Norges største tunnelprosjekt: 25 milliarder i byggekostnad

Kart som viser den aktuelle strekningen. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Det er et formidabelt tunnelprosjekt som nå er kjørt i gang når Statens Vegvesen og Bane NOR har startet sitt fellesprosjekt E 16 og Vossbanen Arna-Stanghelle. Faktisk er dette så stort at byggherrene inviterte til markedsdialog, for å skape attraktive kontrakter. Dette skjedde ved at de entreprenører og rådgivere som var interessert, fikk lov til å gi sine innspill til en foreslått kontraktsstrategi i en-til-en samtaler med prosjektledelsen.

Prosjektsjef Katrine S. Erstad har vært tydelig på at de interesserte aktørene ville få en plan for hva som kommer fremover, og ikke minst innsyn i sentrale elementer ved prosjektet. Hensikten er å få de interesserte til å involvere seg tidlig, og ikke minst åpne for muligheter for å komme til med ideer rundt kontraktsstrategien.

Foreløpig er det «god» tid frem til hovedentreprisen, som ikke trilles i gang før i 2024/25, men skal man få den forutsigbarhet og dialog med markedet som er ønskelig fremover, er det viktig å dra i gang samtalene allerede nå, har Erstad uttalt.

Byggestarten blir i 2024, og datoer for flere entrepriser vil komme fortløpende når man har mottatt en investeringsavgjørelse.

Denne måten å arbeide på vil kunne sees som et forsøk på å skape bedre rom for norske, mindre aktører i fremtidige samferdselsprosjekter. Som kjent har entreprisene blitt stadig større i de senere årene, og arbeidsfelleskap fra blant andre Italia og Spania har landet store prosjekter som norske selskaper i praksis har vært forhindret fra å delta i på grunn av norsk konkurranselovgivning.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tordner etter ras på E6
Frank Sve (Frp) raser mot regjeringen etter nok et ras på E6. - Her handler det om å bruke pengene fornuftig, mener han.
31.10.22 trondheim.dagbladet.no
Endeleg opnar vegen: 7 år, 9 mrd. kroner og utsetjing på grunn av to par rulleskøyter
Vegen er den dyraste som nokon gong er bygd i fylket. Men prosjektleiaren trur ikkje Bergen kan ta i mot den kraftige trafikkauken som vegen er venta å gje.
31.10.22 nrk.no
Fellesuttalelse fra politikerne: – Splitting er fullstendig uakseptabelt
Fellesuttalelse fra politikerne: – Splitting er fullstendig uakseptabelt
30.10.22 ringblad.no
Avgiftsbingoen må ta slutt
Av Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklubb
30.10.22 nordnorskdebatt.no
Vil ha 30-sone i store deler av Oslo: – Helt forferdelig
Høyre går langt i retning av Miljøpartiet de Grønne (MDG).
30.10.22 nettavisen.no
Her var planen å bygge en ny trebru. Det blir det neppe noe av
Den nye brua over Tunna på riksvei 3 nord for Tynset var opprinnelig planlagt som trebru. Men Tretten-ulykken har satt en stopper for planene, opplyser Statens vegvesen.
28.10.22 veier24.no
Scroll to Top