Det nye utbyggingsselskapet for store hovedveiprosjekter, som Regjeringen skal etablere i år, må få både en profesjonell ledelse og en profesjonell stab av ansatte, mener Aksjon Bedre Vei. – Staten bør være minoritetsaksjonær, uten mulighet til å blokkere tiltak i kraft av egen aksjepost, mener samferdselsprofessor og styremedlem i ABV, Dag Bjørnland.
Dag Bjørnland mener det nye veiselskapet må finansiere prosjekter for minst 25 milliarder kroner årlig, og at det bør ha en betydelig kapitalbase.
– Selskapet må ha evne til å tilbakebetale lån med lånerente på i størrelsesorden tre prosent, og nedbetalingstiden bør være like lang som et veistrekningens levetid, for eksempel 50 år, sier Bjørnland. Selskapet bør ha et betydelig tilsig av midler fra motorvognavgiftene, og bør ha mulighet til å oppta lån. Hvorvidt selskapet skal kunne låne med statsgaranti, bør vurderes. Stortingets rolle i beslutningsprosessene vil i denne nye organiseringen bli sterkt redusert
Sjef fra næringslivet
– Ledelsen i det nye utbyggingsselskapet, som skal etableres nå i 2015, må ha betydelig kompetanse når det gjelder ledelse, prosjektarbeid, kompliserte planleggingsprosesser, finansiering og kommunikasjon med samfunnet rundt seg, sier Bjørnland, som advarer mot at lederne i det nye selskapet rekrutteres fra det politiske miljøet eller fra byråkratiet.
– Ledelsen bør ha erfaring fra næringslivet, og helst fra utbygging av store infrastrukturprosjekter, legger han til.
Profesjonelt styre
Dag Bjørnland mener at styret i det nye utbyggingsselskapet bør ha medlemmer fra bank, forsikring, nasjonale organisasjoner, og fra transport- og logistikkvirksomheter. Dette for å sikre bredest mulig kompetanse og handlekraft.
Statens aksjepost
Et viktig spørsmål er om staten skal eie hele det nye utbyggingsselskapet direkte eller indirekte – eller om private også skal inn på eiersiden. Selv mener Bjørnland at staten bør være en betydelig minoritetsaksjonær, men uten mulighet til å blokkere beslutninger i kraft av eierposisjonen.
– Alle gode krefter må bidra til at selskapet får en sterk ledelse som kan gjennomføre prosjektene selskapet skal arbeide med. Derfor må ikke styret befolkes av “politikerpensjonister” med partibindinger eller egne “kjepphester”. Alt arbeid må innrettes på å få jobben gjort når prosjektene er vedtatt og reguleringsplanene godkjent. De mange omkampenes tid bør da være forbi, sier han.
Statens vegvesen bør gjøres om til et statlig aksjeselskap med ansvar for å gjennomføre reguleringsplanlegging og grunnerverv.
Statens vegvesen
Utbyggingsselskapet og Statens vegvesen har viktige grenseflater som innebærer at arbeidet med et hovedveiprosjekt må gjennomføres i nært samarbeid.
– Dersom dette organiseres riktig kan vi få til en ny æra innen veibygging i Norge, til glede for kommende generasjoner og for verdiskapingen i Norge. Etableringen av utbyggingsselskapet vil være en god oppfølging av de utfordringer som Produktivitetskommisjonen, ledet av professor Jørn Rattsø, rettet søkelyset mot for noen dager siden, påpeker Dag Bjørnland.
Høy kompetanse
– Det er ellers slett ikke sikkert at utbyggingsselskapet skal ha så mange egne ansatte at alle prosjektene kan gjennomføres i egen regi. Det kan være gode grunner for å leie inn innenlandske eller utenlandske eksperter, det kan gi synergi med den fast ansatte staben av medarbeidere, påpeker Dag Bjørnland.