det viktig å dra i gang samtalene allerede nå, har Erstad uttalt.
Byggestarten blir i 2024, og datoer for flere entrepriser vil komme fortløpende når man har mottatt en investeringsavgjørelse.
Denne måten å arbeide på vil kunne sees som et forsøk på å skape bedre rom for norske, mindre aktører i fremtidige samferdselsprosjekter. Som kjent har entreprisene blitt stadig større i de senere årene, og arbeidsfelleskap fra blant andre Italia og Spania har landet store prosjekter som norske selskaper i praksis har vært forhindret fra å delta i på grunn av norsk konkurranselovgivning.